Derde strijkkwartet van niet-strijkend forumlid ;-)

Discussie in 'Eigen werk' gestart door Rolf Straver, 20 nov 2015.

  1. Rolf Straver

    Rolf Straver Rolf Straver

    Lid geworden:
    8 okt 2009
    Berichten:
    81
    Homepage:
    Beste strijkers, deze maand heb ik mij opnieuw op het gladde ijs van de strijkinstrumenten begeven, het geeft mij altijd een beetje een illegaal gevoel, zo te componeren voor instrumenten die ik zelf niet bespeel. Een beetje 'braaf' geschreven kwartet dus waarschijnlijk, geen acrobatiek en effecten, hopelijk heeft het kwartet zelf ook zonder dat voldoende muzikale inhoud en is het allemaal speelbaar. De razendsnelle tarantella (vierde deel) zal wel behoorlijk pittig zijn.
    Het kwartet duurt ongeveer 25 minuten voor wie een quick scan wil proberen met het altijd wat povere MIDI geluid
     
  2. Rolf Straver

    Rolf Straver Rolf Straver

    Lid geworden:
    8 okt 2009
    Berichten:
    81
    Homepage:
    deel 2 van het 3e kwartet
     
  3. Rolf Straver

    Rolf Straver Rolf Straver

    Lid geworden:
    8 okt 2009
    Berichten:
    81
    Homepage:
    deel 3 van het 3e kwartet
     
  4. Rolf Straver

    Rolf Straver Rolf Straver

    Lid geworden:
    8 okt 2009
    Berichten:
    81
    Homepage:
    deel 4 van het derde kwartet
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Rolf,

    gelijk in het begin al, meen ik voor Viool2 iets anders te horen dan er genoteerd staat. Namelijk in de eerste maat klinkt een g ipv gis. Een paar maten verder in maat 4 op de 7e tel hoor ik een d ipv een dis.
    Kan dat kloppen?
     
  6. Rolf Straver

    Rolf Straver Rolf Straver

    Lid geworden:
    8 okt 2009
    Berichten:
    81
    Homepage:
    Beste Frits, ik heb het even gecheckt, maar op mijn pc klinken zowel de gis als de dis, zoals genoteerd.

    Hoor je de eerste noot wèl als cis? Dan zou de melodie in je beleving met een tritonus beginnen, die niet oplost. Zo kan ik mij voorstellen dat mijn muziek je veel te modern in de oren klinkt!
    Ik kan geen verklaring bedenken: voor iedereen zou een youtubefilmpje toch op de zelfde toonhoogte moeten klinken? Heb je je niet vergist?

    Het komt overigens wel eens voor, dat in Finale een voorteken niet staat afgedrukt, hoewel het wel in MIDI zo gespeeld wordt als bedoeld. Bij het copy-pasten van een melodie uit een meerstemmige zetting en ook bij het automatisch gehereren van losse partijengebeurt dat wel eens. Ik probeer er wel op te letten, maar er glipt altijd wel een foutje door de dubbelcheck... De musici verbeteren het meestal meteen, want doorgaans valt meteen op, dat de noot niet klopt.
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    'k Heb het nogmaals beluisterd en nu merk ik geen 'rare dingen' op. Hmm, weet ook niet hoe dat kwam. :(
    Klinkt nu zoals het er staat. Sorry voor het ongemak.
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Eerlijk gezegd kwam ik er bij deze vier delen met de miditonen niet doorheen. Dan moet ik eigenlijk de geluidboxen uitschakelen en bij het lezen mijn eigen klanken opbouwen. Daar heb ik momenteel even niet de rust voor, dus ga ik mij verheugen op een opname van een strijkkwartet die dit derde strijkkwartet van je uitvoert:).
     
  9. Rolf Straver

    Rolf Straver Rolf Straver

    Lid geworden:
    8 okt 2009
    Berichten:
    81
    Homepage:
    Dankjewel Marcelita, dat is ook de bedoeling... Ik ga proberen het geprogrammeerd te krijgen ;-)
    De cello krijgt een mooie rol!
     
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ja, dat laatste had ik wel al gezien! Heel mooi! Belangrijke partijen voor de cello!
    Ik vraag mij intussen af: zouden er strijkkwartetten zijn waar de cello helemaal de hoofdrol heeft en de violisten in de begeleiding zitten?
     
    Rolf Straver en marloes s vinden dit leuk.
  11. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Dat klink mij nu echt muziek in de oren.:D
     
    Rolf Straver vindt dit leuk.
  12. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Wie weet dat die uitdaging nog eens wordt opgepakt!:cool:
    Rolf Straver....?;)
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2015
    Rolf Straver vindt dit leuk.
  13. Rolf Straver

    Rolf Straver Rolf Straver

    Lid geworden:
    8 okt 2009
    Berichten:
    81
    Homepage:
    Volgende kwartet, wie weet... Hoewel ik eigenlijk allereerst het plan heb om een liederenreeks te maken voor sopraan met strijkkwartet i.p.v. piano. Het lijkt mij ook heel mooi om de strijkers daar ruim baan te geven en niet alleen een begeleidende rol ;-)
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  14. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Strijkers en zang klinkt mij ook als muziek in de oren (haha, het gaat ook om muziek:)). Bij de Cellobiënnale in 2014 was het thema cello & voice. Prachtige uitvoeringen!
    Goed idee om strijkers ruim baan te geven! :)
     
    Rolf Straver vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina