Diepe krassen in lak?

Discussie in 'Viool' gestart door chrish, 6 jan 2013.

1. chrish

chrish ♫ ♪

Lid geworden:
    20 mei 2008
    Ik heb een leuk viooltje op marktplaats gekocht om te herstellen. De viool is helemaal intact dus dit keer geen scheurtjes repareren maar er zitten over de hele viool krassen in de lak. Als ik mijn nagel tegen de lak druk dan laat dat al een afdruk achter. De lak is dus erg zacht, beetje het effect dat je krijgt met alcohol.

Heeft iemand enig idee hoe ik de krassen weg kan krijgen? Ik heb al gepolijst met tripol of is een french polish/politoeren de enigste oplossing?

Weet iemand de herkomst van de viool? Zuid Duits?

2. chrish

chrish ♫ ♪

Lid geworden:
    20 mei 2008
    Geen van de bouwers hier ervaring met zulke krassen?

3. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Sorry Chrish dat ik niet eerder antwoordde. Ik moet de vraag ook even verwerken en overdenken om een antwoord te kunnen genereren.

Ik zie naast gebruikssporen zoals slijtage, vooral op het bovenblad behoorlijk wat krassen ter hoogte van het f-gatenplateau. Ik neem aan dat die bedoeld worden?
    Wanneer dat mooi egaal gemaakt moet worden (waarom eigenlijk?) is er een behoorlijk groot oppervlak in het geding. Die krassen weg polijsten is wel te doen, maar de kans is groot dat dan ook de kleur ernstig wordt weg gepolijst. Het hangt er daarom vanaf hoe diep de krassen zitten. Is dat aan het oppervlak dan valt polijsten te overwegen, maar zit het dieper en gaan ze in feite door de kleurlaag heen, dan wordt het een overweging om een groot gebied te polijsten en vervolgens weer te op te bouwen met een soortgelijke lak met dezelfde kleur. Een moeilijke klus.
    Omdat er zo veel krassen zitten, is het opvullen van iedere kras met een mix van schellak, mastic en Körnerlack in ethanol (weet even de juiste verhoudingen niet) een mogelijkheid. Met kleurconcentraten kan de juiste kleur worden ingemengd. Dit is na droging behoorlijk hard en daardoor zeer geschikt om te worden gepolijst. Maar om dat voor iedere kras te gaan doen is monnikenwerk, maar ja, het kan.

Uit de informatie blijkt ook dat de lak nogal zacht is, hetgeen naar mijn mening meer duidt op een olielak dan op een spirituslak. Lost de lak gemakkelijk op in alcohol?
    Het instrument lijkt verdacht veel op die van mijn broer dat ik vele jaren geleden heb gerepareerd en welke geen label bevatte. Ik heb even gezocht naar foto’s om te laten zien, maar tot nu toe niet gevonden. (Kan best zijn dat die nog gemaakt zijn met een analoog toestel en dan moet ik ergens foto’s gaan opsporen.)

Ik kan het eens zijn met een Zuid - Duitse herkomst, zo ergens halverwege 20e-eeuw.

Frits

4. chrish

chrish ♫ ♪

Lid geworden:
    20 mei 2008
    De krassen bij het F bedoel ik ja. Maar het zijn er tientallen op de hele viool, voorblad, achterblad en een paar op de ribben. Opvullen is geen optie, krassen zijn te diep. Ik denk dat politoeren inderdaad de enigste oplossing is om het mooi egaal te krijgen. Maar ik laat het maar zo denk ik.

5. liuwe

liuwe liuwe van der meer

Lid geworden:
    26 aug 2005
    Maar als er olielak op de viool zit, kun je niet polietoeren, dan los je alles op. En een viool polietoer je trouwens niet. Ik zou het maar zo laten, krassen horen ook bij de geschiedenis van de viool. ;)

6. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Dat begrijp ik niet. Los je olielak op in ethanol? :/

7. liuwe

liuwe liuwe van der meer

Lid geworden:
    26 aug 2005
    Nee? Dan zit ik fout. Kan trouwens, want ik heb het nooit gedaan. Maar ik heb altijd geleerd dat je voorzichtig moet zijn met alcohol in de buurt van een viool. Ik drink ook nooit Beerenburg met een viool naast me. :cool:

8. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Ja, het kan geen kwaad zeer terughoudend te zijn met alcohol in de buurt van een viool. Maar dat is voornamelijk gebaseerd op het niet precies weten of er olielak of spiritlak op zit. Het heeft ook te maken met de ouderdom van de olielak: nog niet geheel uitgeharde olielak kan aangetast worden door ethanol. Het volledig uitharden van olielak kan jaren duren.
    Ik zou olielak polijsten met water en Wienerkalk of Tripel.

9. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    @chrish,

kun je de foto's die in post#1 stonden weer terug zetten?
    Op deze manier is er geen touw meer aan vast te knopen.

Deel Deze Pagina