Dirk Brossé vioolconcert Sophia door Rosanne Philippens

Discussie in 'Concerten en uitvoeringen' gestart door Henri Vieuxtemps, 18 jun 2010.

  1. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Ik had de cd van de Belgische componist Dirk Brossé, die het vioolconcert Sophia geschreven had voor de Nederlandse violiste Liza Ferschtman. Sophia is een kind-ziekenhuis in Rotterdam en het verhaal gaat over een jong meisje die bloedkanker krijgt, een beetje tragisch, net als de Berg vioolconcert, maar dit vioolconcert spreekt mij meer aan. Gisteren had ik het geluk om dit zeldzame stuk levend van een studentenorkest en Oskar Backwinnaar Rosanne Philippens te horen. Iemand heeft een film gemaakt over dit thema die ook tegelijkertijd tijdens het concert werd afgespeeld, zoals hieronder te zien is. Het begint rustig, maar na 4.45 minuten in het eerste deel hoor je sirenes in de trompetten en in de film de rode bloedcellen. Slechts 4 van de 7 delen werden gespeeld uit de hele vioolconcert. Mijn films zijn nogal donker en de solist is moeilijk te zien, omdat het licht slecht was om de film op de achtergrond te zien.
    Dirk Brossé, viool concert Sophia
    begin:
    eind:

    Hier meer over de film erbij:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013

Deel Deze Pagina