Dit is toch echt wel een pracht van een Marktplaatsadvertentie

Discussie in 'Overig' gestart door Zai, 12 mei 2009.

1. Zai

Zai

Lid geworden:
    28 okt 2005
    http://muziek.marktplaats.nl/strijkinstrumenten-violen-en-altviolen/251169914-het-geheim-van-mijn-boheemse-viool.html?return=eJxNjt0KgzAMRt9F0DutrTBHRYZ7k6IdZvYPm47h2LsvZbsYhOZ8p0mpkly%2BQLZDlKITsoha7fM6rIhBMrb5oF1j1b5hMEphbJxhNh2gt1q7GlzEPVntUDtGCPftX9UP8IYalTL4DWzmXc%2BbFa25PM3IqyWO6Mtu4mV3NXRMvThnFNnRKHGCrE9c8HOfr5DiAYEw3pZIgShk2RJY8pOjH%2BwwU%2FQxL4sqhDS2VYLx904xvD%2FO5E%2Fy&df=1&fta=eNotjU0OgjAQhe8yC9YUjdQ3YefGU5DGojYp0jgtGgl3txV3M%2B%2FnewYtFoEGpafvZ%2BOFWNAeQG%2FfqcpKFycoTi5rqlG6ZR%2FxcYHlaiUbIaLmMeCRxuHpLjyJQ1OFkLq6Sq77lwpzDwrmNhC7XBPsQM5uY6DhqvWlNeVT2YhTMFZ6Pzxu8V4KdTaOoNG8%2B8LINfuDNCDzIjZQWDJ2f9Tb%2FXPOp%2F9s0YnXdcvPJV9jWdcvIhlLhw%3D%3D&fta_ind=1&fs=1

Wat een verhaal, het geheim van Stradivarius.....

Opm.
    Omdat na verloop van tijd iedere Marktplaats-advertentie weer verdwijnt, zal de link ook niet meer bruikbaar zijn. In dat geval heeft het opgevoerde onderwerp geen inhoud meer. Om dat te voorkomen heb ik de bedoelde tekst gekopieerd en hieronder weergegeven.

Ik zag dat er ook zelfs al biedingen op zijn gedaan.

De naam 'Vioolverkoop' komt me wel bekend voor!

Administrator

"Beschrijving

Ik ga U een Geheim vertellen, het Geheim van mijn Oude Boheemse Viool en eigenlijk ook het Geheim van Stradivarius.

Twintig jaar geleden kreeg ik deze Viool van een Oude Boheemse Vioolbouwer, hij had niet lang meer te leven en schonk mij deze Viool omdat ik diep onder de indruk was van de prachtige klank.
    U bent een liefhebber meneer zei de oude man, en daarom zal ik U een Geheim vertellen het Geheim van Stradivarius en hij lag zijn hand op zijn lippen.
    U bent erg onder de indruk van de prachtige klank zei hij, al de Violen die ik gebouwd heb klinken zo, en dat komt omdat ik het Geheim van Stradivarius ken.
    Kijk ging hij verder, Stradivarius was natuurlijk een uitstekend bouwer, maar hij was er achter gekomen dat langdurige trillingen het hout supirieur maakt, en daarom hing hij het zo op dat de wind het hout deed trillen, jaren lang hing het in dat droge klimaat te trillen in de wind, en van dit doortrilde hout bouwde hij zijn Violen, ja knikte hij dat is nou het hele geheim van Stradivarius, simpel vind U niet.

En deze Oude Boheemse Viool gebouwd van doortrild hout kan ik nu niet meer bespelen omdat ik Reuma aan mijn handen heb, maar de klank van dit Magische Instrument, dat klinkt als een Lentewind in het Fluisterend Woud, mag ik de mensheid niet onthouden, en daarom bied ik mijn Oude Boheemse Viool aan in deze advertentie, weliswaar met pijn in mijn hart."

Aldus het verhaal van ene Jan uit Putten.

Bieder Bod Datum
    Muzikant € 180,00 13-05-09, 02:17
    Vioolverkoop € 160,00 12-05-09, 23:32
    Muzikant € 150,00 12-05-09, 20:13

2. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Nu nog mensen weten te vinden die het geloven....

Trouwens de toets lijkt een zwart gebeitst exemplaar te zijn, dat zou Stradivarius toch nooit gedaan hebben!

Frits

3. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Maar ik vind het wel een prachtig verhaal tussen al die "handgemaakte professionele violen" van 99 euro waar marktplaats mee vol staat. (voornamelijk van Vioolverkoop & Co overigens)
    En een schande dat op zo'n mooi verhaal nog geen tweehonderd euro werd geboden! :cool:

4. koffienee1

koffienee1

Lid geworden:
    20 feb 2009
    kennelijk weten de bieders deze viool wel op waarde te schatten ;)

5. BertBoonVioolbouw

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Ik denk dat ik zo'n stratemakers-trilapparaat ga aanschaffen en daarmee mijn voorraad violenhout eens goed ga laten doortrillen! :D

6. jos22

jos22

Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Ik zing altijd als ik met hout werk.

7. BertBoonVioolbouw

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Inmiddels is de advertentie niet meer aanwezig: zou hij verkocht zijn?
    Zo'n mierzoet sentimenteel flauwekul-verhaal werkt dus kennelijk ook nog!

8. Neeltjuh

Neeltjuh

Lid geworden:
    5 mei 2008
    Handig voor iedereen die z'n viool dus wil verkopen!

9. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Een 'goed' verhaal erachter doet wonderen.
    Tenzij je daar doorheen prikt natuurlijk. Het kan ook zijn dat de verkoper een bezoekje heeft gebracht aan StrijkersForum en aldaar tot de ontdekking kwam wat men in het algemeen vindt van de kwaliteit van de op Marktplaats aangeboden Stradivarius violen. Da's even schrikken!

Maar ik denk toch dat vioolverkoop er wel raad mee weet: een beetje opknappen en dan gaat 'ie weg voor een veelvoud van wat tot nu toe geboden is.
    Het lijkt alsof de handel in knudde instrumenten levendiger is dan die van de betere exemplaren. Maar schijn bedriegt, want die handel vindt plaats buiten Marktplaats om!

Frits

10. Zai

Zai

Lid geworden:
    28 okt 2005
    Heb wel eens eerder wat gelezen over het toepassen van mechanische vibratie op violen om ze beter te laten klinken. Ook wordt er redelijk algemeen aanvaard naar wat ik lees op 't web dat naarmate een viool meer bespeeld wordt dat ie beter gaat klinken. Ook wel eens gelezen van mensen die zeggen dat instrumenten die in de kamer hangen en door de daar geregeld aanwezige muziek meetrillen niet "weer in slaap vallen" door het niet bespeeld worden. Ook wel eens wat gelezen over het met "herrie" bestoken van hout/violen om zo in korte tijd een "ingespeeld geluid" te verkrijgen.

Dat in slaap vallen (en door het bespeeld worden weer wakker worden) van niet bespeelde violen geloof ik zeker, want dat heb ik zelf gemerk dat dat gebeurt, wanneer ik 1 van mijn viooltjes een hele tijd niet uit 't koffertje heb gehad om te spelen. Klinkt echt raar in 't begin. Na een poosje klinkt ie dan weer als zichzelf. Dus wie weet wat er aan waarheid in het hele verhaal aanwezig is.

Wat mij pakte in het verhaal was de factor "zielig", niet meer kunnen spelen door reuma. En wat me ook trof was het "viool gekregen omdat ik zo onder de indruk was van de klank". Overtreffende trap voor het zielig zou zijn als de viool was geweest van zijn/haar te vroeg gestorven geliefde.

Kleine overpeinzing: Tegen de tijd dat ik zelf van de rimmetiek blijvend niet meer van het viool spelen kan genieten, dan gaan de violen de deur uit, in bruikleen of als gift aan mensen die er wel van kunnen genieten erop te spelen. Tenzij ik tegen die tijd een viool heb waar ik echt serieus geld voor heb betaald.

Overigens kwam ik op marktplaats nog een andere advertentie tegen, van een mede-eilander, die een viooltje te koop heeft. 'k Ga morgen ff kijken en spelen, wie weet bevalt het me :) Zoveel leuker als je ff kan proberen voor je ergens geld op biedt. :D

11. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Er is op dit forum ook al eens een onderwerp over gestart: trilapparaatje

Frits

12. jos22

jos22

Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Toch een mooie anecdote. Daarom hier nog een, waarschijnlijk net zo apocrief, maar dat zien we door de vingers:

Eens in de zoveel tijd ging Stradivari in het houtkapseizoen naar de bergen.
    Dan luisterde hij hoe de stammen de helling afrolden.
    De meesten maakten een blokkeblokkeblok geluid, maar soms zat er een bij die de helling afstuiterde met een tsjingg, tsjingg, tsjingg.
    Daar rende Antonio dan achteraan, zette zijn merkteken op de stam en zorgde ervoor dat die bij hem thuis werd afgeleverd.

13. peggy

peggy

Lid geworden:
    6 okt 2010
    Ik ga U een Geheim vertellen, het Geheim van mijn Oude Boheemse Viool en eigenlijk ook het Geheim van Stradivarius.

Een heel leuk verhaal! Deze man moet als standwerker op de jaarlijkse braderie gaan staan!

Zover ik weet was 'het geheim van Stradivarius' de lak.
    En violen die in de wind aan een waslijn hangen te trillen, is mijns inziens een broodje aap. En wat het hout betreft , Jan van Putten beweert dat het langdurige trillen het hout superieur maakt, volgens mijn informatie maakt het aantal jaarringen het hout superieur.
    Waar ik het wel mee eens ben is dat een instrument ingespeeld moet worden en dat naarmate er langer op gespeeld wordt de klank warmer, mooier wordt.
    Ik speel ook gitaar en voor een gitaar geldt dat ook. Wat men dan ook wel doet is de gitaar naast een luidspreker plaatsen en dan gewoon de radio zachtjes aanzetten, keihard is niet eens nodig. Het bovenblad vangt de trillingen heus wel op.

14. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    Ja hoor ik heb hem met dit verzonnen verhaal goed verkocht, je moet toch wat als verkoper.

15. gevoeligesnaar

gevoeligesnaar Karin

Lid geworden:
    17 jan 2014
    Dit is dan weer het andere uiterste verkoopverhaal op Marktplaats

Deel Deze Pagina