do snaar

Discussie in 'Cello' gestart door caithlynn, 28 jan 2011.

  1. caithlynn

    caithlynn

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    29
    ik ondervind wat problemen met mijn Do snaar op mijn cello, alle andere klinken mooi en helder maar de do klinkt heel dof en de noten eruit krijgen is een hele opgave, bij alle andere snaren ondervind ik geen problemen, wat zou ik kunnen doen?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Er is wat weinig informatie om iets concreets te kunnen melden. Zo zou het van belang zijn te weten of diezelfde C-snaar vroeger een goede klank voortbracht of dat het euvel zich sinds kort voordoet. Want dan zou ik het zoeken in de snaar.

    * Is het de snaar die er het langste op zit?
    * Staat de kam goed?
    * Sluiten de kamvoeten precies aan op het bovenblad?
    * Staat de kam gecentreerd t.o.v. de centrale lijn?
    * Is de snaarhoogte met name bij de C-snaar te hoog? (Afstand onderkant C en toets aan het einde van de toets.)

    Er zijn vele oorzaken te noemen. Om dat aantal wat te reduceren moeten er meer gegevens komen.

    Ik zou willen adviseren er eens met een zeer kritische blik naar te kijken of er iets vreemds aan de hand is. Uiteraard moet je dan wel weten waarnaar gekeken moet worden. Als dat een probleem is kom je denk ik toch uit op een bezoekje bij de vioolbouwer. Soms is het iets eenvoudigs zoals een nieuwe snaar, soms is er veel meer aan de hand.

    Kortom het is moeilijk te zeggen zo vanaf dit medium.


    Frits
     
  3. caithlynn

    caithlynn

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    29
    Het is een nieuwe snaar, onlangs is hij zelfs losgekomen, ik heb wat krijt aan de stemsleutel gestrooit en hem voorzichtjes terug opgespannen. Mijn leraar heeft het nog eens nagekeken en zag er niets verkeerd aan, ik moet nu erop werken van goed de toppen van mijn vingers te gebruiken en goed te drukken zodat de snaar goed aangedrukt is, hetnis al iets beter maar ik vind tov de andere snaren hij de minste is.
    Moetsten het tegen de grote vakantie echt niet Beter zijn ga ik er een andere laten opleggen, ik zoek wel nog een goeie viool- cello bouwer in west- vlaanderen. Kan iemand mij een zaak aanraden, mijn cello komt vz. pro arte uit Antwerpen en das iets te ver om op en neer te rijden.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Misschien deze?

    Frits
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Of deze:
    www.oliva-devoghel-violins.be
     
  6. caithlynn

    caithlynn

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    29
    De laatste is dichter bij ons en ze lijken allebei gewaagd aan elkaar, ik ga eens naar die in Brugge gaan. In de vakantie zal ik de do snaar laten vervangen en eens horen of er nog iets gedaan kan worden aan mijn gestuntel van deze week.

    Heel erg bedank voor de adressen. Ik ga ze allebei opslaan in mijn adresboek, ben blij nu een goed adres te hebben, als er iets aan is kan ik nu vlugger terecht.
     

Deel Deze Pagina