Hallo iedereen, Wellicht is deze vraag al eerder gesteld maar kon m 1,2,3 niet vinden op het topic. Een van mijn violen klinkt namelijk erg dof. Ik vraag me af of daar iets aan te doen is. Het is een viool uit 1767 een soort van 'hollowbody' model, het bovenblad is erg bol. Het kammetje is niet helemaal recht meer misschien komt het daar wel door? De stapel lijkt schuin te staan. Maar dat weet ik dus niet zeker. Waaraan zou het wellicht kunnen liggen?
Bij mijn cello was de kam wat doorgebogen van boven. Dus dat was ook niet helemaal recht, maar misschien weer een andere manier 'niet recht' dan bij je viool. Het was wel zo dat het de klank niet echt ten goede kwam, want met een nieuwe kam klinkt het weer goed. Zou dof klinken ook te maken kunnen hebben hoe vaak erop gespeeld wordt? Dus gewoon dat-ie gewoon om aandacht vraagt? Een menselijk trekje van de viool wellicht.
Wat is een 'hollow body-model'? Of lijkt het op een Stainer model, waar het bovenblad bijna de toets raakt? Een kromme kam is uiteraard uit den boze al ware het alleen maar om de kans op plotseling omklappen te voorkomen. De stapel kan in enkele gevallen een ietsje schuin staan, maar standaard is toch dat deze in dezelfde lijn als de krans geplaatst is, dus haaks op de beide bladen. De plaats en klemkracht zijn cruciaal voor de klank.
kam en stapel na laten kijken door een vioolbouwer idd. En eventueel andere snaren? Daarin kan je je ook voor laten lichten door een vioolbouwer. Kan ook wel veel uitmaken voor de klank.
Nu ja, ik denk dat andere snaren alleen helpen als het met de kam en de stapel goed zit. In ieder geval zou ik in die volgorde het doffe geluid aanpakken.
Bedankt voor de reacties! Sorry lees ze nu pas... Ik ben ermee naar de vioolbouwer geweest en inderdaad de stapel stond schuin. Is nu opgelost en klinkt al stukken beter. Nu het kammetje nog... Frits, het is geen Stainer model. Ik bedoel met 'Hollow-Body' dat het bovenblad ongelofelijk bol is. Beetje gekke benaming misschien...
Bij een stainer model denk ik meteen aan de F-sleutels... dan is het misschien toch een stainer model..... ?
Stainer heeft ter compensatie van de extreem hoge welving (18 - 19 mm tov de standaard 15 mm) de f-gaten korter en breder gemaakt: