In de catalogus van Arc Verona zie ik dat de Dominant snaren van Thomastiek drie verschillende sterktes heeft. (zacht/medium/hard) Ik neem aan dat dat niet om de kwaliteit gaat. Wie kan hier wat meer over zeggen?
Als ik het zo lees, denk ik dat er hier een wel zeer slechte vertaling heeft plaats gevonden. Er zal vermoedelijk in de catalogus staan soft/medium/forte of wat ook wel voorkomt: dolce/medium/forte. De vertaling in het Nederlands zal dan meer iets moeten zijn als: weinig/gemiddeld/sterk. De aanduidingen hebben betrekking op de tensie, de spanning die de snaar nodig heeft om op de juiste toon te komen. Datzelfde heb je ook bij onder andere gitaarsnaren. Mogelijk dat Bert hier nog veel meer over kan zeggen, want die heeft al die type snaren in voorraad. Volgens mij wordt er het meest de medium types verkocht. Frits
Het is inderdaad de spanning van de snaar; door iets grotere dikte van de snaar heeft forte/hard/heavy een hogere snaarspanning en dolce/weich/light een wat lagere. Het gaat hier inderdaad niet over de kwaliteit. Een document over snaren: http://bertboonvioolbouw.nl/Over%20snaren%20versie%202009.pdf