doorgaan

Discussie in 'Viool' gestart door marjet, 26 apr 2013.

  1. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Zomaar even.
    Ik lees relatief veel berichten van mensen die enthousiast beginnen met viool spelen, maar daar hoor je dan een later niks meer van (?).
    Hoeveel enthousiastelingen zouden er dóórgaan?
     
  2. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    ik ken ook wel wat mensen die na twee jaar gestopt zijn. met verschillende redenen, de ene is gefrustreerd, de anderen wilden een instant resultaat van,"na twee jaar moet ik al goed kunnen spelen" maar deze doel was nog niet bereikt. Het probleem van volwassen beginners zijn dat, meestal: ongeduldig en snelle resultaat willen. Het lijkt net als: bamiesoep maken (zo'n instant noodle in een zaakje dat snel klaar is door in een heet water te koken, het duurt ong. 10-15 min.), kant en klaar. Of....ze denken dat ze geen aanleg hebben.
     
  3. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Hoi Marjet.

    Ik speel alweer 3 jaar viool met veel plezier.
    En ik ben er nog lang niet. Maar we oefenen stug verder.

    Gr D
     
  4. Lein

    Lein

    Lid geworden:
    17 mrt 2013
    Berichten:
    34
    Hoi Marjet,
    ik denk dat er een deel spelers is dat enthousiast begint en dan gefrustreerd raakt en dus afhaakt. Ik vrees echter ook een beetje dat een aantal leden aan het begin op het forum komt informatie te krijgen. Als ze dan genoeg weten neemt de interesse in het forum af. Als het echt zo is, vind ik dat erg jammer want de beste manier om te leren is van meer ervaren mensen (die ik persoonlijk nog erg hard nodig heb). ;)

    En inderdaad D, we oefenen stug verder, het kan alleen maar mooier worden toch?
    groet,
    Lein
     
  5. Stev

    Stev

    Lid geworden:
    3 nov 2012
    Berichten:
    7
    hoi,

    ik ben nog een beginneling (ets meer dan een jaar), dus ik kan met geen zekerheid zeggen hoe het er over 4 jaar voor staat maar ik hoop in ieder geval dat het gevoel dat ik nu heb nog heel lang blijft hangen. ik vind dat ik snel gevorderd ben en dat draagt voor mij veel bij aan het speelplezier. Speelde gisterenavond na lang oefenen voor het eerst een voor mij bijna perfecte Handel Sonata in F Major deel 1:

    https://www.youtube.com/watch?v=twiZDpN15gg

    daar word ik dan wel heel vrolijk en extra enthousiast van...
     
  6. Riny

    Riny Riny

    Lid geworden:
    18 jan 2013
    Berichten:
    45
    Zelf ben ik ook fanatiek aan het oefenen/leren.
    Daarbij komt dan dat ik te weinig kennis van viool- technieken enz. heb om andere van een antwoord te voorzien bij een eventuele vraagstelling.
    Ik lees vrij vaak het forum door maar zelf iets bijdragen, daar ben ik niet aan toe.
    En met onzin aankomen, daar is niemand bij gebaat.

    Dus................. wanneer men niet of nauwelijks berichten ziet van mijn kant wil nog niet zeggen dat ik gestopt zou zijn.
    M.i. kan dat ook het geval zijn bij anderen dus een oordeel geven dat iemand, of een forumlid gestopt zou zijn zonder dit werkelijk te weten, vind ik persoonlijk iets te ver gaan.

    Dit is mijn bijdrage en mocht deze verkeerd zijn, heb ik het bovenstaande niet goed begrepen. :rolleyes:
     
  7. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Ik zit nu een paar maanden bij een strijkersensemble.
    En ik moet zeggen dat ik veel heb geleerd in een korte tijd.
    Het is niet altijd gemakkelijk, maar de dirigent haalt het beste in mij naar boven.
    En het daagt mij meer uit, en zo leer ik om samen te spelen. Vioolles is leuk. Maar het wordt nog leuker als je daarnaast ook samen kunt spelen. Dan hoef je niet altijd alleen te spelen. Zo krijg je ook moeilijkere stukken voor de kiezen, en kun je niet altijd de gemakkelijkste weg kiezen.
    Maar het is wel ontzettend leuk, en het houd je scherp.
     
  8. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    oh ja,

    als mens niks over iemand op deze forum meer hoort, betekent niet dat deze persoon al gestopt is met spelen of zo, het kan ook dat de strijker veel te druk heeft met oefenen en concerten geven, toch? ;)

    Trouwens, Stev, Ik vind wel knap dat je binnen zo'n korte tijd Mazas duo's hebt gespeeld!
     
  9. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Ik heb alles tegen, ben sinds mijn 10e of 12e verliefd op dat houtenkastje, ben een beetje aan het bouwen, probeer muziek uit dat sigarenboxje te krijgen maar heb ook af en toe veel verdriet als het weer eens niet lukt. Daarentegen kan ik intens genieten "als" het wel lukt en dan ben ik als een kind zo blij, geniet ik van ieder moment.

    (bovenstaand) Voor mij gaat het niet alleen om spel maar ook om bouw.

    Remi

    En, ik blijf ondanks tegenslagen gewoon doorgaan, mijn oma zei altijd, 't is een knappe jongen die mij tegen kan houden. Het lullige is dat ze zich nooit heeft laten tegenhouden, niet door haar man, kinderen en kleinkinderen.
    Op 87 jarige leeftijd sloot zij haar ogen na een kort ziekbed met de woorden, " 't is mooi geweest".
     
  10. Lein

    Lein

    Lid geworden:
    17 mrt 2013
    Berichten:
    34
    Hoi allemaal,
    fijn om te begrijpen dat de gevorderde violisten nog lekker meespelen en meelezen.

    @Remi,
    sterkte

    groet,
    Marjolein
     
  11. noaislief

    noaislief

    Lid geworden:
    4 okt 2011
    Berichten:
    48
    Ik speel nu ongeveer 19 maanden, dus ben nog maar net begonnen.
    Ik speel op mijn A examen Canon in D van Pachelbell, dus ben nog niet zo ver.
    ik heb nog maar in 4 projectorkesten meegespeeld, en ben nu aanvoerder van de 2e violen bij een orkest waarmee we het Carmina Burana gaan spelen.
    Dus nog niet zo'n geweldig hoog niveau,helemaal niet als ik mijzelf vergelijk met Stev...
    I
    Ik heb wel veel plezier in het spelen en hoop volgend jaar mijn B examen te mogen doen, al speel ik nog lang geen 3 a 4 jaar (is officieel bij ons een minimum, maar wordt wel eens van af geweken (ik mag oik A doen zonder minimaal 2 jaar te spelen)
     
  12. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    @Lein,

    Reken mij a.u.b. niet tot de gevorderde violisten, dat zou te veel roem zijn.

    Remi
     
  13. Lein

    Lein

    Lid geworden:
    17 mrt 2013
    Berichten:
    34
    @ Remi,
    ik weet niet zeker of ik het goed heb begrepen maar ik meende te lezen dat je oma recent is overleden. Vandaar dat ik je sterkte wenste.
    Met viool spelen wens ik iedereen vooral veel plezier.

    groet,
    Lein
     
  14. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Wat leuk dat je de examens doet!
    Jij bent vast veel jonger dan mij.
    Ik, als volwassene, mag geen examens doen omdat ze volwassenen gewoonweg (geldkwestie? en tijdkwestie?) geen examen laten doen. Ja, waarom zou je examen willen doen vragen jullie je dan af. Mijn antwoord: Omdat je dan een doel hebt om naar toe te werken. Ik zit nu tegen het niveau van een B-examen aan en ik heb nu 3,5 jaar les. Maar zoals ik van mijn docent begrijp kun je een volwassen leerling niet met een jeugdige leerling vergelijken. Volwassenen leren en studeren anders.
     
  15. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    Deano,

    Ik ken wel wat volwassenen die ABRSM examen hebben gedaan. Maar ABRSM examen is niet A-D level, maar level 1 - 8.
     
  16. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Het wel of niet examen laten doen van volwassenen is een keuze van de muziekschool waar je les hebt en heeft niets te maken met officiële regels. Les je bij een privé docent dan kun je daar samen afspraken over maken. Ik doe geen examen om de simpele reden dat het voor mij niets toevoegt. Ik kan iets wel of niet maar heb daar geen papiertje boven mijn bed voor nodig. Verder heb je ook geen diploma nodig om je bij een orkest of zo aan te sluiten. Ook daar geldt, dat je het niveau aan kunt of niet. Ik heb wel een idee waar ik zit qua niveau maar ook dat is geen vaststaand iets want een B-diploma bij de ene muziekschool kan hele andere eisen hebben dan een B-diploma elders. Tegenwoordig wordt er op een muziekschool ook vaak om commerciële doelen de eisen naar beneden bijgesteld want met 4 leerlingen 45 minuten les krijgen kun je niet verwachten dat iemand nog een C-examen gaat halen met de eisen die zijn afgesproken toen leerlingen begonnen met 30 minuten privé les en na hun B-examen 45 minuten les kregen.
     
  17. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    De leerlingen doen het examen met 2en. Dat is ook omdat het onderdeel examenspel gespeeld moet worden. Dus de 2 examenkandidaten spelen samen een duet. Dus het leek me handig en leuk dat Debbie dat met mij kan/kon doen. Dat was/is ook een van de redenen.
    Ik kan me goed voorstellen dat het niveau per muziekschool verschillend is. Ik weet wel dat de eisen op onze muziekschool hoog zijn. Het is nog niet eens zeker of Debbie volgend schooljaar haar B-examen al mag doen. Want haar techniek moet goed genoeg zijn. Haar techniek is nu nog niet voldoende voor een B-examen. Maar wat niet is, kan komen. ;)

    Debbie hoeft geen B-examen te doen. Maar ze wil het zelf heel erg graag. Ze meet zich aan andere vioolleerlingen. Dat moet ze eigenlijk niet doen. Maar ja, zo is ze nu eenmaal.
     
  18. noaislief

    noaislief

    Lid geworden:
    4 okt 2011
    Berichten:
    48
    Wat jammer dat je geen examen mag doen, ik vind het namelijk erg leuk om te doen. Ik ben niet heel jong, ik weet niet hoeveel verschil er tussen u en mij zit, maar ik ben 16, dus ben redelijk laat begonnen met viool spelen (vergeleken met de meeste violisten van mijn leeftijd) en dat merk ik in het orkest vaak ook. Maar gelukkig kan ik snel de schade inhalen en speel ik (volgens de mensen van een bladmuziekwinkel) op het niveau van iemand met 4 jaar les... (ben het er zelf niet helemaal mee eens)
    Maar het verschil tussen het leer- en studeerproces van een jeudige leerling en een volwassene begrijp ik niet... Het verschil tussen een kind dat leert vioolspelen en een volwassene die dat leert heb ik wel eens over gehoord, maar ik weet zelf ook daar niet het verschil tussen.
    Bij ons op de muziekschool laten ze volwassenen ook gewoon examen doen, maar er zijn niet heel veel volwassenen die het nodig vinden en er zin in hebben.
    Maar wat voor stukken speelt u momenteel dan?
     
  19. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Hallo Noa,

    Ahum... ja, er is wel een leeftijdsverschil tussen jou en mij hoor. Mijn oudste is nl. 17 jaar. Ikzelf dus 47 jaar ondertussen. ;) :p
    Onze juf vertelde me dat volwassenen anders studeren dan kinderen/jeugdigen. Ik merk dat ook bij mijn dochters. (de jongste mag ik eigenlijk nog niet meetellen. Ze begint net en is nog een kleuter. Dat gaat heel spelenderwijs)
    Maar onze oudste dochter neemt het met oefenen niet zo nauw. Dat gaat echt met vlagen. Ik ben juist zo dat ik echt elke dag serieus oefen. Ook op de manier van strijken en de manier van vingers neerzetten. Dat zie ik mijn dochter nog niet zo doen. Zij vindt het juist leuk om op stukken te oefenen. Maar met techniek is zij minder bezig. Al zou het goed zijn dat ze zich daar onderhand wel meer mee bezig zou houden. (ze is 13 jaar)

    Ik speel uit Tango Delight en ik begin nu net in Musical Souvernirs. All time Klezmers heb ik en heb daar 1 stuk uit gespeeld. En ik speel Adele! voor het leuk erbij. :D

    Wat speel jij?
     
  20. noaislief

    noaislief

    Lid geworden:
    4 okt 2011
    Berichten:
    48
    Ik weet niet of er dan veel verschil zit tussen het oefenen, maar er kan wel degelijk een verschil zitten tussen de techniek etc. Ik heb ook wel gehoord dat volwassenen anders leren omdat ze meer discipline kennen en kinderen vinden het vaak gewoon leuk om te spelen en letten niet heel erg op hun techniek, maar dat komt allemaal vanzelf goed :D
    Ik studeer het liefst elke dag 1,5 uur (met een half uur ben ik net klaar met de warming-up, toonladders, etuden, houding, etc. en daarna oefen ik drie kwartier stukken van vioolles of orkest en het laatste kwartier speel ik vaak stukken voor mijzelf, waar ik mee kan ontspannen zodat ik ontspannen aan mijn huiswerk kan beginnen (maar dat is verder niet zo interessant)), dat is niet heel erg lang, maar het is voor mij genoeg om te studeren.
    Op dit moment ben ik eigenlijk veel bezig met mijn examen (5 juni), waar ik Canon in D van Pachelbell, concerto in h-moll van oscar rieding en The wind that shakes the barley speel en nog wat etuden.
    Tijdens mijn lessen speel ik met de Suzuki methode en ben nu aan het begin van volume 3. daarnaast speel ik etuden uit het boek Neue Violin Etuden 1 Op.15 van Pracht
    Daarnaast speel ik soms wat stukken uit 'the violin collection' intermediate, maar sommige stukken zijn net te moeilijk en daar mag ik dan van mijn vioollerares ook nog niet mee bezig. Ik speel ook nog Concertino op.21 van Oscar Rieding, maar dat is vooral omdat ik mijn positiespel wil verbeteren voordat ik volgend jaar in het JMSO begin.

    Ik vind het echt gaaf dat u met ook met uw dochters samen zou kunnen oefenen, speelt u ook wel eens met z'n allen een bepaald stuk, want dat lijkt mij het leukste aan meerdere violisten in huis die redelijk gelijk begonnen zijn :)
     

Deel Deze Pagina