Dringend gezocht: schroef om pin van cello op zijn plek te houden

Discussie in 'Aangeboden' gestart door Bbs, 4 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bbs

    Bbs

    Lid geworden:
    4 mrt 2013
    Berichten:
    4
    Dag allemaal,

    Sinds ongeveer een jaar huur ik een cello bij een vioolbouwer. Vandaag is echter, na een tijdje waarin de cello tijdens het spelen al langzaamaan een beetje weer over de pin omlaag zakte, gebleken dat de schroef die de pin op zijn plek houdt is dolgedraaid. Hij draait nu gewoon door en de pin is nu niet meer vast te zetten, en daardoor is de cello ook niet te bespelen.
    Ivm mijn lessen oefen ik normaal dagelijks. Ik heb mijn vioolbouwer gebeld, maar wegens privéproblemen is het op het moment niet mogelijk daar een nieuwe schroef te halen. Weet iemand hier 1. of deze schroeven voor hele celli universeel zijn en 2. waar ik een dergelijke schroef kan krijgen? Bij voorkeur via internet/de post, daar ik geen auto heb en reizen vanuit mijn 'dorp' nogal problematisch is met het openbaar vervoer.

    Mocht iemand nog een schroef hebben liggen die hij kan opsturen, hoor ik dat uiteraard ook graag (als dat kan natuurlijk daar ik niet zeker ben of ze universeel zijn). In principe is het alleen de schroef, met de schroef van de cello van mijn muziekleraar draait hij wel vast, dus zal echt aan het schroefdraad liggen.

    Ik hoor het heel graag van jullie.

    Met hartelijke groet,

    Bbs
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Ik heb ze niet op voorraad. Ik heb complete pinnen met ook verschillende diameter schroef.
    Als het snel moet zou ik voor nood een zeskante bout proberen, ik denk zo'n 6 mm met metrisch draad, lengte 25 mm maar misschien heeft u nét een andere diameter. Even uitproberen dus. Misschien heeft uw bouwmarkt ook nog wel een vleugelmoer met dat draad, dan hoeft u geen sleutel mee te nemen op de repetitie! Ik zou dan een paar bouten met verschillende diameter kopen. Te verkrijgen bij de bouwmarkt.

    Daarna de juiste bestellen bij de vioolbouwer.

    Frits
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Universeel is dit soort schroeven niet, maar de meest voorkomende heb ik op voorraad. Of een nieuwe schroef helpt blijft een vraag, want mogelijk is ook het schroefdraad van de bus niet meer OK: dat gebeurt nl. vaak. Stuur een PM en mail als antwoord op mijn antwoord een foto van de originele schroef; mogelijk kan ik dan iets opsturen.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    De informatie die ik hier uit haal is, dat het schroefdraad van de bus nog in tact is. :/
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Ja hoor Frits, ik kan niet alleen lezen, ik heb ook nog eens vele malen met dit bijltje gehakt. In de praktijk blijkt vaak de buitenschroefdraad de binnenschroefdraad beschadigd te hebben; dan houdt het even met wat geluk: daarna kun je weer binnen en buitenschroefdraad beide vervangen. Lijkt mij trouwens een beter advies dan de bouwmarkt ;)
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    @Bert,

    Mijn advies om eens te kijken in de bouwmarkt heeft betrekking op een noodoplossing. Dus wanneer Bbs vanavond een orkestrepetitie had willen meemaken was daarmee het probleem tijdelijk verholpen geweest. Want zelfs Boon Vioolbouw kan niet in een uur een passende schroef aanleveren. Ook heb ik geschreven en geadviseerd om daarna een bezoek aan de vioolbouwer te brengen zodat het euvel adequaat kan worden verholpen. Jij, noch ik kunnen vanaf hier met zekerheid stellen wat er werkelijk aan de hand is.
     
  7. Bbs

    Bbs

    Lid geworden:
    4 mrt 2013
    Berichten:
    4
    Dank voor de reacties beiden! Omdat de schroef van mijn docent wel vast te draaien was, heb ik hoop dat het met het schroefdraad binnen de construtie meevalt, maar dat zal met de tijd moeten blijken. Een ander soort schroef durf ik inderdaad niet zo goed, omdat ik bang ben dat ik het schroefdraad binnenin dan nog meer beschadigd, maar misschien is het een idee in geval van opperste nood. BertBoon, u ook erg dank voor de behulpzaamheid, ik heb u een bericht gestuurd, ik kan alleen nergens vinden of dat verzonden is dus hopelijk is het met foto's en al bij u aangekomen!
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Ja dat bericht is aangekomen en het probleem is in beeld: ik zal er zo naar kijken.
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    @Bbs: Ik denk dat ik wat heb gevonden. Het is een schroef die gebruikt wordt in veel punten van Chinese celli en die zijn niet zomaar los in de handel voor zover ik weet, Ik stuur je een mail voor de afhandeling. Spaart weer een ritje naar de Bouwmarkt. :lol:
     
  10. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Ik wil geen roet in het eten gooien maar voor de noodoplossing, zolang je niets hebt en toch wilt spelen.

    [​IMG]

    wormslang klem 8 -16 mm € 0,40 order now
    art. nr: G-553 voor slechts 40 eurocent.

    remi
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Remi,

    je moet onderstaand plaatje maar eens bekijken, dan zul je merken dat jouw oplossing niet gaat. :(

    [​IMG]

    De schroef moet door de het draad in de ring om vervolgens de pin vast te klemmen. Dat gaat niet lukken met een slangenklem. Ik vermoed dat je de hele kleine slangenklem op de pin wilt bevestigen in de gewenste hoogte, zodat die niet naar binnen kan maar wél naar buiten. Dat laatste kan wel eens heel lastig zijn.
     
  12. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Frits,

    Waar jouw goudkleurige verbinding zit. Heel mooi.

    Wat ik bedoel is dat de pen onderaan de cello gewoon wordt tegengehouden door een slangenklemmetje. En het werkt, geloof me, eventueel met een stukje riet of zo er tussen. Het werkt echt.
    Voor de foto en het probleem weet ik nog wel een aantal oplossingen aan te verzinnen, maar het gaat volgens mij om een snelle, goedkope en werkende oplossing.
    De cello moet op s"stand", "hoogte" blijven. De plaatselijke vioolbouwer(t) heeft geen tijd. Dus moet je een oplossing creëren, maken.

    Volgens mij werkt mijn klemmetje prima, je zit er hoogstens een beetje mee voor schut.

    Remi
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Ja, ik denk dat je er in nood wel een orkestrepetitie mee kunt doorkomen, tenminste als je heel behoedzaam bent want de pin zakt omlaag als je de cello optilt. Maar goed, je kunt vrijwel direct spelen en dat kun je niet met de 'oplossing' van ome Bert! ;)
    't Is wel een heel minuscuul slangenklemmetje want die pinnen zijn meestal 8 - 10 mm dik. Ik vraag me af of een reguliere bouwmarkt dat heeft, maar wie weet?
     
  14. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    @ Ome Frits: aangezien de bouwmarkt kennelijk tot jouw favoriete hangplekken behoort, zou je toch eigenlijk moeten weten of die gasslangklemmetjes daar tot het standaardassortiment behoren!
    Genoeg ge O.H'd, nu naar weer aan het werk mannen!
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    @Bert,

    uit het feit dat je ze 'gasslangklemmetjes' noemt moge blijken dat jij toch meer kijk hebt op klemmetjes dan ik. Ik heb bij de bouwmarkt nog nooit gasslangklemmen gezien die geschikt zijn voor een diameter van 8-10 mm, maar goed ik kom er niet zo vaak.
     
  16. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Bbs heeft mij gemeld dat het probleem is opgelost. Het topic kan dus dicht.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina