Dubbelgrepen

Discussie in 'Viool' gestart door marjet, 19 okt 2016.

  1. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Wie heeft er tips en trucs voor het spelen van dubbelgrepen?

    Wat ik zelf al weet:
    - speel de bovenste en onderste lijn afzonderlijk
    - speel de bovenste lijn terwijl je de vingers van de onderste lijn neerzet en omgekeerd
    - speel de 2 noten samen

    Puzzel uit welke vinger je het eerst wisselt zodat er geen foute losse snaar tussendoor hoorbaar is.

    Wat ik erg lastig vind is bv als de 4e vinger een lagere snaar moet spelen. De pink is (bij mij veel) korter zodat ik er amper bij kan.
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Bij het wisselen van dubbelgrepen kun je niet eerst één vinger in de juiste positie zetten en pas daarna de andere. Dat moet helemaal gelijk! En zo snel mogelijk.
    Het hangt natuurlijk af van het notenschrift want er zijn ook etüdes zoals die van Kreutzer bijvoorbeeld waar dubbelgrepen geoefend worden, die juist niet gelijktijdig zijn.

    Ja, de pink op de lagere snaar in combinatie met een andere vinger op de andere snaar, vergt veel oefening om daarmee souplesse te behalen. Als je pink daarbij ook nog aan de korte kant is, wordt het extra moeilijk. Maar over een langere tijd waarin de betreffende spieren wat zijn opgerekt moet het steeds beter gaan.
     
  3. Snelviooltje

    Snelviooltje

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    170
    Ja zo'n pink heb ik ook. Het gaat beter als je de oplossing niet (alleen) zoekt in je hand maar juist in de draai van je arm. Dus goed je elleboog naar binnen brengen en je arm iets verder draaien zodat de buitenkant van je hand beter bij de snaar komt. Dat vraagt er wel om dat je je langere vingers soms wat meer rechtop moet zetten dus kort die nagels maar vast goed in ;):D

    Daarnaast helpt het bij mij bij het wisselen van positie om me op 1 van beide noten te focussen als soort van solide basis. De andere is dan makkelijker 'erbij' te zetten ook al zet je ze tegelijkertijd neer.
     
  4. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Ik Steggel ook vaak met de dubbelgrepen studie. en soms laat ik het weer een tijd liggen ivm andere bezigheden op de (alt) viool. Ik heb nog vaak het probleem dat ik maar 1 snaar aanstrijk ipv 2, dus dan valt de dubbelgreep in het niets. Maar we blijven stug oefenen ( als de tijd het toe laat)
     
  5. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Bedankt voor jullie reakties! Dat indraaien van de hand is een goeie! Eveneens het goed kort houden van de nagels ;-)

    Het niet helemaal gelijktijdig wisselen: zodra ik een voorbeeld tegenkom zal ik het proberen uit te leggen
     
  6. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Stel je speelt op de viool een losse a-snaar(0) en een hoge fis(1). Volgende dubbelgreep is bes (1) en g(2). En dat onder 1 boog.
    Als je tegelijkertijd wisselt is er een moment dat je de losse e hoort = niet wenselijk.
    Door eerst de g even alleen te spelen heb in dat zelfde moment tijd om de 1e vinger te wisselen van fis naar bes.
    Geen foute bijgeluiden.

    Het vreemde is dat ik wel 's wat theorie over dubbelgrepen gelezen heb, bv Simon Fischer of internet, maar dat ik deze techniek nog niet tegen gekomen ben.
     

Deel Deze Pagina