Duim op 1 plek?

Discussie in 'Cello' gestart door jis77, 27 jan 2016.

  1. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Is het de bedoeling dat de duim vast op 1 plek blijft staan in de 1e positie? Of mag hij wat bewegen?

    Gelukkig begint mn linkerhand als ietsje meer mee te werken, maar die grote afstanden zijn wel echt wennen:D
     
  2. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Het is de bedoeling dat als je in de 1e positie speeld, je duim consequent achter je 2e vinger staat
    Dus achter je middelvinger, maar wel volledig ontspannen, en niet recht maar een beetje gebogen.
     
    jis77 vindt dit leuk.
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Bij de grote strek blijft de duim wel op één plek, maar draait wel een beetje mee.

    Dat je moet wennen aan die grote afstanden, kan ik mij wel voorstellen.
    In de allerhoogste posities (duimposities) worden ze weer wat kleiner!
     
    jis77 vindt dit leuk.
  4. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Thx, ik let er idd heel erg op dat ik niet ga knijpen of overstrekken. Mn linkerhand is wat stijf, dus btje moeite met duim op 1 plek houden. Maar dan weet ik iig dat dat wel het streven moet zijn ;)

    Mn duim staat eigenlijk veel liever voor mn eerste vinger, maar dat zal mn vioolhand zijn:p

    Het neerzetten van de 1e vinger vind ik het lastigste
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2016
  5. Renate

    Renate

    Lid geworden:
    27 nov 2015
    Berichten:
    16
    Ik moet ook opletten dat ik mijn duim niet onder de 1e maar de tweede vinger zet. Het zal vast ooit vanzelf gaan..
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Want als je hem onder de eerste zet, zul je merken dat je bij het intoneren niet krijgt wat je wil horen.
    Het is inderdaad een leerproces en het gaat goedkomen!:)
     
  7. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    je zou het denk ik wel kunnen leren goed intoneren met een foute duimhouding... maar er zijn twee andere obstakels. Ten eerste de beweging die nodig is voor vibrato wordt heel moeilijk, als je het nu verkeerd aanleert krijg je later problemen met het vibrato. Ten tweede krijgt de pink het nog lastiger als de duim hoger staat.

    Zelf geef ik de voorkeur aan een plaatsing van de duim tussen de tweede en derde vinger, maar wat dichter bij de 2e dan de derde vinger... maar dat is in een stukje tekst moeilijk uit te leggen...
     

Deel Deze Pagina