e-snaar

Discussie in 'Viool' gestart door Hopf, 5 dec 2009.

  1. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Enige tijd geleden was ik bij een kennis op bezoek die even daarvoor een andere viool had aangeschaft. Kaliber Mittenwald. Allemaal niet schokkend, maar wat mij opviel was die 'gouden' e-snaar. Een Olive, want dat heb ik nog gevraagd. Ook naar het 'waarom', trouwens. Het antwoord kwam er op neer dat hem verteld was dat dit 'beter' was.
    Ofschoon ook ik soms dol ben op vage antwoorden :D schoot ik hier niet veel mee op. Dus is mijn vraag aan de professionelen onder ons: als er voordelen zijn aan deze e-snaar, op welk terrein liggen die dan? Klankkwaliteit? Geen last van 'fluiten' (want daar ben ik zelf heel benieuwd naar)? Stemmingsvaster?
    Alvast bedankt.


    Hopf
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    @Hopf,

    ik hoop niet al te vaag te zijn. ;)

    Wat ik er van weet:

    Een met goud gecoate E-snaar schijnt een warmere en rondere toon te hebben dan eentje die geen coating heeft. Maar een bijkomend probleem is dat de coating af en toe nogal snel (na een aantal weken) verdwijnt en daarmee ook de warmere, rondere toon.
    Een vaak genoemd nadeel is dat een goud gecoate E-snaar nogal eens de neiging heeft te gaan ‘fluiten’. Dat fluiten ontstaat doordat er in de massieve stalen kern een longitidunale trilling optreedt. Daar is tegenwoordig wel een remedie op gevonden door de E-snaar niet meer uit te voeren als massief stalen kern, maar die samen te stellen uit een bundel hele dunne draden. Die bundel wordt dan vaak ook nog geïmpregneerd met een lange-keten-polymeer, wat fungeert als dempingsmateriaal en daarom geen ‘fluiten’ meer vertoont. (Thomastik Superflex). Niet iedereen onderschrijft dat dit type snaar het fluiten doet verdwijnen, maar allicht een mogelijkheid om te proberen?

    Een andere remedie zou kunnen zijn om een omwonden E-snaar te gebruiken: aluminium (Pirastro Tonica, Pirastro Eudoxa, Dominant Thomastik) ) of Chroom (Thomastik Präzision) zijn te verkrijgen.

    Misschien een beetje off-topic, maar het ‘fluiten’ kan ook nog zijn oorzaak vinden in een slecht passende stapel: te dun en niet verticaal geplaatst in combinatie met hoe strak die stapel staat.

    Je ziet het: er zijn weer meerdere mogelijkheden zoals zo vaak in de vioolbouw. Er is geen standaard recept voor een bepaalde kwaal, ’t is net geneeskunde en farmacie!

    Frits
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Of een snaar met goudcoating beter klinkt en meer of minder fluit kun je alleen per instrument proefondervindelijk vaststellen. Een vergulde snaar is in elk geval "beter" voor de omzet van de verkopende vioolbouwer.
    Vastgesteld dat een fluitende snaar een oorzaak vindt in het instrument (Frits noemde al een aantal mogelijke redenen) is de snaar die het fluiten het beste tegengaat, de Kaplan "non whistling" E: http://strijkers.net/index.php?main_page=product_info&cPath=1_123&products_id=462
    die bovendien ook nog eens goed klinkt op veel instrumenten.

    Wie persé een vergulde snaar wil, kan ik de Special E2/mi2 van Thomastik aanbevelen:
    http://strijkers.net/index.php?main_page=product_info&cPath=1_191&products_id=798
    die vermoedelijk identiek is aan de Thomastik Infeld ROOD snaar.


    Om ieders materiaalkunde nog even bij te spijkeren:
    Thomastik Präzisions heeft geen omwonden E snaren (wel een vergulde):waarschijnlijk bedoelde je de Th. Spirocore.
    Tonica in de nieuwe versie heeft alleen de Pirastro Silvery Steel E snaar die o.a. ook bij EVAH Pirazzi wordt geleverd.
     
    zapling vindt dit leuk.
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Je hebt gelijk Bert! Ik had mijn informatie van een mij toegezonden boekje van snaarwijzer (Michael van Berkum), maar daar word je dus niet wijzer van, want die 'jongens' geven verkeerde informatie! Als je moet twijfelen aan de juistheid ervan heb je er niks aan. Naar mijn mening moet je zo'n boekwerkje uitgeven wanneer er geen fouten meer in staan.

    Wanneer ik nu de site bezoek van Thomastik, krijg je veel meer informatie dan dat boekje van snaarwijzer. Wat namelijk de meeste violisten -of beter gezegd: strijkers- willen weten is, hoeveel spankracht een bepaalde snaar levert wanneer hij op toon is gebracht. Zo kun je middels de eerder genoemde site van Thomastik o.m. heel goed zien wat het effect is van de spankracht van de snaren op bijvoorbeeld een 1/2- viool. Of wat ook heel aardig is: het effect van de spankracht bij een keuze van 'strong' of 'soft' op hetzelfde instrument! Dat scheelt me nog al wat.

    Frits
     
  5. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Frits en Bert,

    Bedankt voor jullie beider bespiegelingen.

    Ik heb, geloof ik, nooit iets anders gekocht dan Eudoxa en Olive. En die twee merken willekeuring door elkaar gebruikt. Maar ik heb begrepen dat het tijd wordt wat te gaan experimenteren. Om te beginnen met e-snaren :/

    Hopf
     
  6. M.

    M. M.

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    110
    E-snaren zijn heel goedkoop, een goedkoop experiment! Altviolisten zoeken vaak, net als violisten naar een e-snaar, lang naar een a-snaar. Alleen is dit voor ons een iets duurder verhaal.

    Gelukkig heb ik nu de ideale snaren voor mijn alt gevonden, de Evah Pirazzi's van Pirastro.

    Een tip voor Hopf, al ben ik niet bekend met de Evah vioolsnaren.
     
  7. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Vraagje: ik heb een nieuwe e-snaar, om te proberen. In de verpakking daarbij zit een rondje. Waar dient die voor?
     
    zapling vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina