e-snaar

Discussie in 'Viool' gestart door Henk59, 11 mei 2011.

  1. Henk59

    Henk59

    Lid geworden:
    11 mei 2011
    Berichten:
    6
    Beste allemaal,

    ben nieuw op dit forum, en ook betrekkelijk nieuw in het vioolwereldje: heb sinds oktober vorig jaar les (en ben ook sinds die tijd bezig, merkte al dat ik er door zelfstudie alleen niks van zou bakken).
    Nu gaat het steeds beter, al wisselt het nog enorm en klinkt het hier en daar tenenkrommend vals. Maar... ik ben m'n beste criticaster.
    Wat ik met name nog lastig vind is het strijken op de e-snaar. op de één of andere manier raak ik die niet gelijkmatig en zuiver genoeg, als bij de andere snaren. Klinkt soms zo schel, snerpend, een soort squeeze. Niet dat de rest altijd geweldig gaat, maar die e... Is die hoek nu eenmaal lastiger, hebben meer mensen (beginners) die ervaring? Of is het gewoon doen/durven/gewenning...

    groet
    Henk.
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    @Henk

    de hoek bij de E-snaar is juist de gemakkelijkste evenals die voor de G-snaar. Dat komt omdat bij die snaren de kans op het tegelijkertijd aanstrijken van ook andere snaren het kleinst is.
    Wanneer de klank nogal snerpend en schel overkomt, kan het aan het instrument liggen of een niet ideale E-snaar. Maar ik zou nog maar even wachten met het veranderen van allerlei zaken, omdat het ook tijd kost de toon te leren vormen.
     
  3. Henk59

    Henk59

    Lid geworden:
    11 mei 2011
    Berichten:
    6
    Dank voor de reactie! Ik heb hem gewoon te behoudend 'aangesneden' denk ik, ik moet een grotere hoek maken. Het strijken vind ik sowieso nog moeilijk, maar er is progressie. En als ik dat zelf ook merk is het vioolspelen nog leuker, want het is bedoeld om muziek te maken zonder je teveel aan je fouten te storen...
     

Deel Deze Pagina