Ebbenhout of Coromandelhout

Discussie in 'Viool' gestart door Tobias, 20 nov 2013.

1. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    Het is me vaak opgevallen dat het Ebbenhout bij de onderdelen van de Viool niet altijd gitzwart zijn, echt pikzwart Ebben schijnt dan ook niet te bestaan.
    Nu zit er ook vaak een vleugje bruin door en dat schijnt Coromandelhout te zijn, zelfs bij duurdere Violen zie je soms een toets waar een vleugje bruin doorheen zit, ook zie je soms stemsleutels die mooi bruin geaderd zijn, in de Vioolbouw wordt dus schijnbaar ook Coromandelhout gebruikt, alhoewel er altijd bij vermeld wordt dat het garnituur uit Ebbenhout bestaat.

2. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Ik ben het niet met je eens! Ik heb diverse stukken prachtig ebben gehaald bij deze firma. Je mag de mooiste stukken zelf uitzoeken en wanneer je dat met geduld doet, vind je stukken ebbenhout die door en door zwart zijn. Dezelfde firma heeft ook coromandel en ja, daar zitten die chocolade strepen door. Het is wat goedkoper en soms is het voor een kinstuk wel aardig om die juist van dit hout te maken. Nu zullen er niet veel vioolbouwers zijn die zelf een kinstuk maken, maar ik wel want ik vind dat je ook dat eens moet hebben gedaan. ‘k Heb hem bijna af. Ik heb daar ook een serie foto’s van genomen die ik binnenkort zal plaatsen.

Frits

3. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    Ik las op de site van de "Arnhemse Fijnhouthandel" te Arnhem het volgende: écht zwart Ebbenhout bestaat alleen in sprookjes- vaak zit er een grijs veegje in.

4. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Daar spreken ze zich zelf tegen want eerst zeggen ze het bestaat niet en later in dezelfde zin staat het woord ‘vaak’, hetgeen ook kan inhouden dat het niet altijd zo is. Maar hoe het ook zij, als je geen halve boomstam zuiver zwarte ebben wilt, kun je door zeer selectief zoeken best een stuk ebbenhout vinden dat puur zwart is tussen de streepjes. En wat zich er dan tussen bevindt is meestal voldoende voor bijvoorbeeld een staartstuk (maar ja, wie maakt er nog zelf een staartstuk? De meesten kopen dan een Wittner en die is van thermoplastisch materiaal (of van een lichtmetaal) wat niemand zelf gaat maken.)

5. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Even de site van de AFH bezocht en een aardig plaatje gevonden waaruit blijken mag, dat met een beetje zoekwerk heel aardige stukken ebben gevonden kunnen worden. Neem nou bijvoorbeeld onderstaande box met diverse kwaliteiten ebben. Ik zie er zo een paar prachtige stukken diep zwart bij zitten.

6. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    Wat een mooie frisse Site, geweldig !

Inderdaad hele mooie stukken zwart ebben, hiermee spreken ze zichzelf tegen.

Deel Deze Pagina