Echte Guarneri of nep????

Discussie in 'Viool' gestart door dick de graaff, 5 apr 2010.

  1. dick de graaff

    dick de graaff

    Lid geworden:
    13 feb 2009
    Berichten:
    128
    http://cgi.ebay.co.uk/GUARNERI-DEL-GESU-1720-A-FINE-ITALIAN-VIOLIN_W0QQitemZ290400903583QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item439d3e219f

    Beste forumleden,
    Volgens mij een interessant item: Er wordt op ebay(!) een del Gesù aangeboden
    Voor een astronomisch bedrag, zie bovenstaande link.
    Volgens mij is dit geen echte, maar ik ben geen expert.
    Wel ben ik benieuwd naar reacties, ook wat jullie er van vinden dat dit op ebay wordt gepost, en wat jullie zowieso van dit verkoopmiddel vinden.
    Met vriendelijke groet, en nog prettige paasdag,

    Dick de Graaff.
     
  2. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Of het een echte is, laat ik in het midden.
    Bovenop het aankoopbedrag komt nog de rekening van de vioolrestaurateur om 'm weer speelbaar te maken.
    Ik denk dat die rekening niet mals is...
    Ander vraagje, wordt die rekening extra hoog als zou blijken dat het een echte Guarneri is?
     
  3. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Bijna gegarandeerd geen “Del Gesu”.

    De krul is meer van Stradivarius, de hals is niet versneden (ombouw van Barok instrument naar modern). De schouders van de viool en de C-bout is ook meer richting Stradivarius dan Guarneri.
    Eigenlijk alleen de f-gaten zijn een beetje richting Del Gesu, maar de gaten boven aan en onderaan zijn iets te rond en niet olijfvormig.

    Gewoon een neppert.

    Remi

    @koffienee1

    Ne ik denk niet dat de rekening niet hoger zal worden, zo zijn vioolbouwers niet!

    Remi
     
  4. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Gewoon fake! De gaten voor de stemsleutels zijn niet verbust (na bijna 300 jaar lijkt me dat toch wel noodzakelijk, na intensief gebruik) en de hals is ook niet vervangen. Nu zegt dat inderdaad niet alles, maar toch. Ook lijkt me de vraagprijs toch wel wat aan de hoge kant, gezien de toestand waarin zich dit instrument bevindt.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Lijkt meer op een Duitse (Mittenwald?) Klotz-achtige viool. Ongeveer eind 19e- begin 20e eeuw.
     
  6. jmsuijkerbuijk

    jmsuijkerbuijk J.M. Suijkerbuijk

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    74
    Homepage:
    Anderzijds, als je een dermate waardevol instrument in je bezit zou hebben, is eBay dan werkelijk het meest geëigende kanaal om zo'n unicum te verkopen?
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Nee, vermoedelijk niet. Maar wat het aantrekkelijk maakt is, dat een potentiële koper hoopt op een koopje, terwijl de verkopende partij zijn waar altijd wel kwijt raakt, ook al is het voor veel minder dan was verwacht.
    Zeer waardevolle instrumenten, waarvan is komen vast te staan dat ze echt zijn, worden doorgaans via gerenommeerde veilinghuizen verkocht.
     
  8. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Frits,

    Hoe kom je bij Klotz-achtig? Of Mittenwalder? Gisteravond heb ik toevallig een echte Klotz in handen gehad, zo'n instrument is, in navolging van Stainer, nog al hooggewelfd. Deze viool heeft een Italiaanse welving, lijkt me
     
  9. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Wow! Dat overkomt je ook niet elke dag! :D
     
  10. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Klotzen zijn er wel in soorten, het was een uitgebreide familie. Het label was slecht leesbaar en de eigenares wist ook niet precies welke Klotz het was. Het was niet goed zichtbaar of de verhalzing ècht was, maar er was behoorlijk aan de hals gewerkt, er zat zelfs een smalle wig tussen toets en hals. Maar het uiteindelijke resultaat was een modern ogende viool, met een hoge welving. Maar de viool klonk goed.
    Ik vond trouwens de originele Stainer die ik anderhalve maand terug even mocht vasthouden meer tot de verbeelding spreken...Nu nog een Stradivari!
     
  11. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Alleen vasthouden? Dat is wel balen, die hebben juist zo'n aparte toon door de hoge welving (heb ik weleens gelezen, nooit echt gehoord hoor)!
     
  12. dick de graaff

    dick de graaff

    Lid geworden:
    13 feb 2009
    Berichten:
    128
    [​IMG]

    hmm wat denken jullie hiervan......
     
  13. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Wauw!! Van internet gehaald of echt zelf op gespeeld?

    Ik vind die typische Stainer f-gaten altijd zo super mooi!! :D
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Dit bedoel je? (Een echte Stainer uit 1668):

    [​IMG]


    Die f-gaten van de viool van Dick de Graaf (post #12), lijken daar wel heel veel op. Daarop afgaande zou het misschien wel een Stainer-model kunnen zijn?


    Frits

    P.S. :leuke avatar heb je!
     
  15. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Ja dat zijn ze! Ik vind het gewoon mooier hoe ze bij het bovenste en onderste halve rondje niet zo scherp zijn als de f-gaten die je meestal ziet!
    [​IMG]
    Van welke site heb je die viool? Ik vind de kleur nl. ook heel mooi! :D

    Dankje! Zo weet je tenminste tegen wie je aan het 'praten' bent! ;)

    Groetjes Marike
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Dat weet ik niet meer. Ik haal ze -als ik ze ergens tegenkom- van het web af en dan sla ik ze op onder een andere naam. Daarmee is de herkomst verdwenen. Maar als je Stainer Googelt op 'afbeeldingen' komt er vast wel wat.

    Frits
     
  17. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Hier vind je mooie Stainers!

    http://www.stainerquartett.ch/
     
  18. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Dat is een mooie link! Dank je. Kan me nog herinneren van lang geleden dat er een website is waarop kleurenfoto's staan van allemaal violen; Stradivarius, Amati etc. etc. Iemand enig idee?
     
  19. dick de graaff

    dick de graaff

    Lid geworden:
    13 feb 2009
    Berichten:
    128
    [​IMG]

    Bij deze nog een foto, van de achterkant. Zie eerdere bijdrage.
    Deze viool is van mij zelf, alleen ik weet niet wie de bouwer is. Het lijkt me in ieder geval een Duitse viool, maar of het een Stainer zou kunnen zijn weet ik niet.
    Misschien dat jullie iets zien of herkennen?
    Groetjes, Dick.
     
  20. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Ben ik de enige die de foto niet kan zien??
     

Deel Deze Pagina