echte stradivarius

Discussie in 'Overig' gestart door superplofkop, 13 aug 2008.

  1. superplofkop

    superplofkop

    Lid geworden:
    13 aug 2008
    Berichten:
    1
    Hier een vraag waar ik niet uitkom. Ik heb al gegoogled en zo maar kan niet echt iets vinden. Hoe kan je zien of een viool een echte of een neppe stradivarius is.
     
  2. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    Ik denk eerlijk gezegd dat dat beter te horen is? Maar ik heb geen idee hoe je het echt kunt horen of zien...
     
  3. mela93

    mela93 Melanie

    Lid geworden:
    1 mei 2008
    Berichten:
    144
    Een echte zul je volgens mij nooit in handen krijgen. Dus waarom zou je dat willen weten? :/

    Melanie

    (sorry, niet echt een antwoord maar ik wilde het toch even zeggen)
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Best plofhoofd,

    Dat is op papier niet zo even aan te geven.
    In de meeste gevallen gaat het echter om een instrument met een nep-label waarop dan in een oud aandoende letterzetting en vergeeld stuk papier staat, dat het gaat om een model gebouwd in 17XX. Op de posities XX vaak handmatig geschreven.

    Met de huidige technologie is het een eenvoudig kunstje om een label te printen of te drukken, wat er authentiek uitziet maar wat het niet is. Vaak staat er op aangegeven Antonius Stradiuarius Cremonensis en daaronder Faciebat Anno 17.., met op de puntjes een handgeschreven jaartal. Dan ook nog een dubbelcirkel met een kruis boven de initialen "A" en "S". Niets is te dol om maar zo goed mogelijk met een origineel label overeen te komen.

    Er zijn vele vioolfabrikanten die dergelijke labels erin plaatsen, echter er zijn er ook die er keurig netjes op het label bijzetten, dat het gaat om een “copy of” en dan meestal een bouwjaar 1713. In ieder geval is het dan wel duidelijk dat het gaat om een gekopieerd model.

    Vergeet niet dat het om een gekopieerd model gaat en dat het klankkarakter daarmee niet is gekopieerd! Was het maar zo simpel!


    Frits
     

Deel Deze Pagina