een andere strijkstok; zoveel beter?!

Discussie in 'Overig' gestart door amaryllida, 15 mrt 2011.

  1. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    Hey,

    Ik vroeg mij eigenlijk af of er veel verschil is tussen een goedkopere en een duurdere strijkstok. zoja gaat dit een betere klank geven of wat is er dan zoveel beter aan?

    Ik speel momenteel met vrij 'goedkope' strijkstokken (rond de 400euro) en vind dat ze goed klinken. Mijn vraag is eigenlijk puur informatief, en misschien dat het handig is om te weten voor later ^^

    Heb onlangs een mailtje gekregen van iemand die ik ken, die vroeg of ik handgemaakte cellobogen wou kopen (ik herinner me nog een boog van J. S. Finkel; handgemaakt. En hiervoor vroeg hij 3000euro.)

    Alvast bedankt!
    jochen
     
  2. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
    Om erg kort door de bocht te gaan, de strijkstok maakt het geluid en het instrument versterkt het geluid. Beetje stok ben je snel €2.000 voor kwijt...

    Finkel zijn er al van €1.500, schijnt overigens groot verschil in kwaliteit te zijn, net zoiets als de stokken uit de Bazin atelier.
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.977
    Homepage:
    De prijzen van stokken zijn net als bij instrumenten erg onderhevig aan de wet van vraag en aanbod en zeggen niet altijd iets over de speel-kwaliteit die je er als individuele speler aan toekent. Is het bij instrumenten al heel belangrijk dat je alles wat fysiek en financieel binnen bereik en budget ligt uitprobeert, bij stokken is het zo mogelijk nog belangrijker. Bij keuze uit slechts één stok doe je jezelf tekort.
    Probeer ook eens stokken van carbon. De betere carbon-stokken vinden ook steeds meer hun weg naar professionals en ambitieuze amateurs.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.354
    Homepage:
    Wanneer ik mijn favoriete vioolstok (gemaakt door strijkstokkenmaker Henk te Hietbrink) vergelijk met een veel goedkopere pernambuco stok, vind ik laatst genoemde altijd te slap, waardoor je er te weinig mee kunt. Iets krachtiger spel in de hogere regionen op de G-snaar geeft al gauw problemen, omdat het haar de stok raakt en je te weinig druk kunt uitoefenen op de snaar. Verder opspannen helpt maar heel even.
    Naar mijn menig zit er wel degelijk een merkbaar verschil in een kwaliteitsstok en een goedkoper exemplaar. Ik heb de tweede keus stok meestal als reserve stok in de koffer liggen, voor in geval van nood.
     
  5. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    amai, wist niet dat een strijkstok zoveel deed!
    Misschien binnenkort toch eens uitkijken naar een iets beter boog dan
     
  6. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
    Daar ben ik het niet mee eens, ik heb o.a een "slappe" pernambuco stok maar daar hoef je niet hard mee te drukken om een geweldig helder geluid te krijgen! Voor wat het uitmaakt, dat is een jean-jacques millant, dat is toch wel zo'n beetje een van de beste stokkenmakers van de 20e eeuw. Mijn andere stok een Jacob Eury is stugger, speelt zwaarder maar de toon is dieper en warmer, springen doet deze minder goed. Afhankelijk van het stuk dat er gespeeld moet worden kies ik de stok uit. Beethoven en andere romantische stukken altijd met de Eury, barok en licht klassiek met de Millant.
     

Deel Deze Pagina