Een einde aan de stemsleutelellende?

Discussie in 'Viool' gestart door BertBoonVioolbouw, 26 sep 2008.

  1. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    De firma Wittner brengt rond deze tijd een nieuw type stemsleutels op de markt, waarin een (fijnstem) mechaniek intern is ingebouwd.
    Het lijkt een beetje op de Planetary Pegs die sinds enige jaren in de USA op de markt zijn maar volgens de productinfo van Wittner gaat het om een eigen gepatenteerde vinding.
    Een link naar de info:

    http://www.wittner-gmbh.de/aktuelles-presse/wittner_feinstimmwirbel_internet.pdf

    Ik heb nog niet gehoord wat ze gaan kosten, maar er is vast een markt voor!
     
  2. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Ik wacht altijd even af, hoe zich dit in de praktijk houdt, maar het ziet er zeer veel belovend uit. Dank voor de informatie. :)
     
  3. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Maar het inpassen van de sleutels... bij een uitgesleten sleutelkast (pegbox) of moet je dan meteen laten verbussen?

    Op zich een heel goede ontwikkeling lijkt mij, gewoon lekker stemmen zonder slippende of wringende sleutels, bijna als bij een gitaar (met een mechaniek).
    Ik denk dat menig een hier baat bij zal hebben, van beginneling tot prof, het zal ook heel wat ellende voorkomen m.b.t. het brekende de snaren.

    Maar... wordt het nu een Wittner staartstuk of een set Wittner stemsleutels?
    Ook verkrijgbaar in Buxus, Hill-model of alleen in Zwart (Ebben) en het basis model van de stemsleutel?

    We horen het wel!

    Remi
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    De sleutels worden van kunststof en aluminium gemaakt; er komt geen hout aan te pas. Hoe ze worden ingepast is ook te lezen in de productinfo.
    "Patentsleutels" zijn er al eerder geweest van andere fabrikanten, maar veel succes hadden al die uitvindingen niet. Ik ben zelf ook benieuwd hoe deze nieuwigheid zich door de jaren zal houden. Of de Wittner fijnstem-snarenhouder nu overbodig zal worden is ook maar de vraag.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Echt nieuw is het niet, want zoals Bert al aan gaf is een soortgelijk product in 1999 al gepatenteerd: (US Patent 5998713). Het zijn eigenlijk stemsleutels met ingebouwde vertraging middels tandwieltjes. De sleutels hebben een linker en een rechter kant, anders lopen ze weer los. Dat is ook de reden dat Wittner zelf aanbeveelt, geen fijnstemmers te gebruiken, want wanneer de snaar iets korter wordt gemaakt (minder spanning) lopen de stemsleutels los. Een heel aardige website waarbij meer informatie verkregen kan worden over de werking van deze stemsleutels.

    Het vreemde van de Wittner-versie is dat dit soort stemsleutels de fijnstemmers overbodig maakt en daarmee snijdt Wittner zichzelf in de vingers, want ze zijn voornamelijk bekend geworden met de introductie van de staartstukken met geïntegreerde fijnstemmers.

    Wat er nu nieuw aan is t.o.v. de reeds bestaande zou kunnen zijn dat er niet meer een sleutelgat in de wang van de krul behoeft te worden opgeruimd om een gedeelte passend te krijgen. Dat was namelijk bij de eerder op de markt gebrachte typen wél het geval: die moesten meestal door de vioolbouwer worden geïnstalleerd. Hoewel er ook firma’s zijn die er een passende ruimer bij leveren.

    Ik heb zo mijn twijfels of dit soort stemsleutels een succes gaat worden. Ik heb ze nog nooit op een viool gezien en heb ook niet de behoefte ze te gaan gebruiken. Met een goed staartstuk zoals die van de Wittner-serie lijkt me het ook niet nodig.

    Ook ik blijf daarom uitzien naar reacties van 'ervaringsdeskundigen'.



    Frits
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Of dit nieuwe product ook een succes wordt is natuurlijk een vraag, hoewel Wittner er vaak in slaagt een oorspronkelijk idee van iemand anders tot een marktsucces te maken, gezien de aluminium fijnstemsnarenhouder (uitgevonden door Thomastik, die er nu nog slechts een minimaal marktaandeel mee heeft) en de kunststof snaren houder (oorspronkelijk van Weidler-Akusticus, later van Ferwerda) 99% van de gebruikers heeft een Wittner.
    Ik denk dat ook de prijs een rol speelt, want wanneer Wittner de sleutels op de markt brengt voor een niet te hoog bedrag, zodat het voor de chinezen minder interessant is het product na te apen, zal het beslist worden geaccepteerd door de studievioolateliers. In een Stradivari zullen ze voorlopig nog niet gemonteerd worden!
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Misschien dat de Firma Wittner nu ook staartstukken op de markt brengt zonder geïntegreerde fijnstemmers? ;) (of zijn die er al?)

    Althans voor diegenen die de speciale stemsleutels (willen gaan) gebruiken?

    Frits
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Die zijn er al een paar jaar, al ken ik niet veel strijkers die ze gebruiken; zonder fijnstemmers zou ik zelf ook zeker de voorkeur geven aan een houten snarenhouder.
    Nog een andere "noviteit"van de firma Wittner:
    http://www.wittner-gmbh.de/aktuelles-presse/wittner_saitenhalter_palisander.pdf
    Doe mij dan maar gewoon een zwarte!
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ja, dan is er geen reden meer om een Wittner te plaatsen. Ook ik geef dan de voorkeur aan een houten exemplaar.


    V.w.b. de noviteit:
    ze zijn wel inventief die 'jongens' van Wittner, want deze uitvoering hadden ze nog niet in hun assortiment.
    Het is wederom composiet materiaal, waarvan ik me afvraag of het in de begeleidende tekst genoemde voordeel van "Ultra Licht" wel écht zo'n voordeel is. Het kan ook té licht worden allemaal en dan begint het staartstuk mee te doen in het trillingspatroon met allerlei vervelende verschijnselen.
    Want dat was immers de reden dat er een staartstuk kwam met geïntegreerde fijnstemmers: het gewicht van de reguliere set fijnstemmers was veel te hoog en had bovendien een negatief effect op de lengte van het niet-aangestreken deel van de snaren (dus gedeelte tussen staartstuk en de kam).

    Omgekeerd dus ook: te licht in gewicht kan fout gaan!

    Er is ooit eens een proefschrift over verschenen van Dr. Lolli (Oostenrijkse).
    [Voor geïnteresseerden kan ik die wel aanleveren in PDF-formaat. Is echter wel in het Duits.]


    Frits
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Deutsch ist überhaupt kein Problem, bitte schicken Sie die PDF Datei.
     
  11. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Met dergelijke fijnstemmende stemsleutels kan ik eindelijk mijn Wittner staartstuk vervangen door een Buxushouten Hill staarstuk allen zit ik dan weer met imitatie ebben sleutels en is de combinatie van geheel een Buxus “garnituur” weer niet haalbaar.

    Dus houd ik het voorlopig bij het Wittner staartstuk en gewone ebbenhouten stemsleutels.

    Remi
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ist gemacht!

    Check your inbox.


    Frits
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ik heb natuurlijk nog eens het web doorgespit en dan speciaal een aantal patenten om eens te zien of er nog wat ontwikkeling in valt te bespeuren. Blijkt dat men al in 1920 is bezig geweest het stemmechaniek van de strijkinstrumenten trachten te verbeteren.
    Niet alleen een mechaniek, maar ook simpelweg een soort anti-slip sleutel door de vorm van de knop van de stemsleutel te wijzigen:

    [​IMG]

    Ik vond het wel een goede uitvinding en vroeg me af waarom we dat nog steeds niet terug zien in de hedendaagse uitvoeringen van stemsleutels.


    De meest recente uitvoering die ik kon vinden stamt uit 1999. Ik vond het zo vernuftig omdat het wel een mini versnellingsbak leek, dat ik voor de techneuten onder ons (zijn die er?) een tweetal plaatjes heb geselecteerd en via Photoshop heb gecompileerd uit de tekeningen behorende bij het US Patent 5998713:

    [​IMG]



    Opm.
    Door op het plaatje te gaan staan met de cursor en aan te klikken met de rechter muisknop op "Afbeelding bekijken", kan het beeld vergroot worden!



    Frits
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ist gemacht!

    Check your inbox.



    't Is al weer een tijdje geleden dat ik je het toegestuurd heb.

    Heb je er iets aan gehad Bert? ;)


    Frits
     
  15. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Helaas nog niet gelezen Frits, natuurlijk nog geen tijd voor gehad, maar ik maak me geen zorgen , want jij blijft me er wel aan herinneren, zodat ik het ooit zal lezen!
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Tot op zekere hoogte, want ik blijf niet aan de gang. :p


    Frits
     
  17. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Vandaag voor het eerst de Wittner fijnstemsleutels in een viool toegepast.
    Eerste indruk:
    -Je kunt er inderdaad moeiteloos een viool mee stemmen, ook een E zonder fijnstemmer.
    -Het opzetten van een nieuwe snaar is wat tijdrovender vanwege de vertraging in de sleutel.

    Helaas zijn ze (nog) niet goedkoop:

    Wanneer er meer mensen hier ervaring met deze nieuwe ontwikkeling hebben opgedaan ben ik daar uiteraard benieuwd naar.
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ik heb er een aantal vragen over:

    Zit het meest smalle deel van die stemsleutel dan gefixeerd en draait het andere deel waaraan ook de knop zit?

    Wanneer men bij jou zo’n set besteld is de prijs dan inclusief pas maken?

    Je hebt twee verschillende maten voor de conusdiameter: 7,8 en 8,6 mm. Geeft een smallere conus een nog fijnere afstemming?

    Is een Wittner staartstuk met geïntegreerde fijnstemmers overbodig geworden bij een set fijnstemsleutels? M.a.w. kan er dan weer een houten staartstuk op (zonder fijnstemmers)?


    Frits
     
  19. Fred

    Fred

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    75
    Deze week heb ik ze besteld en op mijn nieuwe viool gemonteerd. Aangezien ik de gaten al pas had gemaakt voor normale ebben sleutels, werd het de uitvoering van 8.6mm. De gaten moesten daarna nog ietsje worden op geruimd, al met al een klein uurtje werk.
    Ik moet zeggen, het werkt goed, ik speel op Eudoka, dus vooral in het begin wat vaker stemmen, dat gaat goed en snel !
    Op advies van Bert heb ik wel de fijnstemmer van de E op het staartstuk gelaten en die stemt nog net wat fijner af.

    De hele sleutel staat stil in de kop, alleen het kleine gedeelte waar de snaar gemonteerd is, draait. Hij klemt dus bij het uiteinde en bij de kraag, gelijk aan een normale sleutel alleen draait hij daar dus niet.

    Fred
     
  20. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    @ Frits:
    Ik had de vraag van jou van 26 maart kennelijk gemist: Nee het inpassen van de sleutels is niet bij de prijs inbegrepen. Ik kan er ook geen standaard tarief voor geven, want het werk varieert van alleen een beetje bijruimen bij kleinere gaten en eerst bussen, retoucheren en daarna boren en ruimen bij te grote gaten.

    Of de fijne conus een fijnere afstemming geeft dan de dikkere, heb ik nog niet kunnen vaststellen.

    Bij toepassing van de fijnstemsleutels is een wittner snarenhouder met geintegreerde fijnstemmers inderdaad overbodig. Een fijnstemmer voor de E is in principe ook niet nodig, maar wel handig. Je kunt in dat geval goed kiezen voor een klein model fijnstemmer omdat het bereik niet groot hoeft te zijn.
     

Deel Deze Pagina