Een Hoph viool?!

Discussie in 'Viool' gestart door meikjuh, 24 aug 2009.

  1. meikjuh

    meikjuh

    Lid geworden:
    22 aug 2009
    Berichten:
    9
    Ik heb op internet een HOPH viool gevonden van ong. 85 jaar oud. Er zit een scheurtje in het boven blad en dat wil ik laten repareren, maar ik weet niet hoeveel het ong. kost. Verder weet ik ook niet wat hij waard kan zijn als ik hem laat repareren.
    Ik las wel ergens over een hopf viool maar niet over hoph weet iemand hier wat meer informatie over?
    Groetjes Meike
     
  2. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Waarom zou je zomaar een viool met een bepaalde naam aanschaffen? En waarom via het internet?
    Het is namelijk nooit verstandig om zo maar een viool op internet aan te schaffen. De kans is groot dat je straks opgezadeld zit met een viool 'merk sigarenkist'. En je geld is weggegooid.

    Als je weinig geld hebt, dan kan je beter huren. Dat kan ook bij de vioolbouwer. Dan heb je gegarandeerd een goed instrument met een goede klank voor weinig geld, dat je eventueel later ook nog kan overnemen. :)
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.976
    Homepage:
    Het zal ongetwijfeld over een Hopf viool gaan en het goed repareren van een scheur in het bovenblad kost zeker enige honderden euro omdat een voor een effectieve reparatie het bovenblad van de viool moet worden afgenomen en na reparatie weer worden teruggezet.
    Oudere violen met achterstallig onderhoud mankeren heel vaak wel iets meer, dus vraag een vioolbouwer om een prijsopgave voordat je zo'n viool echt aanschaft. De meeste Hopf violen (zeker die met een stempeltje op het achterblad) hebben een handelswaarde van enige honderden euro (er zijn er heel veel van!) en je moet bij een Hopf ook nog afwachten of hij goed klinkt.
     
  4. meikjuh

    meikjuh

    Lid geworden:
    22 aug 2009
    Berichten:
    9
    Ja het is een hopf! Hij heeft al heel lang in een kist gelegen en is al heeeeeel lang niet meer bespeeld.... Ik wil hem weer gaan inspelen en laten maken :)
    Maar is het niet zo dat hoe ouder een viool is hoe mooier dat hij klinkt?
    En al je niks van de scheur merkt of hoort moet hij dan tóch gemaakt worden?



    hoe zet je hier een foto bij? ik wil graag n foto van die scheur er op zetten.
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.976
    Homepage:
    Volgens mij vroeg je zelf naar een eventuele reparatie en wat dat zou kosten. Dan is het vreemd dat je nu ineens benieuwd bent of het ook zonder kan? Een bladscheur is niet altijd persé hoorbaar maar het instrument is door een scheur vaak ernstig verzwakt en de kans is groot dat het met snaardruk en in het gebruik veel erger kapot gaat. Laat het instrument eens aan een bouwer zien en vraag vrijblijvend wat het kost om het op te knappen dan kun je altijd nog zien wat je doet.
    Oude violen zijn overigens niet automatisch beter klinkend en mooier dan nieuwe; je moet ze individueel beoordelen.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Hier kun je lezen hoe dat in z'n werk gaat:

    foto plaatsen
    En dan even doorscrollen naar post #17 (de meest recente informatie)

    Staat onder de rubriek: "Hoe kan ik....?" óók op dit forum! :)



    Frits
     
  7. meikjuh

    meikjuh

    Lid geworden:
    22 aug 2009
    Berichten:
    9
    Ik heb hem toch maar niet gekocht.
    Het is namelijk toch wel onzeker en hij niet zo veel waard is is hij ook niet beter dan mijn oude viool. Misschien moet ik gewoon even geduld hebben....
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Ja, als je 'm toch niet koopt heeft een foto plaatsen ook geen zin.


    Frits
     

Deel Deze Pagina