Een krijgertje

Discussie in 'Cello' gestart door Marsha, 11 aug 2018.

  1. Marsha

    Marsha

    Lid geworden:
    20 jul 2018
    Berichten:
    14
    Eind vorige maand heb ik me voorgesteld. Onder andere dat ik opzoek ben naar een cello. Nu wil het toeval dat een neef van mijn moeder een cello had staan. Hoe hij er aangekomen is is mij niet duidelijk. Helaas wel een gerepareerde barst in het bovenblad. Maar na het stemmen klinkt hij prima geen rare trilling. Ik ben al aan het snuffelen geweest op internet maar kan weinig info vinden over de herkomst. Musikinstrumentenfabrik Reghin Romana violoncello 4/4
    Onder aan staat klein 1980-2614
    Wie weet er iets over te vertellen? 20180811_200422.jpg 20180811_200318.jpg
     
  2. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    Roemeense cello uit 1980, massaproductie uit het oostblok. Kan toch best aardig instrument zijn.
     
  3. Marsha

    Marsha

    Lid geworden:
    20 jul 2018
    Berichten:
    14
    Voor zo ver ik het kan beoordelen vind ik het een prettig geluid.
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    En daar gaat het natuurlijk ook om!:) Klinkt-ie heel helder, of heeft de cello iets warms, donkers?
    Het is wel fijn om te gaan oefenen op een cello die qua klank je aanstaat!
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Een celloklank beoordelen op zichzelf staand, vind ik uiterst lastig. Ik heb er dan liever een paar cello's naast waarmee je kunt vergelijken. Maar dat heb je niet altijd.
     
  6. Marsha

    Marsha

    Lid geworden:
    20 jul 2018
    Berichten:
    14
    Inderdaad als je een cello gaat kopen is het natuurlijk het mooiste om diverse cellos naast elkaar te horen. (Geldt dat niet voor ieder instrument? )
    Ik heb jaren viool gespeeld en weet dat er erg veel verschil kan zitten in klank. Ik kan wel zeggen of ik het geluid van een opzichzelf staand instrument prettig vind of niet. Ik ga wel een afspraak maken bij een bouwer om hem technisch na te laten kijken. Opknappen zal niet lonen maar dat is voor mij ook niet belangrijk.
     
  7. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    en nu maar krijgertje spelen! succes!
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik zie het nu pas: wat zit de G-snaar vreemd om de stemsleutel gewikkeld! De snaar wordt in de gleuf van het kielhoutje scheef getrokken. Ik zou de snaar een keer anders om de sleutel wikkelen, zodat die mooi recht loopt in de gleuf.
     
  9. Marsha

    Marsha

    Lid geworden:
    20 jul 2018
    Berichten:
    14
    Er klopte meerdere dingen niet. Ik ben met de cello naar een viool/cello bouwer geweest. Hij vond het een degelijk instrument maar niet spectaculair. Het was wel de moeite waard om hem na te kijken en speelklaar te maken. Dus dat heb ik laten doen.

    Ik ben volop toonladders aan het oefenen en geniet elke dag van dit fantastische instrument.
     
  10. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik wil niet gemeen overkomen, maar vioolbouwers vinden het altijd de moeite om een instrument na te kijken en speelklaar te maken. Een garagehouder vind het ook altijd de moeite om een auto na te kijken en weer aan de praat te krijgen, ongeacht de toestand van de auto. Die kerels leven ervan, dus geef ze eens ongelijk. Maar dat wil nog niet zeggen dat de cello het waard is. Misschien wel voor jou, maar het wil nog niet zeggen dat het een goede cello is.
     
  11. Marsha

    Marsha

    Lid geworden:
    20 jul 2018
    Berichten:
    14
    Je komt inderdaad niet echt aardig over. Ik ben erg blij met mijn cello. En hij speelt en klinkt beter sinds dat hij bij de vioolbouwer is geweest. En wat betreft de garagehouder misschien moet je opzoek naar een andere onze geeft eerlijk advies.
     
  12. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ach ja de waarheid is hard.
     
  13. Marsha

    Marsha

    Lid geworden:
    20 jul 2018
    Berichten:
    14
    Ik vind het erg jammer dat er zo gereageerd wordt. Ik begrijp niet waarom. Deze vioolbouwer heeft mij geholpen om een eenvoudig instrument speelbaar te maken. Waar ik erg blij mee ben. Ik heb geen budget om een instrument van minimaal €2000,00 te kopen. Toch wil ik graag cello spelen en kan dat op deze manier. Erg jammer dat daar zo op gereageerd wordt. Het moedigt niet aan om zaken te delen op dit forum. Ik zal het alleen nog gebruiken om info te verzamelen rond om het cello spelen.
     
  14. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Erg jammer Marsha!
    Ik had graag je belevenissen met je nieuwe cello gelezen!
     
  15. Marsha

    Marsha

    Lid geworden:
    20 jul 2018
    Berichten:
    14
    Vind ik ook. Maar als mensen zo zuur reageren. Bovendien erg rare reactie van deze meneer want de bedenker/beheerder van dit forum is ook vioolbouwer.
     
  16. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Een instrument wat uit je familie komt is het zeker waard om te repareren. Zeker door de emotionele waarde. Misschien speel je er de eerste jaren op en ga je dan op zoek naar (nog) een ander instrument? Dan heb je er iig die jaren plezier eraan gehad!
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Dan zag de vioolbouwer toch mogelijkheden voor verbetering.

    Ja, ik denk inderdaad dat Tobias maar eens een andere garage moet gaan zoeken.
    Mogelijk dat hij niet eens een auto heeft en ook maar wat roept.
     
  18. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Lieve Marsha de beheerder kent me en die weet dat ik soms zomaar wat roep. Maar vertel maar gewoon door over je cello, ik vind het leuk, echt waar. En ik vind het ook leuk dat je me meneer noemt, zo ben ik nog nooit benaderd op het forum. En trek je maar niks aan van een ouwe zuurpruim zoals ik.
     
  19. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Ik heb ook een Roemeense cello, uit 2013, en ik ben er heel gelukkig mee. Hij heeft een hele grote klank, vooral in de laagte. Ik hoop dat jij aan jouw Roemeen net zoveel plezier aan gaat beleven als ik aan de mijne! De tip van Frits, de beheerder, lijkt me een hele zinnige en dat zal de vioolbouwer die jij hebt ingeschakeld, vast ook wel doen.
    Ik vind de opmerking van Tobias ook een beetje flauw. Vioolbouwers zijn vakmensen met volgens mij een hoge beroepsethiek en die zullen je niet aanraden om te investeren in een instrument dat dat niet waard is.

    Reghin is trouwens geen bouwer, maar een plaats in Roemenië waar veel instrumenten geproduceerd worden. (zeg maar het Mittelwald van Roemenië:D) Ook mijn cello komt uit Reghin en wel van deze mijnheer.
     
    Laatst bewerkt: 7 okt 2018
  20. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    garagehouders willen soms ook graag een andere auto verkopen, en zeggen dan dat de oude haar tijd gehad heeft; mijn garagehouder is eerlijk, en geeft aan wanneer het tijd wordt mijn oude beestjes van de hand te doen, in plaats van er zijn goudmijntje van te maken.

    De mijne heeft altijd werk, ik moet steeds verder van tevoren afspraken maken.

    Hij leeft van een flink bestand aan trouwe klanten opbouwen!

    Vioolbouwer is is ook een vak waar je alleen van een vaste clientèle kunt leven. Nu een instrument in orde maken tegen een redelijke prijs betekent vertrouwen opbouwen, en tegen de tijd dat je behoefte zou krijgen aan een wat gevorderder instrument, weet je dat je bij hem/haar aan het goede adres bent, net als voor de rest van je onderhoud. En ik denk dat een goede vioolbouwer ook aangeeft als de kosten van de reparaties hoger zijn dan de taxatiewaarde die het instrument uiteindelijk heeft. Zick (vioolbouwer) in Eindhoven is daar ook heel duidelijk in.

    In Roemenië werden en worden cello's in alle klassen gebouwd. En de goedkopere Roemenen klinken veel beter en zijn beter houdbaar dan de goedkope Chinese, is mijn ervaring...

    Succes en plezier met het spelen Marscha! En laat je niet wegjagen door een zelfbenoemde zuurpruim, meestal is hij veel aardiger, maar ook wel eens een bui... we horen graag van je!
     
    Tobias vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina