Een opperarmviool!

Discussie in 'Viool' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 11 nov 2011.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Ik was eigenlijk opzoek naar iets anders, toen ik mKdOfrcv6VI[/media]&feature=related]dit min of meer per ongeluk tegenkwam. Nog niet eerder op deze manier iemand viool zien spelen. Je hebt geen schoudersteun nodig, wat op zich nog niet zo heel bijzonder is, maar ook een kinstuk hoeft er niet op te zitten.
    Zou dit dan een opperarmviool zijn?
    Ik laat me maar niet uit over het spel van deze man, want dan ben ik weer zo negatief bezig.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  2. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    274
    ik heb ooit naar een barok concert gekeken en iemand heeft zijn viool ook zo gespeeld, maar zijn viool was veel groter dan de gewone 4/4 maat, ook veel groter dan altviool. misschien heeft die man op youtube op barok concert gezeten met zo'n gigantische viool (die ik niet weet hoe zo'n viool heet). Misschien is het een soort Rebec
     
  3. Aster

    Aster

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    32
    Vanezcha, je bedoelt misschien een viola da spalla? Voorbeeld: Maar die hangt hij wel om zijn nek, zou denk ik anders ook wel moeilijk spelen zijn.

    Ik ben blij dat ik, als cellist, gewoon mag zitten :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  4. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    274
    Oh ja dat klopt! Bedankt! Het is lang geleden dat ik iemand op viola da spalla zag spelen. Nu vraag ik me af waarom die man op youtube (die mr. Frits gepost heeft) viool speelt op zo'n rare manier. Het doet me denken aan de manier hoe je een Rebec speelt, maar dan op een viool. Ik zou niet op die manier een viool kunnen spelen. Met derde positie zal het moeilijk gaan denk ik. En ik denk dat ik last zal hebben met mijn arm als ik op die manier viool speel :D
     
  5. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    De violist van de BZB (Band Zonder Banaan) kwam bij mijn man op les. Hij had zichzelf viool leren spelen en speelde ook in die houding. Hij kwam er achter dat hij vast liep met zijn spel en er zat geen vooruitgang meer in.

    Inmiddels heeft hij een aantal maanden les en houdt hij zijn viool "normaal" onder zijn kin met kin en schoudersteun erop. Zelf merkt hij dat hij nu veel gemakkelijker kan spelen en ook beter in posities kan spelen omdat zijn linker hand nu minder ondersteuning aan de viool hoeft te geven.

    Eigenlijk geen idee hoe hij erop is gekomen om via de schouder te gaan spelen, zal hem eens vragen als hij weer op les is. Een oud filmpje van hem met zijn viool op de schouder is hier te vinden:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  6. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    In de volksmuziek is dit lang een vrij normale manier van spelen gebleven, in onbruik geraakt door de klassieke manier van lesgeven.
    Ook tijdens de barok werd viool "op de arm" gespeeld zoals op de schilderij uit 1631 (is eigenlijk een Viola da Braccio)

    [​IMG]

    BAROQUE PAINTING 17TH
    Novelli,Pietro (Il Monrealese)
    A musical competition between Apollo and Marsyas, painted around 1631/32.
     

Deel Deze Pagina