Hallo allemaal, Ik ben hier nieuw en dat heeft een reden. Natuurlijk ben ik gek op muziek maar ik heb niets met muziek maken. Echter heb ik uit erfenis een viool gekregen, waarop achter op de kast (weet niet of het zo heet) de naam Stradivari staat. Het lijkt in het hout te zijn gesneden. Geen idee of het een echte is,maar misschien kunnen jullie daar meer over zeggen. Deze viool is volgens mij (niet-kenner) in een beroerde staat, en dus vroeg ik me af of het de moeite waard is een dergelijke oude viool te laten restaureren. Weten jullie misschien of er in het zuiden des lands restaurateurs zijn te vinden, en op wat voor bedrag een restauratie zou kunnen komen? Voor zover ik kan zien, is de klankkast (?) in de lengte gescheurd, lijkt op uitdroging. Ook de (originele) strijkstok is in slechte staat. Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen....
Voor een deskundig advies kan je het beste langsgaan bij een vioolbouwer. Ik heb ervaringen met drie bouwers: Zick in Eindhoven, Paardekooper in Den Bosch en Pot & Van Dalen in Breda. Het zijn alle drie goede bouwers, maar de laatste is mijn favoriet. Vooral door het enthousiasme en de klantvriendelijkheid. Pot & Van Dalen hebben al diverse reparaties aan mijn cello gedaan en ik ben altijd zeer tevreden.
Een brandmerk (want dat is het waarschijnlijk) "stradivari" o.i.d. op het achterblad is ongeveer de beste garantie dat het GEEN viool van Antonio Stradivari is, maar vermoedelijk een boheems of duits instrument dat in de massa geproduceerd is. Het is onwaarschijnlijk dat het enige waarde vertegenwoordigt of bijzonder goed zal klinken. Emotionele redenen kunnen zwaar genoeg zijn om zo'n viool te restaureren, maar reken op vele honderden euro's aan kosten. Er zijn ook in het zuiden (den Bosch, Eindhoven, Maastricht, Roermond etc) vioolbouwers die een schatting van de kosten kunnen geven. Wij zijn op dit forum altijd benieuwd naar de afloop. Bert Boon, Groningen.