Ik werd door iemand geattendeerd op een wel heel speciale toepassing van een strijkstok. Er wordt door sommigen zeer vergaande eigenschappen toegedicht aan een simpele strijkstok. Het had te maken met het onderwerp draaitafels en dan niet zo eentje met een MD-element, maar eentje die vrij prijzig is en uitgerust met een Moving Coil element. (Schijnt neusje van de zalm te zijn). Er zijn experimenten uitgevoerd met een strijkstok als verbeterde toonarm. De truc zit in de ligging van het zwaartepunt, want juist op dat punt zit de verticale draaias. Ik heb er twee afbeeldingen van: Iemand wil nu van mij advies hebben over welke houtsoort nu het meest geschikt is om een toonarm te maken, maar dan niet in de vorm van een strijkstok maar als een rechte holle pijp van hout ter vervanging van de aluminium standaard arm. Het moet een houten buis worden met een doorsnede van 2 cm en een lengte van 30 cm. Dat zal nog een hele klus worden om dat perfect gelijkmatig te krijgen. Hoe boor je daar een gat in van 14 of 15 mm? Met wat speurwerk over de eigenschappen van diverse soorten exotische houtsoorten leek mij Buxus of Castello zeer geschikt. Iemand andere suggesties?
Dus omdat er klankstaafjes voor een Marimba van gemaakt worden is dit geschikt als toonarm? Tja, ik zie het verband niet, want dan kan ik ook opvoeren dat Cederhout zeer geschikt is: wordt gebruikt als klankbord voor harpen! (En zo zijn er legio voorbeelden te noemen).
Waarom dit onderwerp? De draaitafel is volgens mij totaal uit-ontwikkeld, daar zijn in de loop van honderd jaar zoveel proefnemingen mee gedaan, daar voeg je niks nieuws aan toe! Ook voor de arm is elk materiaal al geprobeerd en getest. Gebruik eens balsahout. Ook al geprobeerd... Het type draaitafel-met-strijkstok-als-toonarm is alleen bedoeld voor snobs met te veel geld en te weinig zelfkritiek...
Misschien een idee om met fineer te gaan werken, dit om een mal heen lijmen, de tijdelijke kern eruit halen en je hebt een buisje. Op een dergelijke manier worden o.a. hengels en polsstokken gemaakt, maar dan van carbonfiber.
Het gaat hier ook niet om de draaitafel, maar om de arm! Dat is ook maar ten dele waar, want bij iedere ontwikkeling van een nieuw composiet zal een arm daarmee nog niet zijn uitgetest. Het staat hier op SF omdat er een strijkstok werd toegepast, maar dat zul je wel begrepen hebben. Ja, is mogelijk een idee! Maar ik vermoed dat je het fineer er niet te strak omheen moet winden, anders krijg je de mal er niet meer uit. Nu is fineer lang niet in iedere houtsoort verkrijgbaar en je moet er ook hele vellen van afnemen. Meestal is het vrij prijzig, maar goed dat doet niets af aan het idee.
Als je fineer als een buis(je) om een mal buigt, is de kans op breken heel groot. En dat mijn opmerkingen over het uit-ontwikkelen van de draaitafel ook op de arm sloeg, mag duidelijk zijn. Ik volg de hifi-wereld sinds 1972, ik mag zeggen dat ik al heel wat verschillende materialen voor armen en armtypen voorbij heb zien komen. Er is echt niks nieuws meer te verzinnen, zeker niet na de tangentiale armen van B&O en Revox. Vandaar mijn eerder commentaar.
Als je de kern, de "mandril" iets taps laat toelopen krijg je hem er heel makkelijk uit en wat betreft het wikkelen van fineer om een kern, kwestie van natmaken, stomen, buigen en geduld. Liuwe heeft wel gelijk dat bijna alles al is geprobeerd voor de ideale toonarm en dat de tangentiale arm "de" ideale arm is. Het gaat wel een beetje te ver om op ons forum daar volledig op in te gaan. Remi