Een viool bestaat uit ongeveer 60 onderdelen, wie weet de namen ervan?

Discussie in 'Overig' gestart door Heavyuser, 27 apr 2011.

  1. Heavyuser

    Heavyuser

    Lid geworden:
    15 nov 2006
    Berichten:
    4
    Homepage:
    Beste Forumleden,

    Een viool bestaat uit ongeveer 60 onderdelen, wie weet de namen ervan?

    Of misschien een plek op internet, waar ik het kan vinden.

    Doel: ik houd een website bij met links naar vioolbouwers en wil naast de links ook wat informatie over de viool opnemen. Op muziekgebied ben ik verder een leek.
    Ik luister wel graag naar klassieke muziek en trouwens ook naar hedendaagse muziek, omdat ik het leuk vind naar de tekst in een vreemde taal te luisteren als het spaanse, franse, duitse of engelse liedjes betreft. Zo kan ik mijn talenkennis bijhouden en snijdt het mes aan twee kanten.

    Alvast bedankt!
    :p
    Heavyuser
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.354
    Homepage:
    Beste Zwaregebruiker,

    Op je website zie ik ergens links een aantal onderdelen van de viool genoemd, maar of het er 60 zouden moeten zijn, weet ik zo niet.

    Eerst zou ik een paar correcties willen voorstellen:

    Een zijblad heet ‘krans’
    Bies heet ‘inleg’
    Stemknoppen heten ‘stemsleutels’
    Een basbalk is een Germanisme, wij spreken van een ‘zangbalk’
    Randinleg is hetzelfde als jouw bies en is dus de ‘inleg’

    Verder kan worden toegevoegd:
    * Zadel
    * Eindknop
    * Bovenklos (1x)
    * Onderklos (1x)
    * Hoekklos (4x)
    * Halsvoet
    * Hieltje
    * Lijmranden (12 delen)

    Kinsteun = kinhouder = kinstuk. Dit laatste wordt het meest gebruikt.
    Een sordino (ook wel: sourdine genoemd) is geen onderdeel van de viool. Dit is meer een speelhulp die meestal in orkestverband wordt toegepast. (Uitzondering: deel 2 Zigeunerweisen van Pablo de Sarasate voor viool en orkest).

    Zie voor meer informatie over vioolbouw o.a. mijn website.
     
  3. Heavyuser

    Heavyuser

    Lid geworden:
    15 nov 2006
    Berichten:
    4
    Homepage:
    Beste Frits Oosterhof,
    Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord. :)
    Ik heb zijblad veranderd in krans, bies in inleg, stemknoppen in stemsleutels, basbalk in zangbalk en randinleg eruit gehaald.

    Verder zal ik nog wat extra onderdelen, die u noemt, toevoegen of daarmee de 60 gehaald zal worden?

    Inmiddels heeft de website tot wat commotie geleid binnen mijn familiekring. Een neef van mij is vioolbouwer en hij meent dat ik de website ontworpen heb en beheer om hem te pesten. Het lijkt mij een vreemd motief voor een website en ik laat deze uitspraak geheel voor zijn rekening. Soms is het beter om kritiek van mensen niet te weerleggen, maar gewoon te negeren.

    Wel is daarmee het plezier, dat ik had in het bijhouden en uitbreiden van deze website over vioolbouwers in Nederland verdwenen.
    Ik kan drie dingen doen.
    1) Wachten tot het plezier terugkomt en/of mijn neef van mening verandert en inziet dat het onzin is wat hij denkt. :D
    2) De website over doen aan iemand anders, zodat het mijn instrument niet meer kan zijn en geen rol meer speelt binnen de familiekring als onderwerp van onenigheid.
    3) De website verwijderen.

    Als iemand op het Strijkersforum mij kan adviseren in deze keuzemogelijkheden of de website over wil nemen, dan hoor ik het graag. Het is wat lastig voor mij om d enaam van mijn neef hier te noemen, dan gaat de commotie binnen de familiekring hier in het Strijkersforum doorlopen. Dat is uiteraard niet de bedoeling.
    Er is best veel tijd - en plezier bij het maken van - in de website gestopt, ook van andere mensen dan ik zelf. Zomaar deleten zonder verdere aankondiging, vind ik daarom jammer.

    Alvast bedankt voor een eventuele reactie,
    :p
    Heavyuser
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.354
    Homepage:
    Het blijkt dat het nu gaat over de vraag over het al of niet in de lucht houden van een website. Dus niet over het aantal onderdelen en de namen daarvan. Lijkt me een geheel ander onderwerp wat hier nu niet meer thuis hoort.
    Wanneer ik dan ook nog een advies zou geven, is dat er eentje die dit forum zal promoten. Bovendien is dan de familievete uit de wereld en snijdt het mes aan twee kanten. Een andere oplossing kan zijn: aanmelden bij 'het familiediner' (Bert van Leeuwen - EO) of dat programma met Natascha Froger dat (buren)ruzies oplost. Maar het sop lijkt me de kool niet waard. Maar goed, ook die suggesties dienen buiten dit forum om te gaan!
     
  5. Heavyuser

    Heavyuser

    Lid geworden:
    15 nov 2006
    Berichten:
    4
    Homepage:
    :eek: Dan is het mij duidelijk wat ik doen ga. En je hebt gelijk, dit is een leuk forum voor en door muziekliefhebbers, dat promotie verdient. Zet hem op Strijkers op het forum! :eek:
     

Deel Deze Pagina