Een Vlaams zeemanslied

Discussie in 'Viool' gestart door Beginnertje, 21 sep 2023.

  1. Beginnertje

    Beginnertje

    Lid geworden:
    21 jul 2020
    Berichten:
    317
    Beetje aan het spelen met Al die willen ter kaap'ren varen :D:D:D
    Ik heb er een klein galmpje aan toegevoegd met audacity.

    Doel is deze improvisatie verder uitwerken tot mijn eigen versie van het nummertje en zo meerdere Vlaamse drinkeliederen verfiddelen ;):)
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.982
    Homepage:
    Zonder een cultuurstrijd te willen beginnen: in de Hollandse folklorebeleving leeft dit toch als een Hollands zeemanslied ;)
    (ook tot een hit gemaakt door de NL folkgroep Fungus in naar ik meen de 70er jaren van de vorige eeuw)
     
  3. Beginnertje

    Beginnertje

    Lid geworden:
    21 jul 2020
    Berichten:
    317
    Rara Jan Pier Tjores en Corneel, tis niet Henk Jaap en Joep ofzo he :p
     
  4. Beginnertje

    Beginnertje

    Lid geworden:
    21 jul 2020
    Berichten:
    317
    Al die ranzige tweebak lusten
    Moeten mannen met baarden zijn
    Jan, Pier, Tjores en Corneel
    Die hebben baarden, die hebben baarden
    Jan, Pier, Tjores en Corneel
    Die hebben baarden, zij varen mee
    Al die deftige pijpkens smoren
    Moeten mannen met baarden zijn



    VLAAMS. Punt.

    :D
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.982
    Homepage:
    Die tweebak (scheepsbeschuit) werd veelal gebakken in de Zaanstreek volgens het aangehaalde Wikipedia artikel! Waar ligt die Zaanstreek dan in Vlaanderen?
    Jan Piert Joris en Corneel waren m.i. heel normale mannennamen in het Holland van de "Gouden Eeuw" (die overigens voor de meeste mannen en vrouwen in de lage landen, in Afrika, Indonesië, op de walvisvaart en zeilvaart op Indië etc. niet zo heel erg van goud was, hooguit voor de kooplieden en Regenten aan de Amsterdamse "Grachtengordel" en de buitenverblijven aan de Vecht)

    Ik heb de geboorteregisters uit Holland in de 17e eeuw niet allemáál nageplozen, maar de mannennamen Henk, Jaap en Joep komen daarin vermoedelijk bitter weinig voor: Hendrik Jacob en Jeroen zou nog wel kunnen.

    Als we het eens kunnen worden over "Zeemansliederen uit de Lage Landen" ga ik overigens ook akkoord, maar om dit lied Vlaams te noemen lijkt echt te veel op "culturele toe-eigening"
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2023
  6. Beginnertje

    Beginnertje

    Lid geworden:
    21 jul 2020
    Berichten:
    317
    Der Lage Landen gaat vermoedelijk ook de werkelijkheid het best benaderen.
     
  7. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    464
    Je hebt er inderdaad wel een heel eigen draai aan gegeven ik vermoed dat je het in een andere toonaard speelt. Het galmpje is naar mijn smaak iets te prominent aanwezig. Wel een leuk onderwerp om creatief mee aan de slag te gaan. Ik moest terstond terugdenken aan de studenten codex en bijhorende cantussen :D.
     
  8. Beginnertje

    Beginnertje

    Lid geworden:
    21 jul 2020
    Berichten:
    317
    Thanx Satch, ik speel hier met viool gestemd in AEAE :cool:

    Het galmpje is met audacity toegevoegd , hierbij de originele improvisatie:D Doel is de beste stukken effectief instuderen en zo dus mijn old time style versie te creeeren. Het tempo mag op gegeven moment ook naar omhoog.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 21 sep 2023
    Satch vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina