Ik ken een adres waar die regeling geldt. Er zullen meer vioolbouwers zijn die zo'n soort regeling hebben. Gunstig + klantenbinding!
En morgen dus met heeeel veel andere cellisten samenspelen, wellicht kan ik dan ook al wat verschillen waarnemen iets met een virus hihi
Ik ben benieuwd. Ik vond het in het begin heel moeilijk om verschil te merken. Ik kreeg een keer een cello mee om mee te gaan oefenen met de opmerking "neem deze maar, daar moet je hard voor werken, dat is goed voor je" en na er op gespeeld te hebben, had ik geen flauw idee wat hij met die opmerking bedoelde. Ik vond de cello gewoon fijn spelen en mooi klinken, maar had niet het idee dat ik er meer mijn best op moest doen om er goed geluid uit te krijgen. Toen ik dat zei grinnikte mijn leraar alleen maar wat en gaf hij niet echt commentaar. Inmiddels denk ik dat het vooral kwam doordat ik nog maar heel kort speelde en nog nergens uit haalde wat er uit te halen was. Ik begrijp nu wel beter wat mijn leraar bedoelde en merk wel veel meer verschil tussen cello's. Al blijft het nog best lastig. Op de veiling in Keulen bespeelde mijn leraar diverse cello's en luisterde ik samen met twee andere leerlingen en probeerde ik zelf een oordeel te vormen, maar dan heb ik toch wel het idee dat me nog heel wat ontgaat...
(Nav #27) Soms denk ik: als Yo-Yo Ma, zonder iemand het weet, op mijn cello een concert geeft heeft niemand het door. Maar een solist die enorm uit wil pakken (Dvorak of Shotakovitz celloconcert) zal over mijn cello misschien zeggen: ik kan niet genoeg knallen om boven het orkest uit te komen.
Subtiele verschillen tussen instrumenten (en het subjectieve daarbij). Op een festival bleef een student maar vragen aan Yo-Yo Ma of hij de Stradivarius een dag mee wilde nemen. Uiteindelijk deed Ma het en gaf het instrument aan de student. De cellostudent speelde er een hele nacht op en was verbijsterd over de wonderlijke klank. Yo-Yo Ma zei: ga nu eens met dezelfde verwachting op je eigen instrument spelen .... .
Bij een cello die gemakkelijk aanspreekt kom je weg met slordig strijken. Een cello die alleen goed klinkt als je het goed doet, daar leer je in het begin veel meer van....
Dat werkt natuurlijk goed bij echte doorzetters die zich niet uit het veld laten slaan als het niet klinkt. Maar ik zou dit niet aanbevelen bij onzekere, faalangstige mensen die even wat sneller succes nodig hebben om "op de rit" te komen, om daarna mogelijk toe zijn aan die extra uitdaging die je hebt met een instrument die alleen goed klinkt als je het goed doet.
Ik denk dat in de categorie mensen die uitdaging zoeken val... Ik vind het het leukst als je zo goed mogelijk moet spelen en dan af en toe opeens de kick hebt dat het instrument heel mooi klinkt. Als het niet lukt zoals ik in mijn hoofd heb, oefen ik net zo lang tot het wel lukt en dan is de voldoenig extra groot!
Hoe herkenbaar! Ik mag dan wel een cello categorie "goed/makkelijk aansprekende" hebben, met een goed gehoor ligt de lat nog steeds hoog. De cello mag dan dus makkelijk aanspreken, met slordig strijken hoor ik dat de klank niet mooi genoeg is. 't Is dus maar waar je de lat voor jezelf legt.
....en dat doet ze ook voortdurend... Vraag ook eens in je omgeving rond... Ik kreeg mijn cello in de schoot geworpen van een familielid! Het is een prima cello waar ik elke dag blij mee ben en mijn verhaal is niet ondenkbaar. Maar je moet wel geluk hebben natuurlijk.
volgens mij moeten die onzekere faalangstige mensen geen cello gaan spelen. De uitdaging in het begin is érg groot, vergeleken bij keyboard of zelfs piano... als je geen doorzetter bent kies je beter een ander instrument ....
Daar valt wat voor te zeggen, Huub. En ook: als je geen doorzetter bent, maar heel graag wilt, heel graag, dan kan het ook. Dan is de tip: neem tijd en zorg dat je niet in frustratie blijft zitten. half uur per dag, met glimlach en na 2, 3, 4 ,5 jaren ben je cellospeler!
Die indruk had ik al gekregen uit je posts... maar ook dat héél graag wilt. En dat je bepaald niet faalangstig bent
en wie durft het hier verder aan om een opname van het eigen allereerste begin van cellospel te posten...? vandaar mijn indruk...