elektrische viool aanschaffen voor extra speeltijd als beginner

Discussie in 'Viool' gestart door Mira, 20 mrt 2017.

  1. Mira

    Mira

    Lid geworden:
    14 jun 2016
    Berichten:
    25
    hallo allemaal!

    ik speel nu 6 maanden viool en volgens mijn lerares gaat het heel erg goed!
    ik oefen 5 uur per week maar zal dit graag willen uppen.
    ik zou graag 10 uur per week willen oefenen verdubbelen dus, wat met de akoestische helaas niet kan ivm met buren, Als ik nou heel goed was zou ik het niet erg vinden :D maar ik voel me best onzeker als ik nog wel is hoor hoe vals ik ga, dus zat ik eraan te denken om een elektrische te kopen zodat ik alle tijden en overal met koptelefoon kan oefenen. helaas ben ik zelf niet zo´n fan van het geluid van de elektrische viool het mist echt duidelijk iets vergeleken met de akoestische! ik ben al aan het sparen voor een echt goede viool van 10.000 euro voor later en ik spender liever 1000 in dat dan een goede elektrische viool. Nu heb ik er dus 1 gevonden die beweert omdat het deels van hout is gemaakt het meer weg heeft qua geluid van een akoestische.



    ik kan er zelf moeilijk over oordelen dus hoop ik dat iemand hier mij meer over kan adviseren
    Nou is mij verteld dat een beginner eigenlijk beter niet op een elektrische kan spelen, is dit dus waar? ik ben van plan om dan 1 uur met beide te oefenen per dag, maar als het me zou belemmeren op de akoestische dan is het al einde verhaal.
    advies erg graag gewenst!

    MVG
    Mira
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2017
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Beste Mira,

    StrijkersForum kent een aparte 'afdeling' voor elektrische instrumenten.
    Ik heb een selectie gemaakt van onderwerpen die je wellicht kunnen interesseren:

    https://strijkersforum.nl/threads/degelijke-elektrische-viool-kopen.2436/

    https://strijkersforum.nl/threads/aanschaf-e-viool.1418/

    https://strijkersforum.nl/threads/uitproberen-in-winkel.3811/

    https://strijkersforum.nl/threads/overzicht-van-diverse-merken-elektrische-violen.3433/

    Wanneer je zelf eens wilt struinen in de diverse onderwerpen geef ik je hierbij de link naar het Forum.
     
  3. Mira

    Mira

    Lid geworden:
    14 jun 2016
    Berichten:
    25
    dank u wel meneer oosterhof!
    ik schrik van de prijs! 2000 euro bijna dat kan ik helaas niet zomaar missen:(
    ik heb reviews gelezen allemaal erg tegenstrijdig de ene zegt goed voor een beginner en voor de prijs de ander zegt dat je hem beter meteen in het vuur kan gooien.
    ik heb nog een paar goede snaren liggen hier misschien maakt dat al een enorm verschil.
    ik ben alleen bang of het niet mijn voortgang belemmert, ik leer volgens mijn lerares juist ontzettend snel daarom wil ik toch meer gaan oefenen.
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    hoi Mira, ik heb ervaring met een e-cello. Die cello is zeker geschikt om met een koptelefoon op anderen te ontzien voor allerlei etudes. Oefenen snel je vingers van posities te wisselen enzo is echt prima te oefenen en verder mag die Bridge-cello ook gewoon zonder koptelefoon gehoord worden. Er zijn wat dingen die op de e-cello makkelijker lijken te gaan. De toon is makkelijker gevormd en op een acoustische is het harder werken. Er zijn ook nuances die electrisch wat meer wegvallen en die nou juist zo mooi op de acoustische zijn! Wie dus alleen op een e-viool of e-cello begint te leren spelen, zal daarna acoustisch merken dat er nog hard gewerkt moet worden op de gebieden daar waar je electrisch sneller resultaat hoorde.

    In jouw geval is het een aanvulling. Je blijft acoustisch oefenen, spelen, en na een tijdje is het gewoon goed om de buren te ontzien. Er zijn overigens ook mensen die een heel goed bespeelde viool nog verschrikkelijk vinden.

    Kwaliteit: er is zeker wel flink verschil tussen de instrumenten. Je moet voor jezelf bepalen wat je acceptabel vindt als oefeninstrument. Als je er niet veel voor uit wil geven en het vooral nu gaat om stil te kunnen oefenen en de klank mag zodanig zijn dat je de toonhoogte nog herkent :)D), dan is er misschien wel iemand op marktplaats die van haar/zijn e-viool af wil en waar je ook eerst nog kunt proefspelen. En er zijn ook winkels genoeg waar dat kan.

    Zo kun je als drummer om extra lang te oefenen op je acoustische drumstel van die rubberen ronde matten leggen op je trommels en bekkens, zodat je je buren niet de kast opjaagt. Voor het mooie doe je het niet, 't is puur handig oefenen.

    De vorm van de viool, de S, daar schijnt wel wat over aan te merken zijn, omdat de spanning van de snaren uiteindelijk die S krom zou kunnen trekken. Qua geluid lijkt het me (zo door mijn box te horen) geen slecht ding en zeker niet puur voor het oefenen.
    Kijk wel uit met langdurig koptelefoon en het volume van het geluid ivm je oren!!! Je zal niet de eerste zijn die daar vervelende dingen van oploopt (gehoorschade met vervelende extra's als ruis en piep of overgevoeligheid).

    Voor een echt mooie e-viool ben je inderdaad wel 2000 en meer euro kwijt. Dat gold ook bij mij.
    Ik heb wel in die prijsklasse mijn e-cello gekocht, maar had ook nog meer plannen met die cello, ik speel er ook mee in een muziekgroep en we doen ook aan optredens. Een 'schuurpapieren' cello was hier geen optie.

    Naast de links van @Oosterhof Vioolbouw is https://elektrischeviolen.nl/ ook nog een hele leuke.
    Snelviooltje is lid van ons forum.
    Op haar site staat een reactie van een ander, al een tijd niet actief, lid van dit forum over zijn stagg viool. Moet je maar eens lezen!

    Succes!
    Marcelita
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2017
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
  6. Mira

    Mira

    Lid geworden:
    14 jun 2016
    Berichten:
    25
    ja ik zou hem misschien als cadeau krijgen voor mijn verjaardig(deze woensdag) maar heb wel is gehoord dat het niet goed is voor een beginner op een elektrische te spelen. Maar inderdaad aangezien ik sowieso op een akoestische wil blijven spelen is een combinatie waarschijnlijk niet zo erg! het lijkt inderdaad erop dat een echte goede elektrische rond die prijs is ja, en dat gaat het worden want ik wil voor een goede akoestische viool sparen. het gaat mij erom dat ik op meerdere locaties en verschillende tijdstippen kan oefenen. ik zal misschien kijken of ze in de muziekwinkel worden verkocht morgen, ik verwacht ook geen top viool voor die prijs hoor maar ik vind hem met mijn beginners oren redelijk okay klinken :p
     
  7. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Je zou ook eerst een hotelsourdine kunnen proberen, die is speciaal bedoeld om veel te dempen zodat je overal kunt studeren. Zelf speel ik met hotelsourdine regelmatig na middernacht cello en mijn kinderen slapen daar gewoon doorheen en ook de buren hebben er geen last van. Mijn (cello-)hotelsourdine was geloof ik € 12,50, een heel andere prijs en misschien het proberen waard.
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Je moet dan inderdaad wel een goede zware hotelsourdine daarvoor gebruiken. Je hebt ook goedkope rubberen sourdines, maar die dempen veel minder goed.
    Maar inderdaad, dat scheelt zelfs de aankoop van een e-viool! Dan kun je als cadeau zo'n sourdine vragen en dan nog voor de spaarpot voor de mooie acoustische viool die je nog eens wilt kopen.
     
    Oosterhof Vioolbouw vindt dit leuk.
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Ja, inderdaad, hoe kon ik met mijn neus kijken!:oops:
     
  10. MarjoleinG

    MarjoleinG

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    174
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    De Höfner AS160 EV

    upload_2017-3-21_16-0-59.jpeg
    lijkt me qua constructie veel robuuster dan de bekende Stagg:

    upload_2017-3-21_16-9-11.png


     
  12. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Deze Höfner lijkt mij inderdaad uitstekend als erbij-oefen-instrument. Klinkt nog heel acceptabel en hij is inderdaad robuuster dan de S-vormige Stagg.
     
  13. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Volgens mij heb ik zoiets vandaag op marktplaats gezien. E135
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Maar is het wel een echte Höfner?
     
  15. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Geen idee, bij interesse lijkt mij dit een goede vraag aan de verkoper.
     
  16. Snelviooltje

    Snelviooltje

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    170
    Dag Mira, ik heb inmiddels meerdere elektrische violen (gehad) waaronder de Stagg. Mijn mening: koop die niet als het je gaat om silent oefenen. De klank is namelijk niet eens zo interessant bij elektrische violen, maar wel het speelgemak. Het arbo deel zeg maar. De Stagg is zwaarder dan een gewone viool en het zwaartepunt ligt anders dan bij een gewone viool. Gevolg is dat je je linkerarm en hand nodig hebt om de viool omhoog te houden. Als je daar als beginner veel op oefent met techniek dan leer je jezelf echt verkeerde dingen aan. Niet doen zou ik zeggen!

    Als het je gaat om silent oefenen, koop dan een goede hotelsourdine en je bent onder de twee tientjes klaar.
    Wil je vooral experimenteren met een e-viool dan kijk vooral naar je budget en have fun. ;)
    Ik heb wat tips op mijn website, die is al genoemd.
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  17. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Hierin verschillen een e-cello met e-viool. Beide instrumenten worden zwaarder doordat ze electrisch zijn en als het zwaartepunt dan ook nog eens anders ligt...Bij een viool krijg je dus vervelende dingen en bij een cello niet (tenminste: niet zolang de e-cello verder qua verhoudingen maar precies klopt met de acoustische). Die rust met de pin op de grond en leunt tegen je aan. Ik heb mij het probleem met het gewicht en het zwaartepunt van de e-viool niet gerealiseerd en ben blij dat @Snelviooltje je advies gegeven heeft!
     
  18. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ik heb het even gedaan, een tijd terug, op een elektrische viool gespeeld. Neem inderdaad maar lekker een hoteldemper, als je tot diep in de nacht wil oefenen... Die maakt je viool net zo stil als de elektrische viool, maar je houdt het speelgemak van je gewone viool. En voor de klank moet je het ook echt niet doen. Je kunt dan wel luider je elektrische viool horen met een koptelefoon, maar ik werd daar echt niet blij van. Liever een gedempte akoestische.......
     
  19. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Electrisch is leuk als je gewoon zonder koptelefoon mag spelen en met alle extraatjes kunt experimenteren op het gebied van klankverandering, loops enzo. En dan ben ik blij dat mijn instrument lekker met een pin op de grond rust!:)
     

Deel Deze Pagina