Elektrische viool

Discussie in 'Elektrische instrumenten' gestart door TessaDJ, 6 mei 2008.

  1. TessaDJ

    TessaDJ Tessa

    Lid geworden:
    23 jan 2008
    Berichten:
    29
    Hallo allemaal,

    ik speel sinds kort in een jeugdband van de kerk met mijn akoestische viool. (we spelen opwekking en life@opwekking, dus geen 'saaie' gezangen en psalmen ;) )
    Maar, alle instrumenten (met uitzondering van de drum) zijn daar elektrisch, en dus versterkt. Nou kom ik er met mijn viooltje niet boven uit zonder microfoon, en moet ik dus voor een microfoon staan spelen. Dat is niet echt ideaal, aangezien de microfoon dan vaak ik de weg zit.

    Ik zit al een poosje te denken aan een elektrische viool. Is dat niet handig? Dan hoef je er alleen een snoertje in de pluggen en spelen maar. (om het maar even simpel te zeggen, of zit ik nou helemaal fout?)

    Wat is wijsheid? Een elektrische viool kopen (GEEN dure, ik heb mijn eigen akoestische viool nog niet zo lang, so, I'm almost out of money. :( ) of gewoon voor de microfoon blijven spelen? Is er nog een andere oplossing? Zo'n plak-microfoontje voor op je viool? Wat zijn hier de voor- en nadelen van? En zijn er ook opties waarbij je niets op je viool hoeft te plakken? Is er iets waarbij je nauwelijks wat verandert aan je akoestische viool, en alleen een microfoontje erop 'klipt'?)

    Wie kan mij hieruit helpen?

    Nog wat informatie: Ik speel ong. 6 jaar. Heb ook in een orkest gespeeld, en speel dus sinds kort in de band. (ben al weer uit het orkest) Ik ben een poosje geleden met het kennismaken met de 2de en 3de positie (nu met de 3de bezig, de 2de heb ik al gedaan) en de 1ste positie beheers ik redelijk goed. (ik weet niet wat jullie 'goed' noemen, dus kan niet precies aangeven hoe 'goed'.) Wat ik nog niet kan is vibrato, wat ik erg jammer vind, maar dat komt allemaal nog wel.

    Groetjes, Tessa.
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Een Headway Band heb ik o.a. al aan een aantal Kerkcombo's verkocht die daar hun violist mee versterken; gewoon om je viool vastmaken en inpluggen, klaar! De Band beschadigt je viool niet, benadert de kwaliteit van een microfoon, maar zingt lang niet zo snel rond. Ik kan je hem op dit moment voor gereduceerde prijs leveren.
     
  3. TessaDJ

    TessaDJ Tessa

    Lid geworden:
    23 jan 2008
    Berichten:
    29
    Pfieuw, dat is niet bepaald goedkoop...

    Maar heel erg bedankt voor het aanbod! Het lijkt een goede optie en ik ga er zeker over nadenken! Dan maar wat extra vakantie baantjes. :D
     
  4. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Hi Tessa,

    Je kunt inderdaad kiezen voor een product waarmee je je akoestische viool versterkt.

    Je kunt ook kiezen voor een elektrische viool, ik verkoop ze vanaf 199 euro voor een complete set. Ik nodig je van harte uit om te komen proberen in Hilversum of Huizen.

    Het is natuurlijk net hoeveel geld je ervoor (over) hebt en waar je voorkeur naar uitgaat. Een elektrische viool heeft natuurlijk meer voordelen, zoals het 'stil' kunnen oefenen thuis.
     
  5. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    Hier kun je zo'n soort microfoontje vinden voor €85,-
    http://www.viasona.com/nl-violin-and-electric-violin-for-sale.htm#electric
     
  6. TessaDJ

    TessaDJ Tessa

    Lid geworden:
    23 jan 2008
    Berichten:
    29
    Oke, maar wat zou nou de beste oplossing zijn?
    Ik weet dát er microfoontjes enz. zijn nu, maar wát moet ik doen? :p

    Een elektrische viool kopen, of een Headway Band?

    Volgens mij maakt het voor de prijs niet echt uit. Áls ik een E-viool koop, is het een goedkope, en die Headway Band is ook al aardig prijzig. Duurder dan zoiets kan ik gewoon echt niet gaan. (€200)
     
  7. pleunie

    pleunie

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    152
    tja, het is meestal niet verstandig om anderen te adviseren, want het is toch jouw keuze. Maarrrr... door wat ik gelezen heb zou ik in jouw geval kiezen voor een microfoontje op je gewone viool. Waarom?

    - omdat een e-viool toch net weer anders speelt en je nu met posities bezig bent en het al lastig genoeg is om op 1 viool daar handig in te worden en zuiver te spelen
    - omdat een e-viool anders klinkt. je hoort jezelf vooral door de geluidsinstallatie en dan is het nog lastiger om zuiver te spelen dan dat je je viool ook direct bij je eigen oor hoort
    - omdat ook bij een e-viool weer een versterker, of een koptelefoontje, nieuwe snaren etc. komen kijken. Beter 1 goede dan 2 halve violen voor hetzelfde budget.

    Wat je ook kunt doen is eens naar iemand toe gaan die e-violen verkoopt en het gaan uitproberen. Wellicht mag je het instrument ook in je band uitproberen, dan weet je beter waartussen je kiest.

    succes in ieder geval!
     
  8. TessaDJ

    TessaDJ Tessa

    Lid geworden:
    23 jan 2008
    Berichten:
    29
    Ah! Kijk, daar heb ik héél veel aan! :D
    Heel erg bedankt pleunie. Nou lijkt het mij idd ook verstandiger om mijn akoestische viool te versterken. (En als ik ooit eens nog een leuk 'speeltje' wil.. wie weet koop ik dan wel een E-viool. :p )
    BertBoonVioolbouw heeft mij ook een goed aanbod gedaan, dus ik ga er serieus over nadenken. ;)

    Bedankt mensen! Wat is het toch handig, zo'n forum. :D
     
  9. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Hi Tessa,

    Als ik jou was zou ik inderdaad beide even proberen.

    Wat Pleunie aangeeft klopt wel: nieuwe viool is altijd weer even wennen.
     

Deel Deze Pagina