Elektrische viool?

Discussie in 'Elektrische instrumenten' gestart door Janneke, 22 jul 2004.

  1. Janneke

    Janneke

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    14
    Ik overweeg om een silent violin aan te schaffen, ik heb nu alleen een akoestische viool maar het is natuurlijk erg leuk én praktisch als ik op kamers ga. Heeft iemand hier ervaring mee en/of advies?

    groetjes
     
  2. Spiegelei

    Spiegelei

    Lid geworden:
    17 jul 2003
    Berichten:
    3
    Homepage:
    Ik bezit zelf al een jaar of 6 de silent violin van Yamaha, mijn reden was een andere dan de jouwe; ik speel in een vrij grote jazzband en als violist ben je moeilijk te versterken, de silent violin is daarvoor een echte oplossing.

    Mijn ervaringen dus: persoonlijk moest ik erg wennen aan de manier van spelen want de silent violin is zwaarder dan een gewone viool, het zwaartepunt zit ook helemaal onderaan de viool, bij de kin dus. Verder speel ik op mijn gewone viool met een wolfsklem, ter vervanging van zo'n klem (de vorm van de silent violin laat een gewone wolfsklem niet toe) zit er op de silent violin een vast steun, die in 2 standen kan worden gezet en in hoogte een beetje verstelbaar is. Ook dit vind ik niet ideaal, hier moest ik ook erg aan wennen.

    Verder de klank, ik heb er betere snaren opgezet dan er standaard op zaten, ook heeft mijn vioolbouwer de kam onderhanden genomen: veel te dik! Het resultaat mag er best zijn voor een elektrische viool. Ik denk dat de viool zeer goed bruikbaar is voor als je op kamers gaat, het geluid dat de viool (buiten de verstrerking/koptelefoon om) produceert is niet hard, maar zonder dat je de echte klank hoort via de versterking of koptelefoon is de klank wel lelijk, maar dat is ook wel logisch.
    Mijn viool werkt op 2 penlites en die gaan best lang mee (tip: altijd reservebatterijen in je koffer meenemen!!).

    Maar qua vioolspelen, dus even los van de klank, geef ik altijd de voorkeur aan mn gewone viool, dit ligt gewoon veel lekkerder in de hand. Mn eletrische viool heb ik echt voor de heb, voor de voordelen van versterking en voor de leuke effecten die je kunt creeeren.

    Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Als Yamaha dealer ben ik natuurlijk enigszins vooringenomen, maar de commentaren van Spiegelei geven heel goed weer wat ik zelf heb ervaren en wat ik terughoor van klanten die de yamaha's bij mij hebben gekocht. De nieuwere modellen (b.v. SV 200) hebben niet meer het kliksysteem voor de bijgeleverde aangepaste KUN steun, maar een uitstekende rand als bij een gewone viool, zodat je je eigen steun kunt gebruiken. Het gebeurt inderdaad dat er iets aan de kam van een SV noet worden bijgewerkt; reden om het ding bij voorkeur te kopen bij een vioolbouwer en niet bij een gitaarzaak o.i.d. Tot nu toe ben ik ook zeer te spreken over de wijze waarop Yamaha Nederland de (zelden voorkomende) technische problemen oplost en dat moet je bij andere electronicaconcerns maar afwachten. Op mijn site zijn de Yamaha's te vinden onder toebehoren (en direct te bestellen, al zitten er soms lange levertijden op bepaalde modellen en kleuren)
     
  4. Janneke

    Janneke

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    14
    Bedankt voor de reacties
    Weten jullie ook iets over de verschillen tussen de SV120 en SV220 van Yamaha? Ik weet natuurlijk de technische verschillen, maar hoe ervaar je dat tijdens het spelen?
     

Deel Deze Pagina