Element voor elektrische viool

Discussie in 'Viool' gestart door HansH, 29 jul 2014.

  1. HansH

    HansH

    Lid geworden:
    25 mrt 2013
    Berichten:
    6
    Hallo
    Ik was van plan om samen met twee vrienden een elektrische viool te bouwen. Het lukte eigenlijk al wel goed, maar we wisten niet goed wat we moesten doen met het element. Zo'n pick-up element dat je op je kam plaatst, is dat ongeveer hetzelfde als wat er in een elektrische viool zit?
    Alvast bedankt!
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Er zijn meerdere typen elementen. De meeste E-violen werken met een piëzo-element, dat ergens in het instrument is gebouwd. De losse elementen die je op een gewone viool kunt aanbrengen worden vaak in de kam geplaatst (al is dat m.i. niet de optimale plek): het zal mede ingegeven zijn doordat je het instrument zelf daar niet beschadigt. Waar het element het beste kan worden geplaatst, hangt nogal af van de gekozen constructie. Plaats hier eens wat afbeeldingen of een tekening, dan kunnen we wellicht een advies geven.
     
  3. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.442
    Wat betreft element in de kam ben ik het met Bert eens. Ik gebruikte het om cello te versterken: enerzijds ideaal, vrijwel nooit een rondzinger, anderzijds geeft het het kamgeluid - niet de klankkast. Gevolg: klank moet je dan electronisch nogal corrigeren (combi van element en microfoon geeft al meer mogelijkheden).
     
  4. HansH

    HansH

    Lid geworden:
    25 mrt 2013
    Berichten:
    6
    Mijn maat en ik hebben het uiteindelijk opgegeven, we ontdekten redelijk veel fouten in de afmetingen. Daardoor zouden we nu helemaal opnieuw moeten beginnen. Het heeft ons echter meer dan een half jaar gekost om tot het vorige resultaat te komen. Toch heel erg bedankt voor jullie hulp!
     
  5. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.727
    HansH


    Wat is er dan mis gegaan bij de bouw?
    Is de mensuur te groot of te klein, is er het een en ander scheef gegaan?. Misschien is het te corrigeren en heb je plezier van je E-viool.

    Laat even wat van je horen en als het gaat neem dan wat foto’s en plaats deze



    Remi
     

Deel Deze Pagina