Elisabethconcours 4-30 mei 2009

Discussie in 'Concerten en uitvoeringen' gestart door Henri Vieuxtemps, 30 apr 2009.

  1. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    776
    De enige deelnemer van Nederland Oskar Back winnaar Birthe Blom gaat haar 1e ronde spelen op woensdag 6 mei om 15.00 uur en opent de dag.
    http://www.cmireb.be/data/presse/1_round.pdf

    Er doen 20 kandidaten mee uit Korea van de 83, waarvan 41 man en 42 vrouw zijn.
    Dit wordt er gespeeld:
    http://www.cmireb.be/nl/p/2/10/80/85/eerste_ronde.html
    Eerste ronde
    04 > 09/05/2009
    15:00 & 20:00
    Koninklijk Conservatorium van Brussel

    Programma van de kandidaten
    Tijdens de eerste ronde geeft elke kandidaat gedurende 20 minuten een recital met werken of fragmenten van werken die de jury uit de voorgestelde werken gekozen zal hebben. Elke kandidaat moet de volgende stukken voorbereiden:
    - Een sonate voor viool solo van J.S. Bach (door de deelnemer te kiezen uit de sonates in g, a en C).
    - Het concerto n.1 van B. Bartók.
    - Drie cappriccio's van N. Paganini.
    De officiële pianisten van de Wedstrijd zijn Scott Faigen, Thomas Hoppe, Tobias Koch & Eliane Reyes.

    De 24 halve finalisten worden op zaterdag 9 mei na de avondsessie bekend gemaakt.

    Om te reserveren, klik hier
     
  2. Sunrise

    Sunrise Johan Lommelen

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    183
    Van die 83 kandidaten zijn er inmiddels nog 68 overgebleven. Bij elke wedstrijd vallen er op het laatste moment nog kandidaten af. Soms wordt de stress te groot of soms is het opgelegde werk te moeilijk.
    Een wedstrijd van dit gehalte eist veel van de fysieke en de mentale kracht van de deelnemers. Soms vraag ik me af of de deelnemers, in zulke stresserende omstandigheden, nog wel het beste van zichzelf kunnen geven.
    Vandaag, maandag, om 15.00u begint de wedstrijd. En morgen speelt de enige Vlaamse kandidate, Jolente De Maeyer, die 10 jaar bij mij viool studeerde. Ze heeft het geluk op een mooie Guiseppe Guarneri en een Tourte strijkstok te mogen spelen.

    Johan
     
  3. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    776
    Ik ben maandag, dinsdag en woensdag geweest en heb een paar kandidaten (deelnemers is misschien een beter woord) gehoord. Ook de Belgen Jolente de Meyere en Gatto en de Nederlandse Birthe Blom. Goed allemaal!! Maar het is ook een soort Olympische Spelen voor de muziek. 24/68 x 100= 35,29411 % kans dat ze bij de 24 kandidaten voor de volgende ronde zitten. Bij de vorige editie in 2005 toen ze nog geen videoselectie hadden waren er 2 iets mindere goden bij, die na 1 resp. 2 nummers wegmoesten van de jury. Dan ging het belletje en toen werd botweg gezegd tegen een Japanse: "You may leave". Later zag ik haar terug bij het Vieuxtempsconcours in Verviers, waar ze gelukkig wel haar programma mocht afmaken. Nu ging ook bij een goede kandidaat dat irritante belletje weer, maar mocht hij wel de rest van z'n programma afmaken. Maar z'n Bach die werd onderbroken ging best wel goed. Misschien had de jury het wel gehoord. Ik vond het weer raar.
    Ik zit nu kandidaten terug te luisteren via de postcast: http://podcasting.rtbf.be/previsu/index.htm?th=&key=cmireb
    Sommige mensen gaan misschien minder presteren door de stress, terwijl anderen juist boven zichzelf uitgroeien en later dat nivo niet meer halen, vinden ze dan zelf. Bij een relaxed (kamermuziek)concertje in de provincie is de stress minder. Sommige spelen dan lekkerder, anderen zijn dan misschien minder gefocussed of studeren dan minder fanatiek? De luisteraars in de zaal letten dan in ieder geval minder op hoe iemand speelt, maar meer wat iemand speelt. Mijn motivatie was om die 1e Bartok beter te leren kennen, want die hoor je weinig. De Bachstukken en de Paganinicaprices werden in 2005 ook al gespeeld.
     
  4. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    776
    Donderdag was ik er voor de 4e keer, nu met een vioolvriend. Steeds weer Bach en de 24ste Caprice horen gaat vervelen, ook als het weer erg goed wordt gespeeld, dus gelukkig komt er een ander programma voor de halve finale. Om 23.00 heeft de laatste kandidaat/deelnemer van de 1e ronde gespeeld, dus binnenkort zijn de 24 voor de halve finale bekend.
    Ik heb wat foto's gemaakt om een indruk te geven, maar sommigen zijn donker (ik kon vaak niet flisten of de zaal was te groot) en onscherp.
    www.mijnalbum.nl/Album=LTPPKDW7
    Een paar opmerkingen: de 4e balkonrij was open, dus meer mensen kunnen erin (heb ik een paar donkere foto's van gemaakt, maar flitser vergeten aan te zetten)
    De laatste 3 jaar heb ik het nog niet meegemaakt dat die bovenste balkonetage ook open was. Koningin Fabiola was er donderdag bij de middagsessie. Ze kwam 20 minuten te laat, dus begon het programma 20 minuten later, wat wel handig was, want we kwamen te laat. In de kantine hadden ze alleen Maes-bier en helaas geen Vieux Temps-bier, slechte zaak, want Vieux Temps is ook een Belgisch bier en van Vieuxtemps was wel een buste in de hal.
    Ik wilde de kandidaten niet storen, dus heb alleen 1 foto vanaf het 3e balkon van grote afstand gemaakt zonder flits uiteraard, maar die foto is erg bewogen.
    De staat van de zaal is erg slecht en verdient een lik verf en stukadoorwerk. Bij het begin van de avondsessie was het het drukst. 's avonds na de pauze waren een aantal mensen al weggegaan en 's middags was het ook minder druk.
     
  5. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    776
    namen en schema halve finalisten: http://www.cmireb.be/data/presse/2_round-01.pdf
     
  6. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    776
    De finalisten http://www.cmireb.be/data/presse/Final%202009.pdf
    Jammer dat Solenne Paidassi er niet bij zat.
     

Deel Deze Pagina