En toen was de altviool stuk

Discussie in 'Overig' gestart door Henri Vieuxtemps, 17 feb 2009.

  1. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    775
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Beroemde Alt violist,

    En wat zie ik… vier fijnstemmers op je uit 1758 daterende alt. Op de viool wordt je direct afgebrand als beginneling. Maar goed met een alt ligt het misschien anders en met een cello en bas…
    Wel lullig als je het overkomt. Bij mij is ooit een snaar los geschoten, althans de (stem)sleutel had er geen zin meer in.

    ’t is lullig maar het hoort er bij.

    Remi
     
  3. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    775
    Bij een viool of altviool is het niet zo erg en valt de schade mee, want het is van je gezicht af. Op een andere site vertelde iemand mij dat de schade veel groter is bij cello's of contrabassen en dat mensen erdoor tanden verloren.

    Heeft iemand wel eens een gesprongen snaar tijdens het vioolspelen in zijn/haar gezicht gehad of daar verhalen over gehoord?
     
  4. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Wel erg zachtjes uitgedrukt. Ik vrees dat ik een kwartier nodig gehad zou hebben om van de schrik te bekomen.

    Er is voor zover ik me kan herinneren nog nooit een snaar in mijn gezicht gesprongen. Een felle schrikreaktie maakt dat ik direkt mijn ogen dichtdoe en misschien daarna het verhaal niet meer precies kan navertellen.

    Was Bela Bartok niet blind geworden vanwege een gesprongen E-snaar? Tenminste, dat heb ik gehoord.
     
  5. dick de graaff

    dick de graaff

    Lid geworden:
    13 feb 2009
    Berichten:
    128
    Over de gesprongen snaar: Ik heb het meegemaakt dat tijdens mijn eindexamen viool op het conservatorium in Amsterdam mijn e-snaar brak en in mijn gezicht sprong. Gelukkig draag ik een bril
    Ik moest naar achteren lopen om er een nieuwe op te zetten!
    Gelukkig ging het examen verder goed, het was alleen wel even schrikken...... :(
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.354
    Homepage:
    Wat er hier bij de altviool gebeurde was het loslaten van het hele staartstuk en dat zie je toch eigenlijk nooit. Misschien wel de lus los geschoten of geknapt?
    Moet je nagaan wat er dan gebeurt: opeens alle druk van de klankkast af. En dan maar hopen dat de 'rest' nog in tact is gebleven.

    Frits
     
  7. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    Ik heb wel eens meegemaakt dat bij Heinrich Schiff een snaar brak, middenin het celloconcert van Saint-Saëns. Hij heeft toen de cello van een van de cellisten uit het orkest geleend en is daarop verder gegaan.

    Mijn eigen cello heeft nogal last van luchtvochtgheid i.c.m. bepaalde temperaturen. Tenminste, de stemsleutel van de G-snaar heeft daar last van. Middenin een concert (toevallig ook van Saint-Saëns, het orgelconcert) sprong ij eens los. Gelukkig zat ik in een grote tutti-sectie en heb ik de G-snaar omspeeld en gefaket. Sindsdien stel ik mijn cello vlak voor een optreden echter niet meer bloot aan grote verschillen in luchtvochtigheid.
     
  8. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    'k Heb het vroeger wel eens gehad bij het gitaar spelen. Een pijnlijke striem was het gevolg.
    Nog even dit.. koffienee en koffienee1 is dezelfde persoon. Ik had stevige problemen met onze computer.
     
  9. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Bij mij is ooit het eindknopje afgebroken en natuurlijk de hele handel losgeschoten. De stapel stond nog gewoon. Zonder het door te hebben heb ik opnieuw geprobeerd te stemmen tot ik zag dat het een en ander tegen de kinsteun aan liep.
    De eindpin bleek niet van ebben maar van zwart geverfd waaibomen hout te zijn. Zelf vervangen door en ebben pin en de hele zaak speelt weer.

    Remi
     
  10. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Het is al een ouder filmpje zie ik, maar ik zag het van de week pas voor het eerst. Het zal je maar gebeuren, je schrikt je naar lijkt me. Overigens heb ik die Yuri Bashmet ooit live gehoord in Enschede.

    Ik heb ooit een snaar gebroken tijdens het stemmen. Altijd gedacht dat dat ding dan opkrullend in je gezicht zou springen. Maar dat viel alles mee. Snaar had al zo lang strak gestaan dan van opkrullen ofzo geen sprake was. Brak en hing er direct slap bij.

    Dit filmpje blijft ook altijd grappig, vooral omdat ze stug door blijft spelen:
    [media=youtube]StBe3m4gI2g[/media]&NR=1
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.354
    Homepage:
    Volgens mij had deze dame het nogal laat in de smiezen. :/
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  12. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ik vind het wel lachen hoor! :lol:
     

Deel Deze Pagina