Enkele algemene vragen

Discussie in 'Overig' gestart door Destelbergen, 8 aug 2008.

  1. Destelbergen

    Destelbergen

    Lid geworden:
    8 aug 2008
    Berichten:
    7
    Hallo,

    Ik ben eigenlijk een pianist/gitarist die een simpel instrument zocht om op te tekenen, en vervolgens op te hangen in m'n repetitieruimte.

    In de winkel zag ik een gitaar, maar zo heb ik er al 4. Ik zag een ukulele, maar zo heb ik ook al een. Een blaasinstrument was net iets te duur. Een viool vond ik eigenlijk een beetje heiligenschennis (door er op te tekenen), maar toch heb ik 'm genomen. €150 voor viool, boog en kist.

    Nu ik die viool hier heb liggen lijkt het me wel leuk om er af en toe op te prutsen, ook al was het gekocht als decoratief element. Daarom heb ik enkele vragen... (ik ken niets van strijkinstrumenten!)

    De viool heb ik goed gestemd gekregen (was teleurgesteld dat het omgekeerd was dan bassgitaar stemming, maar toch... :) )

    1. Ik heb een potje in de kist gevonden met iets zeepachtigs in. Ik veronderstel dat dit hars is. Mijn kennis laat mij net toe te weten dat dit over de haren v.d. strijkstok moet (die ik heb kunnen spannen), maar het is veel te hard. Is het te koud, of is dit geen hars?

    2. Mss ligt dit aan de hars, maar ik krijg geen geluid uit de viool met de strijkstok. Pizzicato's lukken, maar de strijkstok weigert alle dienst (hoe de strijkstok ook gespannen is)

    3. Zou het 'behandelen' van de viool met alcoholstift de viool te ernstig kunnen beschadigen dat deze niet meer te bespelen valt?


    (Ik kon deze informatie niet vinden op het internet/wikipedia en ik heb geen ambitie om violist te worden, maar af en toe wat 'akkoordjes slaan' of grondnoten van akkoorden meespelen wil ik wel doen... :))

    Alvast bedankt
     
  2. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    Op de vragen 1 en 2 kan ik wel antwoord geven, maar op 3 niet.

    Dat is hoogstwaarschijnlijk hars. Bij mijn viool moest ik bij de 1e keer harsen n tijdje blijven strijken zodat de hars 'los' kwam (met dat blokje over de haren van de strijkstok wrijven, volgensmij moet je dan wel de strijkstok 'uitspannen'), anders kwam er dus niks van af. Dus waarsgijnlijk is dat bij u ook zo.

    Dat denk ik wel, want ook ik kreeg zonder hars geen geluid uit mijn viool, all1 een soort 'geaai' over de snaren.

    Dus veel suc6 met harsen...
     
  3. Destelbergen

    Destelbergen

    Lid geworden:
    8 aug 2008
    Berichten:
    7
    Hartelijk bedankt, ik had bijna de open haard aangestoken om het potje hars ervoor te zetten. Nu enkel nog de alcoholstift-kwestie. Zelf denk ik dat het niet al te veel kwaad kan aangezien er toch heel wat vernis (hoogglans) op zit? Voor het zekerste wacht ik toch op een antwoord van iemand die er wat meer van weet.
     
  4. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Wat is een alcoholstift? Je moet nóóit met alcohol in de buurt van een viool komen! De lak van een viool wordt er altijd door beschadigd. Spirituslakken lossen er door op.. Natuurlijk kun je een viool waarvan de lak beschadigd is nog wel bespelen, maar visueel gaat er iets verloren. en dat is moeilijk te verhelpen. Maar uit je beschrijving maak ik op dat je een eenvoudig, goedkoop viooltje hebt. Ik zou hem aan de muur laten hangen!
     
  5. Destelbergen

    Destelbergen

    Lid geworden:
    8 aug 2008
    Berichten:
    7
    Daarvoor heb ik 'm gekocht ;)

    Chinese inkt, zou dat lukken?
    Verder viel mij op dat langs de rand van het voorblad van de viool langs de uiteinden zo'n dubbele zwarte streep loopt. Na enkele foto's (en de banner van dit forum) gezien te hebben, is dit blijkbaar niet zo abnormaal. Hoe worden deze strepen getekend?
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Ik weet niet precies wat de samenstelling van Chinese inkt is, maar zo lang het gaat om een water gedragen inkt, kan het geen kwaad voor de lak. Het is exact zoals Liuwe al zei: zodra er alcohol in het geding is, kan er narigheid ontstaan met de lak. Is de lak een spiritlak, dan lost die een beetje op, wordt daarom zacht en plakkerig.

    Die rand met een dubbele zwarte rand heet de inleg. Dat wordt er bij de goedkopere viooltjes (Vaak van Chinese makelij, maar ook Europa maakt zich hier schuldig aan) op getekend, al of niet handmatig, want de lonen in de Oosterse landen zijn erg laag.

    Hierin onderscheidt zich onder meer een handmatig gebouwde viool van de fabrieksviool.
    Die inleg bestaat uit drie stripjes hout: twee zwart gekleurde en een blank. Ieder stripje zo’n 0,5 mm dik. Die worden tegen elkaar aan gelijmd waarmee de totale dikte uitkomt op circa 1,1 tot 1,2 mm voor viool. (bij grotere instrumenten zoals altviool, cello en contrabas neemt de dikte van die strippen ook toe). De breedte van zo’n strip is ongeveer 3 – 4 mm.

    In het vioolblad wordt een geultje uitgesneden waarbij het mes precies langs de rand wordt geleid. Daarna wordt de juiste diepte en breedte van het geultje gemaakt. Dat is een secuur werkje, want het geultje mag niet te wijd zijn en moet exact de contouren van de uiterste rand volgen. De inleg moet dan op de plaatsen waar een sterke bocht zit zoals bij de hoeken, uiterst voorzichtig worden ingelegd.
    Het spreekt voor zichzelf, dat in de hoeken waar de twee inleggen bij elkaar komen, extra vaardigheid wordt gevraagd van de bouwer.

    Als voorbeeld een inleg aan de rand van de ‘Messiah’ (Stradivari) en eentje van mijn hand.

    [​IMG]


    [​IMG]


    Volgens mij is er op dit forum al eens eerder gediscussieerd over inlegzaken: opgetekend of ingelegd. Daar ging het over. Via de zoekfunctie kan eventueel nog wel wat gevonden worden.


    Frits
     
  7. Destelbergen

    Destelbergen

    Lid geworden:
    8 aug 2008
    Berichten:
    7
    Alvast bedankt Sounboard, ik ga er zeker wat meer over opzoeken.

    Chinese inkt is voor zover ik weet een door water (of een soort plantaardige olie) gedragen inkt (zeker geen alcohol).

    Zou zo'n inkt dan niet uitlopen als iemand er met z'n hand over wrijft? Dat is eigenlijk de reden waarom ik eerst voor alcoholstift wou gaan (wat dus uit den boze is).
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Het is de bedoeling dat het water verdampt. Dat zal natuurlijk wel even wat langer duren dan wanneer het gaat om een alcoholische oplossing, want alcohol is t.o.v. water redelijk vluchtig.
    Zodra het water dan is verdampt blijven de zwarte deeltjes over. Het hangt een beetje af van de andere toevoegingen aan de inkt en van het substraat (geen hout in dit geval,maar lak) of er voldoende hechting is. Mocht dat niet het geval zijn, dan is de inkt er gemakkelijk weer af te vegen.


    Frits
     
  9. Destelbergen

    Destelbergen

    Lid geworden:
    8 aug 2008
    Berichten:
    7
    Bedankt!

    Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn VSO, en misschien enkele foto's plaatsen als 't afgelopen is.
     

Deel Deze Pagina