Erhu, het enige echte chineesje!

Discussie in 'Overig' gestart door Xeerar, 15 jun 2014.

  1. Xeerar

    Xeerar

    Lid geworden:
    2 mrt 2014
    Berichten:
    11
    We hebben het al veelvuldig over chinneejes gehad de laatste tijd, maar dit authentieke chineesje kwam ik laatst tegen bij de voorbereiding van een stukje filmmuziek dat ik binnenkort zal brengen op een klein concertje. Ik vond het wel een interessant instrument en ik dacht, ik deel het even, misschien dat er nog iemand gefascineerd raakt en er wat meer over wil weten (herkomst etc.)
    Het heet een Ehru. Meer weet ik er niet van.
    Het geluid ligt wel vrij dicht bij een viool vind ik.



    [​IMG]
     
  2. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Leuk! Ik heb ooit iemand zien spelen op zo'n instrument in China. Was een prachtig concertje in een binnentuin. Heimwee....
     
  3. Xeerar

    Xeerar

    Lid geworden:
    2 mrt 2014
    Berichten:
    11
    Ik had het echt nooit gezien...het deed me wel denken aan de Braziliaanse berimbau van uiterlijk

    [​IMG]
     
  4. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ik kwam laatst de foto's van China weer tegen (nog allemaal in mapjes uiteraard, zouden in een mooi album moeten zitten.....). Ik zal eens kijken of ik die foto's van dat concertje nog kan vinden.
     
    Xeerar vindt dit leuk.
  5. kees123

    kees123

    Lid geworden:
    9 jun 2014
    Berichten:
    10
    Wel interessant om nieuwe instrumenten te zien. Klinkt ook best wel op een viool inderdaad. Je kan wss alle nummers dat je op een ''ehru'' speelt wel coveren op een viool.
     
  6. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.354
    Homepage:
    Bij de Zigeunerweisen speelt de pianiste het tweede akkoord al verkeerd! Daar moet het een C zijn maar wat het is: een C en een Cis door elkaar! Kan wat worden. Straks even verder luisteren.

    Trouwens, ik zie hier en daar staan dat het instrument Ehru wordt genoemd, maar dat moet toch Erhu zijn? :(

    Je ziet en hoort dan toch ook dat dit instrument haar beperkingen heeft: in het derde deel de linkerhand pizzicato laat te wensen over. Dat kan ook niet anders, daar is deze muziek ook niet voor gecomponeerd. Desondanks klinkt het heel behoorlijk.
     
  8. Xeerar

    Xeerar

    Lid geworden:
    2 mrt 2014
    Berichten:
    11
    Het instrument heet inderdaad een Erhu, typefoutjes, soms ben ik een beetje dyslectisch lijkt het... mijn excuses :)


    Wel interessant om eens te horen, die klassieke stukken op de Erhu. Hij is er inderdaad niet voor gemaakt, maar toch....

    Ik vraag me af of de viool (allicht niet in zijn huidige vorm) en de Erhu historisch met elkaar te linken vallen...
    (Misschien lijkt het stom dat ik me dit afvraag, maar van de geschiedenis van de viool weet ik eigenlijk weinig, ongeveer alles van voor de barok onbekend terein, ik moet echt eens wat meer met die dingen bezig zijn)
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Ik keek nu weer eens naar dit topic en dat was nu met heel andere ogen en oren.

    Zo bekeek ik die lange stemknoppen van de erhu tijdens het uitvoeren van een stuk van Vivaldi.
    Gaan die nou door één of twéé gaten? Ik zie er twee, hee, dat helpt wel bij het op toon houden!

    En ik weet intussen dat er ook in NL op instrumenten uit Verweggistan wordt gespeeld, alleen lijken mij deze YT-opnames niet in ons land te zijn gemaakt maar Ver Weg.
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2014
  10. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    De stemsleutel gaat door de hals heen en aan de voorkant wikkelt men de snaar er omheen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.354
    Homepage:
    Dat verklaart misschien waarom het niet altijd juist is geïntoneerd?
     
  12. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Ja, zo is het goed te zien, dank je wel, Remi! Op die YT opname is het niet echt goed te zien.
    En wat de intonatie betreft: stukken als Zigeunerweisen en van Vivaldi vragen natuurlijk wel om een goede intonatie, zo ook andere muziek van west-europese componisten. Chopin wil je zuiver horen.

    Ik kan mij daarnaast wel muziek voorstellen, waarbij het met de intonatie iets minder nauw luistert.
    Iets, begrijp me goed, dus niet dat het echt vals mag zijn. En dan zijn instrumenten als kemenche/lyra en erhu prima. De muziek die voor die instrumenten bedacht is, die "weet" van van de mogelijkheden van deze instrumenten.
     

Deel Deze Pagina