Afgelopen maandag had ik mijn 2e erhu les en ik moet zeggen dat ik het super leuk vond. Het boeit mij om iets nieuws te leren, anders dan de cello. En het is en fijne uitdaging om mij te focussen op een andere strijktechniek. Het onderhands strijken is en uitdaging om te ontspannen en je pols op de juiste manier te gebruiken. De pols moet los zijn maar ook weer niet te los. Verder is de linker hand ook een uitdaging, en dan met name hoeveel druk je moet geven op de snaar om een zuivere toon te krijgen. Zit je vinger op je juiste plek maar druk je te hard dan is de toon alsnog vals, geef je te weinig druk dan ontstaat er een soort fluittoon, en heb je teveel spanning in je strijkhand dan geeft de toon ook een lelijk gekraak Alleen de juiste plek met de juiste druk en de juiste ontspanning in de strijkhand geeft een prachtige zuivere toon. En afgelopen maandag heb ik bij mijn docent een nieuwe goede strijkstok gekocht en ik moet zeggen dat dat een heleboel verschil maakt, dat is een grote hulp in mijn geworstel om een mooie klank te maken. Maar mijn docent is heel tevreden over de vooruitgang die ik boek, en als zij tevreden is over de vooruitgang ben ik dat ook. En toen ik eenmaal thuis was heb ik een grote beslissing genomen; Ik ga voor 3 maanden mij volledig op de erhu storten zodat ik de basis goed onder de knie krijg. De cellolessen zet ik voor deze 3 maanden op een heel laag pitje. Nu is het zo dat als ik erhu speel ik steeds denk dat ik eigenlijk cello moet spelen en als ik cello speel denk ik dat ik eigenlijk erhu zou moeten spelen. 3 maanden hoofdzakelijk erhu Tot ongeveer het einde van het jaar en daarna zien we wel verder. Maar voor de erhu is net als voor elk ander strijkinstrument, het leggen van een goede basis heel erg belangrijk.
Dat is inderdaad een grote beslissing! Moet je wel drie maanden de prachtige klank van de cello missen! Het is natuurlijk wel een manier om basistechniek van erhu spelen onder de knie te krijgen. Je gaat daar weer een mooie klank voor terugkrijgen. Het zal (naar mijn mening) nooit tegen de cello op kunnen, maar je krijgt wel extra mogelijkheden in het musiceren. Veel succes, en we blijven graag volgen wat je ervaringen zijn. En wie weet nog een geluidsopname van de vorderingen?).
Maar het is zeker niet voor altijd, maar voor nu zodat ik de erhu onder de knie kan krijgen. En ik vind die klank ook prachtig dus heb niet het gevoel dat ik iets mis maar dat ik er iets nieuws bij krijg.
Er werd onlangs een onderwerp geplaatst door een docente Erhu. Geheel in het Engels en geplaatst in het verkeerde forum. Voor hen die op zoek zijn naar een Erhu-docent(e) hier de link naar het onderwerp in het juiste Forum.
Okee, goede service! Fijn dat we nu weten bij wie we terecht kunnen als we ook erhu willen gaan leren spelen. Weliswaar in 't engels, maar ik denk dat het wel meevalt met dat engels tijdens de les. Toch,@marloes s ? Er gaat toch veel via voorbeeld en nadoen en korte eenvoudige talige instructie.
Als je zelf Engels op een normaal niveau beheerst is dat voldoende voor de les, maar het is zeker niet alleen kijken en nadoen. Zheng observeert goed en geeft duidelijke instructies van wat ze ziet en hoe dit verbeterd kan worden. Maar ze geeft ook duidelijk aan als je het goed doet en geeft complimenten. Dus Engels is zeker aan te raden om alles uit de les te kunnen halen.
Ah, okee! Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat je op een niveau zit dat het leuk gaat klinken. En zijn er ook dingen die in de weg staan doordat je cello speelt, dus bepaalde techniek die héél anders moet? Voorbeeld: als je een piano-achtergrond hebt (of bijv. dwarsfluit) en je leert cellospelen, dan moet je juist zoveel mogelijk vingers laten staan en dat is nou net wat je voorheen grondig hebt getrained om niet te doen.
Het eerste waar ik tegenaan ben gelopen is dat je bij de cello meestal je vingers recht op de snaar zet, bij erhu zet je je vingers juist heel erg schuin. Verder zijn er juist veel punten waar ik aan moet werken die eigenlijk ook een aandachtspunt bij cello waren en dan met name een lage elleboog van je strijkhand. Bij erhu hou je die nog lager, je begint je streek (van slof naar punt) met het bewegen van je elleboog, je houd bij die begin positie je elleboog bijna tegen de zijkant van je lichaam aan en is je arm en hand volledig ontspannen. Als je dan begint met strijken is het eerste wat je beweegt je elleboog van je lichaam af tot je met strijken de punt van de stok bereikt waarbij je elleboog behoorlijk van je lichaam af is. Dan ga je omgekeerd van de punt naar de slof waarbij je opnieuw als eerste je elleboog gebruikt om die als eerste weer naar je lichaam toe te brengen. Eigenlijk het zelfde als bij cello waarbij je probeert je elleboog en schouder laag te houden, en ik ben geneigd om die vrij hoog te houden. En ander punt is ontspanning van de strijkarm, dat vind ik bij cello echt moeilijk, ben snel geneigd te gaan knijpen of spanning in mijn arm te hebben. En de erhu klink nu eenmaal alleen goed als je arm ontspannen is, spanning word direct maar dan ook direct afgestraft met een lelijke klank. Daar staat tegenover dat je bij cello altijd gewicht moet gebruiken om klank te krijgen en in mijn ogen heb je altijd iets van "kracht" nodig, maar omdat bij erhu de snaren zo dun zin heb je bij erhu helemaal geen kracht nodig en dus vind ik het makkelijker om te ontspannen tijdens het strijken. Verder was ik met cello bezig om niet alle vingers te laten staan maar alleen de vingers ( en eventueel een hulp vinger) die ik nodig heb tijdens mijn spel. Bij erhu is dat ook zo, je speelt eigenlijk alleen de vinger die je nodig hebt maar kan een 2e vinger laten staan als dat handig is. En zo lijk ik met de erhu een aantal problemen te tackelen die ik met de cello heb. En ik hoop dat ik dat met de erhu zo inslijt dat ik dat dan ook automatische doe op de cello. Tot nu toe lijkt de erhu een prefecte aanvulling op de cello. En ik ben heel benieuwd hoe zich dat verder gaat ontwikkelen.
Verrassend dus dat je met het erhu-oefenen ook leerpunten kunt meepakken voor cello. Dat had ik niet verwacht.
Het gaat best goed met het Erhu spel. Ik heb nu 5 lessen gehad en hoewel ik nog flink moet werken aan de klankvorming ga ik best vooruit. Ik kan nu al 3 liedjes spelen, de klankvorming is nog matig maar ik kan al wel echt het Chinese gevoel herkennen in de liedjes.
Gisteren les 6. De techniek verbetert, het is echt heel goed ontspannen. Zeker als je de A snaar speelt. Ik heb tot nu toe stukken in toonladder D gespeelt en ga nu beginnen met toonladder G. Super leuk om te zien dat ik echt sprongetjes maak. Net als bij de cello, daar kun je soms ook lang ergens tegenaan hikken en dan plots gaat het in eens. En kleine technische verbeteringen geven ook weer een sprong vooruit. Gisteren heeft mijn docent ook nog een kleine aanpassing gedaan aan mij erhu en dat was ook goed merkbaar tijdens het spelen.
Goededag, ik ben op zoek naar een erhu docent in de buurt van Rotterdam/Den Haag voor mijn zoontje. Weten jullie misschien waar ik die kan vinden? Alvast bedankt