Erich Rohn en Gioconda de Vito

Discussie in 'Beroemde solisten' gestart door otterhouse, 10 apr 2008.

  1. otterhouse

    otterhouse

    Lid geworden:
    8 apr 2008
    Berichten:
    9
    Hallo Allemaal,

    Mijn naam is Rolf den Otter, en ik verzamel klassieke muziek op 78 toerenplaten en LP.
    Ik heb 2 youtube filmpjes gemaakt van de beide Romanc(z)es van Beethoven.
    De eerste door Erich Rohn, die in de jaren '30 en '40 concertmeester van de Berliner Philharmoniker was:



    Mooie toon, maar wat stijfjes gespeelt.

    De tweede romance door Gioconda de Vito, een veel verzamelde violiste die veel te weinig opnames heeft gemaakt:



    Prachtig!

    Beide platen zijn volgens mij nooit op cd gezet....

    Wat vinden jullie van de uitvoeringen?

    Groetjes,
    Rolf
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Welkom op dit forum Rolf,

    Het lijkt me best moeilijk om zoiets te maken zonder bewegende beelden van orkest en solisten. Knap gedaan!

    mijn bevindingen:

    Erich Rohn:
    Ik vond dit bekende werk een beetje al te vaak veel te hoog geïntoneerd door de solist, waardoor het bijna vals werd. Het heeft mij gestoord. Na de doorwerking leek het een stuk beter te gaan met die intonatie, hoewel de hobo er in het begin aardig naast zat!
    Een mooi instrument met een krachtige volle klank!
    Totaalbeeld: niet opvallend goed, gewoon, doorsnee.

    Gioconda de Vito:
    Wat een traag tempo! Dat maakt het wel héél romantisch, maar tevens richting saai. Ook hier in het begin wat problemen tussen het orkest (blazers) en de soliste qua intonatie. Ik vond dit een betere vertolking dan die van Erich.


    groet,

    Frits
     
  3. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Erich Rohn
    Er zijn natuurlijk wat technische problemen, maar als je daar doorheen luistert, dan vind ik dat het prachtig gespeeld is in de stijl van die tijd. Ik wordt daar altijd wat weemoedig van. Erich Rohn speelt alsof hij voortdurend de dirigent in de gaten houdt. Ik vind Erich Rohn een zeer goede violist met een prachtige toon en mooi, klein vibrato. Een echte concertmeester.

    Gioconda de Vito
    Er zijn hier ook wat technische problemen. Haar had ik nog nooit gehoord.
    Zij heeft een zeer individuele stijl, die ik graag eens in de concertzaal had willen meemaken. Een echte persoonlijkheid net als Ida Haendel en Erica Morini.
    Ik denk dat Beethoven met deze interpretatie erg blij was geweest.
    Zij schijnt ook een opname gemaakt te hebben van het Dubbelconcert van Bach met Menuhin.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Alexander schreef:

    (.....)"Ik denk dat Beethoven met deze interpretatie erg blij was geweest." (.....)


    Een heel aardige bewering, waarbij niemand bezwaar kan maken.
    Ik zou met evenveel recht en zekerheid het tegendeel kunnen beweren, punt is we weten het niet.

    Hetzelfde geldt voor de uitspraak:

    "prachtig gespeeld in de stijl van die tijd",

    want hoewel er steeds meer nagebouwde Barok-instrumenten worden bespeeld, denken we te weten hoe het er allemaal aan toe is gegaan vroeger. Zeker weten is het echter niet.
    Dat heeft ook wel weer z'n charme, want soms kom je een geheel nieuwe interpretatie tegen, met een super snel tempo waarbij ik me dan afvraag of dát het dan wel is.

    Liuwe (een oude bekende op dit forum) zal ogenblikkelijk beweren, dat deze beoordeling mede afhankelijk is van wat we in de loop der jaren voorgeschoteld hebben gekregen, met nog vers in het geheugen de verhandeling over "vreemde krullen".

    Gelukkig is een ieder vrij om iets mooi of iets lelijk te vinden :)


    Frits
     

Deel Deze Pagina