ervaring met Schumann Akademie?

Discussie in 'Overig' gestart door Elog, 28 sep 2004.

  1. Elog

    Elog

    Lid geworden:
    28 sep 2004
    Berichten:
    1
    Hoi, heeft er iemand ervaring met de schumann akademie in Zwolle?
    Ben daar heel benieuwd naar aangezien ik er zelf over denk om daar heen te gaan (volgend jaar)
     
  2. Lodi

    Lodi

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    3
    Ik ben zelf derdejaars en volg de opleiding met veel genoegen. Ik raad aan de schriftelijke voorlopleiding te volgen. Het eerste jaar is redelijk relaxed, maar daarna moet je er echt wel wat voor doen.
     
  3. jane

    jane

    Lid geworden:
    10 nov 2005
    Berichten:
    16
    Ja, graag nog meer reacties! Wat is het verschil met een conservatorium?
     
  4. Andrea

    Andrea

    Lid geworden:
    25 jul 2004
    Berichten:
    57
    Homepage:
    Nou, je kunt aan de Schumann academie gewoon je HBO diploma docerend musicus halen, een conservatoriumdiploma dus.
    Verschil is dat de Schumann academie een deeltijdopleiding is en dat iedereen kan beginnen aan de theoretische opleiding. Pas als je van plan bent om je diploma te gaan halen moet je een 'toelatingsexamen' achteraf doen.
    Maar de academie is in feite gewoon een conservatorium, alleen het onderwijs is anders ingericht.

    Bovenstaande onder voorbehoud, want ik heb deze informatie ook alleen maar van hun website... (s)
     
  5. Wim

    Wim

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    74
    Homepage:
    Je kunt van de web site van de Schumann akademie proeflessen downloaden. Mijn ervaring is dat het cursusmateriaal (in ieder geval de eerste 6 lessen) een goede opbouw kent.
     
  6. Lodi

    Lodi

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    3
    Ik heb eerder informatie gegeven en kan nu vertellen dat ik de eerste 3 jaar met succes heb afgerond. Inmiddels kan ik het ook vergelijken met het vak muzikale vaardigheden aan de universiteit. Allereerst: je wordt opgeleid voor bachelor in education of music. Je krijgt de eerste 3 jaar muziektheorie en muziekgeschiedenis, de laatste 2 jaar onderwijskunde en methodiek in het gekozen vak. Dat laatste is echt onderwijs gericht, reden waarom ik niet verder ben gegaan. Van mijn klas zijn er een stuk of 4 verder.
    Ik moet achteraf zeggen dat het onderwijs goed is en systematisch en op volwassenen gericht. Dus meer op begrip dan op trucjes uit je hoofd leren. Ik denk dat het muziektheoretische gedeelte wel kan wedijveren met het conservatorium. Maar je eigen vak (instrument of zang) moet je zelf doen. De oprichters komen van het Zwolse conservatorium en dat schijnt vooral sterk te zijn in de educatieve kant (schoolmuziek enzo). Ik heb de opleiding met veel plezier gevolgd. Je kunt de vooropleiding doen om het uit te proberen en een proefles bijwonen.
     
  7. jane

    jane

    Lid geworden:
    10 nov 2005
    Berichten:
    16
    Mooi, dan weet ik al weer wat! Maar kan Lodi mij nog vertellen hoe het zit met dat toelatingsexamen als je je theorie gedeelte achter de rug hebt? En is het verstandig direct met je 'vak' bezig te gaan. Of is het echt eerst de theorie en daarna begin je er pas mee? Hoeveel ervaring moet je al hebben?
     
  8. Lodi

    Lodi

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    3
    Er is bij mijn weten geen toelatingsexamen. Mijn klasgenoten zijn door zonder toelatingsexamen. Ze zijn heel actief in de amateurwereld en hebben les. Het is geloof ik wel zo dat als je examen wilt doen in de eindfase, daar enige controle op is dat dat niet zomaar gaat. Maar dit zijn echt vragen die je ze zelf moet stellen.
     

Deel Deze Pagina