Escher-viool

Discussie in 'Viool' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 1 mrt 2018.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Enige tijd geleden was er op dit forum iemand die een viool had met daarin het label Jac. Frank van Erp uit Leeuwarden. Ik kwam een viool tegen die mij aan Escher deed denken. Volgens mij is Escher in Leeuwarden geboren. Nu denk ik niet dat deze Escher ook violen heeft gebouwd maar er is er wel iemand die dacht ik ga het concept van Escher transporteren naar de viool. Dat betekent dat de afwisseling van blanke en donkere vlakken exact moet plaats vinden. Daar ben je dan nog wel even mee bezig want het moet erg nauwkeurig anders klopt het niet meer en dat zie je direct. Ik vroeg me daarbij wel af of de welving van de bladen dan geen vertekening veroorzaakt en dan een visueel mankement laat zien. Maar dat valt reuze mee. Ik noem deze viool voor het gemak dan maar de ‘Escher-viool’. Kijk zelf maar:

    Front.jpg


    Back.jpg

    Hoe het met de klank zit weet ik niet. Ik zou er in ieder geval drie fijnstemmers afhalen.
    Het moet ook allemaal wel heel goed verlijmd zijn anders ligt het blad zo in stukken.

     
  2. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Hahaha, iemand wilde van zijn parketvloer af en dacht: laat ik er eens een viool van bouwen.
     
    Oosterhof Vioolbouw vindt dit leuk.
  3. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Ik vindt het een hele mooie viool
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Wat voor soort inspiratie krijgt een violist van zo'n viool? Ik denk dat je daar het verschil in klank moet zoeken.
    Escher associeer ik echter nog meer met die prachtige schilderijen met die trappen bijvoorbeeld:

    [​IMG]


    of misschien deze:
    [​IMG]

    Hoe gaan de toonladders dan klinken?:confused:
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  5. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Is er denk ik opgeschilderd, want ook op de dikkere randen loopt de tekening door.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Dat hoeft niet. Je kunt ook die ruitvormige stukken tegen elkaar lijmen. Dat zijn dan vrij dikke stukken met een maximale dikte van circa 17 mm. Nadat alle stukjes zijn verlijmd wordt de welving aangebracht.
    Het kan ook zijn dat de bladen van egaal massief materiaal zijn gemaakt en dat er daarna stukjes fineer in ruitvorm zijn opgelegd c.q. op gelijmd. Dat wordt dan wel weer moeilijk voor de randen.
    Al met al denk ik, dat het dikke stukken ruit zijn die aan elkaar zijn gelijmd.
     
  7. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ik vind het slordig gedaan hoor:
    Front.jpg
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    De techniek: stroken aan elkaar gelijmde latten, schuin doorgesneden en afgeschaafd, waarna ze minitieus in de ruitvorm tegen elkaar zijn gelijmd. Uit het ontstane blok maak je een vioolblad. In het patroon fineren kan theoretisch wellicht, maar is een gigantische klus met een twijfelachtig resultaat. Hier is geen fineer toegepast maar de bovengenoemde techniek óf een print.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ja, fineren lijkt mij ook niet zo waarschijnlijk zoals ik eerder al schreef. Mijn argument daartegen was dat je dan met de randen in de knoei komt. Dat heb je met blokken of latten niet. Toch een enorm karwei lijkt mij, maar misschien dat het machinaal kan? Dan heb je wel steeds dezelfde ruitvorm!
     
  10. ria

    ria

    Lid geworden:
    21 okt 2011
    Berichten:
    481
    Ik krijg hier helemaal geen inspiratie van, ik denk dat ik heel lelijk zal gaan spelen op zo'n viool.
     
    Marcelita en Muzirene vinden dit leuk.
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Het zal jouw keuze dan ook niet zijn en dus zul je niet op zo'n instrument spelen.
     
  12. ria

    ria

    Lid geworden:
    21 okt 2011
    Berichten:
    481
    Klopt helemaal!
     
  13. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ik denk ook niet dat het bij mij het beste naar boven haalt, of ik moet een stuk willen uitzoeken die specifiek een bepaald type inspiratie vraagt. Of die in het mooie grote aanbod van cellomuziek te halen is....dat betwijfel ik.
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Het gaat hier toch niet om cellomuziek of zie ik dat verkeerd? :(
     
  15. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Goed, dan betrek ik het op vioolspelen: ik denk ook niet dat het bij mij het beste naar boven haalt, of ik moet een stuk willen uitzoeken die specifiek een bepaald type inspiratie vraagt. Of die in het mooie grote aanbod van vioolmuziek te halen is....dat betwijfel ik.
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ik ben even de draad kwijt: ik dacht dat het ging om het patroon in de Escher-viool. Jij hebt het steeds over de muziek. Kun je uitleggen hoe dat dan zit?
     
  17. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Het is geen Escher viool, het is denk ik een Ruitjesviool, maar dat terzijde.

    Marcelita denkt dat die Ruitjesviool of Escherviool niet het beste in haar naar boven haalt. Of ze zou muziek moeten uitzoeken die een specifieke inspiratie vraagt. Een Ruitjes of Escher inspiratie. Ik denk dat ik het zo goed verwoord, maar ik weet het niet zeker.
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Tobias, even wachten....! Ik stelde de vraag aan Marcelita. :mad:
     
  19. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Tobias snapt mij tenminste!;)
    Beste Frits, hoe je een instrument ook uitvoert, uiteindelijk is die er om op te spelen. De verschijningsvorm van een instrument (denk aan zoiets als vormgeving, decoratie, technische uitvoering) doet iets met een mens.
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Helemaal mee eens. Maar aangezien we hier geen Escher-cello hebben vroeg ik me af hoe je dan de beleving kunt ervaren die de aanblik van een dergelijke cello je geeft. Maar ik begrijp, dat het een kwestie is van inleven. Je denkt dat je met een Escher-cello niet geïnspireerd zult zijn/worden.
     

Deel Deze Pagina