esdoornhout drogen

Discussie in 'Viool' gestart door larz, 3 nov 2007.

1. larz

larz

Lid geworden:
    10 okt 2007
    hoi ik heb een vraag over het drogen van esdoornhout.

Ik heb een paar stammen esdoornhout gekregen en ik zou willen weten hoe lang je die moet drogen. En of je de schors er aan moet laten zitten of zonder schors, en of het beter droogt als je het in planken zaagt.

ik kijk uit naar uw reacties.

met vriendelijk groet, Lars

2. liuwe

liuwe liuwe van der meer

Lid geworden:
    26 aug 2005
    De stam laten zagen tot planken en dan de stam neerleggen onder een afdak, liefst helemaal droog en in de wind, met kleine latjes tussen de verschillende planken, zodat de wind erdoorheen kan spelen. Kijk maar eens bij een houtzagerij. En dan een jaar of vier wachten..

Je kunt de stammen ook eerst een paar jaar in een sloot neerleggen om te wateren en dan als boven beschreven neerleggen. Het is een langdurig proces! Je kunt, denk ik, in 2014 wel met een viool beginnen, maar 2018 is nog beter. :(

3. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    De stam niet in planken maar in wiggen (taartpunten) zagen (mits de dikte van de stam dat toelaat) schors verwijderen is beter, omdat ongedierte etc zich hier het meest ophoudt. 5 jaar liggen onder een afdak is het minimum. Daarna liefst nog een paar jaar in de werkplaats laten liggen. Esdoorn van nederlandse bodem is zelden geschikt.

4. larz

larz

Lid geworden:
    10 okt 2007
    bedankt voor jullie reactie, ik zal de stammen in planken laten zagen en ze laten drogen.jammer dat je zo lang moet wachten om het te kunnen gebruiken.maar ja dan nog maar een paar jaar wachten.

5. larz

larz

Lid geworden:
    10 okt 2007
    hoi bert ik heb je berichtje gelezen, ik heb een vraag, waarom is esdoornhout van nederlandse bodem zelden geschikt.

6. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Het is doorgaans te grof, te poreus, te licht van gewicht en te onregelmatig, te veel knoesten, vochtschade (blauwe plekken) etc. Oorzaak is ons vochtige en gematigde klimaat en de lage ligging.
    Met geschikt bedoel ik natuurlijk; "geschikt voor strijkinstrumenten"

7. larz

larz

Lid geworden:
    10 okt 2007
    ok, bert bedankt voor de informatie, maar ik ga het toch bewaren.

8. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Het zagen van een stam met als doel die als klankhout te gebruiken stelt wel wat eisen aan de manier waaròp dat gebeurt. Bert zei al iets over taartpunten en dat geeft al aan dat je niet zo maar aan het zagen moet gaan zoals dat gebeurt bij het verzagen van timmerhout bij een van de bouwmarkten. Bij klankhout moet er radiaal worden gezaagd, waardoor de jaarringen steeds dwars (haaks) lopen op de verkregen vlakken. Dat houdt in dat er voor een viool toch al wel een redelijk oude boom moet zijn geveld, anders kom je nooit aan de vereiste breedte, laat staan een achterblad uit-een-stuk. Een geschikte stam is dan al snel een jaar of 200 oud om de gewenste diameter te bereiken. Heb je dan ook nog een stam die niet al te recht is dan loopt de zaag al heel snel uit de radius en daarmee lopen de jaarringen niet meer dwars op je vlak. De juiste keuze is een vak apart en het uiteindelijke resultaat moet je bekijken aan het materiaal zèlf. Dat is niet altijd eenvoudig, omdat je dan meestal naar Duitsland, Slowakije of Zwitserland moet. Tegenwoordig kan men ook via internet een keuze maken a.d.h. van uit te vergroten digitale opnames van de gecodeerde stukken hout met de erbij behorende prijs. Ook is daarop goed te zien hoe recht de nerf loopt en of er scheefgroei is geweest. Natuurlijk gaat het bij esdoorn ook om het vlampatroon en dat is goed te zien met zulke opnames. Alleen wordt de potentiële koper nog wel eens op het verkeerde been gezet v.w.b. de ouderdom van het stuk hout: de verkleuring suggereert een bepaalde mate van ouderdom die echter kunstmatig kan worden verkregen, door het stuk hout een tijdlang in de zon te laten verkleuren.

Frits

9. larz

larz

Lid geworden:
    10 okt 2007
    ok ik begrijp het al.maar ik vind het toch wel leuk om er iets van te maken.en nog een vraagje geld deze wijze ook voor het maken van de hals van de viool.

10. remi

remi ♫ ♪

Lid geworden:
    11 mei 2004
    Beste Larz,

Zijn de stammen esdoorn die je hebt afkomstig uit Nederland, en wat voor een diameter heeft/hebben de stammen, hoe lang zijn ze?

Voor het hout van de hals geld de zelfde regel voor het drogen. Is het een mooi stuk hout, dan drogen aan de lucht zo als men dat noemt de beste methode.
    Ook de blokken hout voor de hals hebben baat bij een natuurlijke droging. Eigenlijk heeft al het hout dat je gebruikt baat bij een natuurlijke droging, ook als het niet om klankhout gaat maar b.v. hout voor meubelbouw of scheepsbouw.

Natuurlijke droging duurt langer en is dus kostbaarder en ik denk dat als jij een balkje vurenhout bij de Gamma gaat halen en je moet er het vier, vijf of zesvoudige voor betalen (omdat het op natuurlijke wijze is gedroogd) als nu dat je snel afhaakt.

Ik zou het hout zeker niet weggooien en eens kijken hoe je het moet splijten in van die taartpunten. Al is het alleen maar om en stuk ervaring op te doen.
    Ik begin niet over de kwaliteit en zo van het hout maar een richtlijn in de kwaliteit van esdoorn is de tekening, de vlammen die in het hout zitten. Ze noemen het geloof ik de spiegel van het hout.

Dus niet weggooien en gewoon splijten en laten drogen, je weet nooit

Remi

11. larz

larz

Lid geworden:
    10 okt 2007
    hoi remi, de stammen komen uit nederland en zijn 1 meter lang en ongveer 20 cm hoog.ik weet niet of ik ze ga gebruiken voor vioolbouw maar mischien maak ik er wel iets anders moois van.

12. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Sorry Larz dat ik misschien voor m'n beurt spreek, maar bedoel je met "20 cm hoog" dat de diameter 20 cm is? Als dat zo is kun je er geen bladen uithalen, daar is meer materiaal voor nodig! :(

Deel Deze Pagina