Ik heb een viool met een beetje vreemd etiket erin. Het is niet horizontaal maar verticaal. En er staat best veel op. Hier komt het: ______________________________ CREMONA LUBY ______________________________ MPS ______________________________ Cislo Vyr Dan met potlood 18 ______________________________ Por C SMC Dan met potlood 1013 ______________________________ C Tech Pod ______________________________ Cena Kes Dan met potlood 135 ______________________________ Kontrola Dan met potlood Handtekening ______________________________ Straz 30361-2291 ______________________________ RA RA RA ! WAT ZOU DIT BETEKENEN EN WAT ZEGT HET OVER DEZE FABRIEKSVIOOL.
Een viool uit het voormalige Tsjechoslowakije, uit de toenmalige staatsviolenfabriek in Luby (het vroegere Schönbach). Prijs 135 tsjechoslowaakse kronen. Andere getallen zijn mogelijk productieaantalnummers of afdelingnummers. Het laatste nummer zou een bedrijfsregistratie kunnen zijn, maar dat is gissen.
Dan is het dus geen Duitse viool. Ik dacht dat violen met het brandmerk Stainer uit Duitsland kwamen.
Of het om die reden geen Duitse viool is valt te betwijfelen. Ik kan (theoretisch) gemakkelijk een brandmerk Stainer in het achterblad branden in een in Nederland gebouwde viool. Dat geldt dan ook voor een in Frankrijk gebouwd instrument, of waar dan ook. Het brandmerk Stainer zegt in dit geval niets over de herkomst.