De maker van het filmpje vertelt niet dat het bij deze methode absoluut vereist is een handvol scherp zand ONDER het instrument te leggen
Frits, Wij gaan er maar voetstoots van uit dat vioolbouwers anno nu nog altijd op dezelfde, ambachtelijke, wijze hun werk doen als drie eeuwen geleden. Maar wie garandeert mij dat, als er niemand kijkt, jij en je collega's niet dezelfde werkwijze hanteren als de 'luthier' in het filmpje? Volstrekte lekenvraag: als ik mij beperk tot die schuurpartij in de lengte van de viool, wat is daar, behoudens de mogelijkheid van schade aan het achterblad, eigenlijk tegen? Ik proef namelijk mogelijk wat conservatisme .................. Hopf
Wanneer de link hieronder goed werkt, hier mogelijk een wat realistischer beeld het snijden van een kam. &playnext=1&list=PLEC008DB62FB076EB Er wordt overigens niet begonnen met een geheel onbewerkt stuk hout ('blank' ?). Foto's daarvan op http://schuster-stege.de/ ("cut out accurately by means of a scroll saw").
Wat ik heel vreemd vind aan deze werkwijze is het feit, dat tot 1:18 min. er een kamvoetspreider wordt gebruikt en op 1:20 min. is het apparaatje verdwenen. Dat is heel vreemd want onder de totale snaardruk zullen de kamvoetjes een aantal millimeters naar buiten gaan wijken. Dan is het zorgvuldig pas snijden eigenlijk overbodig geweest.
Weer wat geleerd: de kamvoetspreider. Mij verwondert het 'op de hand schaven'. Ik meen elders gezien te hebben dat de kam vlak op de werkbank lag en met de beitel gestoken werd.
Ja, hoewel ik er geen melding van heb gemaakt, is het mij ook opgevallen. Dat schaven 'uit de hand' is alleen maar onhandig, ik zou zo ook nooit schaven maar een super scherpe beitel gebruiken.
Hey, Al jaren niet meer hier geweest, maar de laatste tijd ben ik toch weer aan het meelezen. Het vioolbouwen heb ik weer opgepakt (ik zag heel erg op tegen het maken van de inleg en naast mijn stage en afstuderen kon ik er de rust niet voor vinden), maar de inleg zit nu netjes in beide bladen! Maar dat was niet wat ik hier wilde zeggen. Ik kwam op youtube nog een interessant filmpje tegen over het passnijden (als het al snijden te noemen is) dat ik jullie niet wil onthouden. &feature=bf_prev&list=PLB480FE9C6A858E53&index=21 En uhm, een Stadivarius... hoop dat niemand daar zo mee om gaat! Daphne
Mijn viool is helaas nog niet af, maar ik heb het weer opgepakt... Ik zie het nu echt als studieobject, natuurlijk probeer ik er het beste van te maken, maar ik wil nu gewoon doorgaan en grijp foutjes aan om reparaties te oefenen. Ik heb veel te lang het niet aangedurfd om de inleg er in te maken, maar nu zit die er dus eindelijk wel in. Bovenkant van de bladen afwerken en dan uithollen. De krul heb ik al grotendeels, dus er komt wel schot in de zaak .