Even voorstellen : beginneling cello spelen

Discussie in 'Overig' gestart door beginneling, 31 jan 2013.

  1. beginneling

    beginneling

    Lid geworden:
    31 jan 2013
    Berichten:
    42
    Hallo,

    Ik ben Marianne, een beginneling wat cello-spelen betreft en al op leeftijd.. (56). Maar.. niet getreurd, ik heb heel veel zin om te leren cello spelen.Ik heb een proefles gevolgd bij de muziekschool in mijn woonplaats en daarna besloten te gaan lessen. Ook ben ik naar een viool/cello bouwer gegaan en heb me daar een cello laten ' aanmeten'. In mijn geval was dat nodig omdat ik klein ben, ongeveer 160 cm. Ik heb nu dus een 3/4 cello maar moet nog even kijken of dat uiteindelijk zo blijft. De cello bouwer had het over een 7/8 cello maar die zijn zeldzaam en dat is nu nog niet aan de orde.
    Ik ben de laatste dagen aan het nadenken over er allemaal bij komt kijken: een hygrometer heb ik al, een standaard nog niet en ook geen lessenaar. Wel heb ik van de cello bouwer een hoes (heet dat een foedraal?) erbij gekregen, de strijkstok uiteraard en een soort riem met gaatjes en een elastiek voor de stoelpoot (heeft dat ook een naam?) waarmee ik de cello stabiel kan neerzetten als ik speel. Daarnaast ga ik morgen een verzekering afsluiten bij Blom in Amsterdam.(mijn cello is duizend euro waard en ik betaal een premie van 35 euro per jaar voor wie dat weten wil.)
    Eigenlijk heb ik nog wel wat vragen. Ik kan ze uiteraard wel aan mijn docente stellen maar ik vind het wel fijn het vast te weten.
    Boven heb ik een logeerkamer waar ik de cello wil neerzetten en wil gaan spelen. Die kamer wordt heel weinig gebruikt en daarom stook ik er ook niet. Maar dat moet ik waarschijnlijk dus wel gaan veranderen.
    Hoe kan ik dat het beste doen zodat ik een wat stabiel klimaat creëer voor de cello? Omdat ik het forum al heb doorgespit weet ik ook dat een luchtbevochtiger aan te raden is.Maar dat weet ik ook omdat ik een pianostemmers opleiding heb gevolgd: dan weet je wel iets van luchtvochtigheid e.d
    Toch is dat bij een strijkinstrument vast weer anders. Het lijkt me dat de klankkast van een strijkinstrument gevoeliger is voor weersinvloeden dan een zangbodem van een piano die toch wat dikker is? En daarmee ook hoe snel zo'n instrument ontstemd raakt.? Nu staat de cello nog in de kamer. (in de hoes). Afgelopen week had de thermostaat een paar uur wat hoog staan en opeens schrok ik: oops de cello! Daarom ben ik nu wel voorzichtig geworden.
    Mijn overige vragen zijn : maakt het uit wat voor standaard en lessenaar je koopt? Zijn er nog andere dingen waar ik aan moet denken?
    Ik krijg 1 keer per week les samen met twee anderen, in het totaal drie kwartier. Ergens op internet kwam ik een Engelstalige website tegen om online cello te leren spelen: zou dat goed zijn als ondersteuning naast de 'fysieke' lessen of is dat juist geen goed idee. (ik kan de bezwaren wel bedenken maar hoor toch graag een mening)
    Het leuke van weer een instrument gaan spelen is dat er een heel oud gevoel van vroeger terugkomt. Ik heb als kind 5 jaar blokfluit les gehad en was toen echt een gevorderde. Ik speelde met veel plezier en beheerste het instrument. Dat gevoel heb ik later nooit meer gehad, niet bij piano en ook niet bij wat andere instrumenten die ik heb uitgeprobeerd. Nu heb ik het gevoel dat het wel gaat lukken, ik voel me erg verwant met het instrument. Alleen dat tillen op de rug..
    dat valt me wel een beetje zwaar. (ik heb geen auto dus moet ermee fietsen). Daarmee kom ik op de laatste vraag (voorlopig..?):
    Bestaat er een beugel of iets dergelijks waarmee je een cello aan een fiets kunt vastmaken? Misschien bestaat deze niet maar ik informeer toch maar even. Zelf kon ik met Googelen niks vinden.
    Nu ga ik stoppen, een heel epistel..
    Leuk om hier kennis te maken en wie weet tot 'spreeks'
    vriendelijke groeten van Marianne
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Welkom op dit forum.
    Een beugel om een cello aan een fiets vast te maken moet ook maar niet worden uitgevonden; het instrument vangt dan alle schokken op die je bij transport op je rug met je lijf opvangt. Op je rug is op de fiets nog de minst slechte methode.
    Een 7/8 cello zeldzaam? ze worden gewoon gemaakt in allerlei prijsklassen, ook de eenvoudiger. Een standaard voor een cello: er zijn twee basismodellen; het boxmodel (ook zelf te maken) en het buismodel, waarbij het instrument op drie plaatsen wordt gesteund, aan de hals en onder aan het corpus. De standaards waarbij het achterblad tegen een rubberblok leunt zijn echter zeer af te raden vanwege de beschadigingen aan het achterblad. in mijn webwinkel vind je twee verantwoorde; een directe link mag ik niet plaatsen.
    Bij een pianostemmer lijkt mij een cello qua vochtbeheersing wel in goede handen! In het klimaat van NL en Vlaanderen moet je de luchtvochtigheid alleen bij matige tot strenge vorst in de gaten houden; het kan dan al te droog worden in sommige woningen. Heel incidenteel is er een uiterst vochtige (na)zomer (zoals die van 2011) waarbij in sommige oude benedenwoningen een te vochtig klimaat ontstond en de lijmverbindingen hier en daar loslieten. Leg het probleem van de video-instructie voor aan je docent. Methoden moeten elkaar niet tegenwerken.
    Veel succes bij je cello-avontuur.
     
  3. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Welkom op het forum Marianne. Ik speel zelf sinds 4,5 jaar altviool en weet dus niets van cello specifieke zaken maar aangezien ik zelf ook op volwassen leeftijd ben begonnen kan ik je misschien wel wat andere tips aan de hand doen.

    Een muziekstandaard heb je wel nodig en kun je overal halen. Vorige week waren ze bij de Lidl nog in de aanbieding. Aangezien jij niet erg groot bent en zittend speelt heb je geen speciale grote standaard nodig.

    Verder begrijp ik dat jij les gaat nemen op een muziekschool in een groepje van 3. Persoonlijk ben ik niet dol op groepsles. Stel je voor dat jij flink vooruit wil en dagelijks flinkt oefent terwijl de andere 2 weinig kunnen (lees: willen) oefenen...dan heb je kans dat je in no time elke les op hen moet wachten en jij dus niet de vorderingen kan maken die je hoopt.

    Wat nog wel eens een reden kan zijn is de lesprijs en daar zit dus misschien een mogelijkheid. De meeste muziekscholen krijgen van de gemeente subsidie voor leerlingen onder de 18 jaar. Een volwassene betaalt dus de volle mep en ook het gebouw, de directeur, de administratie en ga zo maar door. Hierdoor is het voor een volwassene vaak heel veel duurder om muziekles bij de muziekschool te volgen en ben je mogelijk veel goedkoper uit met privé les. Ik weet niet of dat bij jouw gemeente en muziekschool ook zo is, maar het is wel iets om over na te denken en uit te zoeken.

    Voorbeeld: ik woon net buiten Eindhoven en ons dorp heeft geen muziekschool. Als ik bij de muziekschool Eindhoven les ga volgen betaal ik per jaar 1.552,- euro voor 36 lessen van 30 minuten (privé les). Het KNTV advies tarief voor een gediplomeerde docent is vanaf 1-1-2013 38 euro per uur. 36 lessen van 30 minuten is 18 uur en 38 maal 18 is 684 euro. Daar komt dan 21% btw bij als volwassen leerling en je komt uit op 828 euro. Ik weet niet in welke regio je woont maar ik weet wel dat in de regio Eindhoven de meeste docenten nog onder het KNTV tarief zitten met hun prijzen.
     
  4. beginneling

    beginneling

    Lid geworden:
    31 jan 2013
    Berichten:
    42
    Hallo Bert en Willeke, bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Bert, ik zal nog even op je website kijken naar de standaard waar je het over had.
    Willeke, ik heb inderdaad eerst gezocht naar privéles maar die heb ik niet kunnen vinden. De dame die ik op het oog had was met pensioen en neemt geen beginnende leerlingen meer aan. Toen ik hoorde van dit groepje (we zij nu met drie) vond ik dat toch wel fijn, betaalbaar (279 euro voor 17 lessen van 3 kwartier) en drie is te doen. Misschien ga ik daar later anders over denken maar nu vind ik dat wel even fijn. Ook om samen te spelen bijvoorbeeld. Mocht ik na die 17 lessen merken dat het heel goed gaat en dat het verschil tussen mij en de anderen groot is dan wil ik inderdaad misschien wel op zoek naar een privé leraar(es). Maar dat is vooruitlopen, het is helemaal niet gezegd dat dat zo zal zijn. En privé les moet dan wel te vinden + betaalbaar zijn. zijn.....(ik woon in Nijmegen). Ik verheug me erg op de volgende les, wil gewoon aan de slag. In het weekend ga ik op zoek naar een standaard (om de cello op te zetten als ik hem niet gebruik) en een lessenaar.
    Leuk dat jullie zo meedenken ! Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen. Hartelijke groeten van Marianne
    ps: Willeke, hoe gaat het met jou en je altviool, hoe ver ben jij gevorderd na 4,5 jaar en heb je nog steeds les?
     
  5. Anara

    Anara

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    115
    Hallo Marianne (ik zal je ook maar zo noemen, hoewel je jezelf 'beginneling'noemt),.

    Ook ik wil je welkom heten hier op het forum. Wat leuk dat je je hart verpand hebt aan de cello. Dat heb ik ongeveer 5 jaar geleden ook gedaan (na een serie andere instrumenten lange tijd bespeeld te hebben).
    Ik reageer even op je opmerking over het vervoeren van je cello.
    Ik doe dat ook meestal op de fiets, maar inderdaad moet je uitkijken met schokken, zoals Bert al schrijft.
    Ik doe een dik kussen onder mijn snelbinders en dan rust de cellopunt daar net op.
    Maar bij hobbels en verkeersdrempels en zo buig ik naar voren, om de schokken met mijn eigen lichaam op te vangen.
    Maar het kussen scheelt wel veel want op een asfaltweg kan ik dan de cello laten rusten. Anders is het wel erg zwaar voor mijn schouders en nek.
    Ik heb via internet een goede docente gevonden (in Utrecht). Ik heb 1 uur per 14 dagen les voor €39,- per les.
    Daarvoor had ik op de muziekschool les, iedere week een half uur, maar over de kwaliteit van de les was ik niet tevreden. En nu wel.

    Ik hoop dat je veel plezier zult hebben aan het cellospelen.

    Groetjes, Anara
     
  6. beginneling

    beginneling

    Lid geworden:
    31 jan 2013
    Berichten:
    42
    Hallo, ik wil graag nog even wat info over demping tijdens het studeren. Ik heb al wat gelezen over (hotel)sourtines maar vraag me af of dit het studeren niet erg onaantrekkelijk maakt.(qua klank) Aan de andere kant geeft het mij wel een gevoel van vrijheid als ik in het begin lekker mijn gang kan gaan zonder dat het iemand stoort. Ik wil mijn buren wat ontzien maar wil zeker ook plezier hebben in het spelen. Bovendien heb ik een 3/4 cello (voorlopig) en kon nog geen 3/4 (hotel) sourtine vinden.
    Wat is wijsheid en wat zijn jullie ervaringen?
     
  7. Anara

    Anara

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    115
    Hai,

    Tsja, ik heb ook een hotelsourdine, maar ik vind het zelf verschrikkelijk klinken, alsof je op een kartonnen doos speelt.
    Maar ik begrijp je punt, dat je je vrij wilt voelen om te spelen, zonder dat je buren 'getuige zijn'.
    Voor het beoordelen van hoe de klank is als je op een bepaalde manier strijkt, is een hotelsourdine ook niet zo goed.
    Mijn buren hadden veel last van mijn cello (gehorige huizen) en ik heb op een bepaald moment een kamertje in ons huis geluiddicht laten maken. Daar gingen wel al mijn spaarcenten aan op, maar ik kan nu heerlijk onbekommerd spelen, al is het midden in de nacht (maar dat doe ik niet hoor ;) )
    Ik weet niet of de maat van een hotelsourdine voor een 4/4 cello niet past op een 3/4 cello en waar je ze kunt kopen.
    Dat weet vast wel één van de vioolbouwers die hier op het forum komen.

    Groetjes, Anara
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Ik schat dat een 4/4/ Artino ook wel op een 3/4 gaat, mits de snaren niet te dicht opeen zitten. (En anders mag je hem natuurlijk terugsturen)
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Voor zo ver ik weet, zijn er ook geen hotelsourdines voor een 3/4-kam, dus zal het wel moeten met een standaard exemplaar.
     
  10. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Je kunt het ook altijd nog proberen met een paar wasknijpers..Of zo'n grote knijper met "niet vergeten"...
     
  11. beginneling

    beginneling

    Lid geworden:
    31 jan 2013
    Berichten:
    42
    Hallo allemaal, bedankt voor het meedenken. Ik laat het voorlopig maar zo met de eventuele geluidsoverlast, ik waarschuw mijn buren en als ze er last van hebben dan kan ik alsnog actie ondernemen. Anara, ik wil nog even terugkomen op jouw tip over fietsen met een cello.
    Ik heb het dus gisteren geprobeerd- om te fietsen met een cello dus- maar het ging helemaal niet. De cello is veel langer dan mijn rug (en het is nog maar een 3/4) en daarom kan ik niet op mijn fiets stappen en op het zadel zitten. Ik heb het zelfs geprobeerd met het kussentje zoals jij zei maar helaas.. Mijn mede-leerlingen op de muziekschool fietsen wel met de cello, maar bij hen zit hij wat hoger op de rug. Ik heb de banden van de hoes zo kort mogelijk aangesnoerd maar het helpt dus niet.Daar moet ik dus nog even over puzzelen. Mijn docente vindt de 3/4 cello niet geweldig,te klein voor mij, maar als ik nu al problemen heb met het vervoer? Nu heb ik halsoverkop een taxi genomen naar de les en terug met de bus. Ja een dure hobby:( Maar goed in het spelen zelf heb ik erg veel plezier. We hebben lesmethoden met lichte muziek en mee speel c d's. Vanmiddag ben ik even naar de bieb gegaan om was klassieke bladmuziek voor beginners te zoeken. En gevonden..! Ik ga er tegenaan... Bedankt maar weer en groetjes van Marianne
     
  12. jos22

    jos22

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    179
    Praat eens met de plaatselijke schoenmaker. Misschien dat die iets aan de dragers op jouw tas kan veranderen.
    Mijn eerste cello zat in een hoes zonder schouderbanden. Vreselijk onhandig en oncomfortabel. Maar mijn schoenmaker heeft er toen voor ik meen 35 euro schouderbanden op genaaid. En toen die toch iets te veel naar buiten bleken te staan heeft hij ze gratis weer los gehaald en opnieuw gemonteerd. Hij heeft er toen waarschijnlijk niks aan verdiend, behalve mijn trouw als klant.
     
  13. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Wellicht heeft de betreffende verhuurder een hoes beschikbaar die ook voor kleinere personen geschikt is om mee te fietsen. De plaats van de draag-ogen op de achterzijde van de huidige hoes is waarschijnlijk te hoog. Met een cello kunnen fietsen op een normale fiets is geen onredelijke eis in fietsland Nederland. Het lijkt mij raar dat je als huurder moet investeren in het aanpassen van een hoes die niet van jezelf is.
     
  14. beginneling

    beginneling

    Lid geworden:
    31 jan 2013
    Berichten:
    42
    Hallo Jos en Bert en iedereen... wat fijn toch dat er zo mee gedacht wordt...Ik ga inderdaad niet laten knutselen aan een hoes die niet van mij is. Dus de tip om nog even met de cello-bouwer contact op te nemen is niet verkeerd. Ik wil het met hem dan ook nog even hebben over een 7/8 cello, of hij daar voor mij aan zou kunnen komen.Bedankt maar weer en tot een volgende keer. groeten van Marianne
     
  15. MarjoleinG

    MarjoleinG

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    175
    Hoi Marianne,

    Een beetje late reactie, maar ik zag je voorstelberichtje nu pas. Wat leuk een stadsgenote hier op het forum. Je verhaal lijkt erg op het mijne, ook vroeger blokfluit gespeeld en ook na een proefles begonnen op de muziekschool. Ik denk ook dat we dezelfde juf hebben. Ik ben nu aan mijn tweede cursusjaar bezig en vind het nog steeds erg leuk. Ik heb ook wel gezocht naar priveles, maar ook niets kunnen vinden in Nijmegen. Wij hebben nu op de muziekschool een groepje van twee en dan eens in de veertien dagen een uur les. Volgend seizoen wil ik ook beginnen in het strijkersensemble van de muziekschool. Misschien dat we elkaar daar nog eens tegenkomen.

    Groeten,
    Marjolein
     
  16. beginneling

    beginneling

    Lid geworden:
    31 jan 2013
    Berichten:
    42
    Ha Marjolein, leuk je oude berichtje via het Forum te lezen. Ondertussen is er alweer heel wat gebeurd. We hebben beiden privéles genomen bij dezelfde leraar en daar zijn we elkaar tegengekomen. Zowel jij als ik zijn heel enthousiast omdat we er erg veel leren, veel meer dan in de groepsles. In de zomer hebben we gezellig samen geoefend. Sinds gisteren zitten we in een beginnersensemble...Hardstikke leuk! Zojuist ook wigvormige kussens aangeschaft... Het gaat dus goed en we hebben er veel plezier in. Houden zo! Ik kijk soms nog wel eens naar een karretje voor aan de fiets, speciaal geschikt en aangepast voor de cello. Maar dat is vast Utopia! groetjes van beginneling (= Marianne)
     

Deel Deze Pagina