Even voorstellen

Discussie in 'Cello' gestart door scala, 11 sep 2012.

  1. scala

    scala

    Lid geworden:
    11 sep 2012
    Berichten:
    2
    Beste muzikanten,

    Hier ben ik dan als beginnend celliste.
    Ik heb jarenlang piano gespeeld maar mijn grote wens was altijd:cello leren spelen.
    Op mijn 60e!!heb ik het gewaagd en ik vind het toch leuk ! Heb nu ruim 2 jaar les en speel nu 4e en halve positie. Ben nu op zoek naar een (barok)orkest ,samenspeelgroep waar met veel plezier wordt gemusiceerd.
    Ik woon in Drachten. Misschien leest iemand dit en denkt :"dit is iets voor haar "
    Ben benieuwd naar de reacties .
    Trouwens ,wat een leuke en informatieve site is dit !
    Met muzikale groet,
    Ankie
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Welkom op het Forum Ankie!
     
  3. Anara

    Anara

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    115
    Hallo Ankie,

    Ook ik wil je hier welkom heten op het forum.
    Wat leuk dat je zoveel plezier hebt gekregen in het cello spelen.
    Ben je blij dat je de overstap van de piano naar de cello gemaakt hebt?
    Maar misschien ben je ook wel piano blijven spelen?
    Je zult er in ieder geval (straks) plezier van hebben dat je ook de vioolsleutel al kent. Dat scheelt weer als je hoge noten gaat spelen later, in de duimpositie bijvoorbeeld.

    Wat speel je zoal nu?
    Ik woon niet bij jou in de buurt en ik ken geen speelgroepen of orkestjes daar.
    Heb je er weleens aan gedacht om lid te worden van de Vereniging voor Huismuziek?
    Daar kun je ook je oproep plaatsen om samen te spelen en dan vind je misschien nog eerder iemand bij jou in de buurt of een orkest.

    Zelf ben ik ook later begonnen met de cello; eerst speelde ik dat nog tegelijk (nou ja, niet precies tegelijk natuurlijk ;) ) met mijn hobo, maar dat vergde wel erg veel tijd naast mijn werk en vrijwilligerswerk en andere activiteiten, dus 4 jaar geleden heb ik de hobo in de wilgen gehangen en ben mij helemaal op de cello gaan richten.
    Leuk hoor.
    Ik speel ook in een orkest bij mij in de buurt en ik vind het heerlijk om samen te spelen.

    Veel succes toegewenst en ik hoop dat hier iemand is die een amateurorkest of ensemble voor je weet.

    Hartelijke groet,

    Anara
     
  4. scala

    scala

    Lid geworden:
    11 sep 2012
    Berichten:
    2
    Anara,dankjewel voor je berichtje.
    Ik ben inderdaad al lid van de Vereniging voor Huismuziek. Een goed idee om daar ook eens een oproepje te plaatsen.

    Ik speel bijna nog elke dag piano,want ook dit instrument heeft mijn liefde.Het is tenslotte ook een snaarinstrument.

    Veel speelplezier gewenst met een hartelijke groet,

    Ankie
     
  5. Anara

    Anara

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    115
    Leuk om te lezen hoe jij (en anderen) ook zo enthousiast met muziek bezig zijn, Ankie.
    Dat is voor mij ook weer een stimulans (al heb ik dat nauwelijks nodig).

    Ik hoop dat je oproep bij Huismuziek resultaat gaat opleveren.

    Groetjes, Anara
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Vanavond ben ik ook lid geworden van dit forum. Ik begrijp dat het stukje "nieuw lid" de plek is om mij als nieuw lid te introduceren. Het is nog een beetje onwennig met de praktische kant van het forumschrijven. Dus misschien moet dit stukje nog verhuizen naar een passender plek.
    Ergens zes jaar geleden ben ik op celloles gegaan. Dat was een lang gekoesterde wens dat telkens uitgesteld moest worden, maar gelukkig is het er toch van gekomen! En al heel gauw had ik het gevoel van "zie je wel, daarom wilde ik dat ook". Mijn muzikale cariere bestaat uit een aanzienlijk aantal jaren pianoles (piano speel ik nog steeds met plezier!), blokfluitles (verplicht tijdens een opleiding jeugdwelzijnswerk), gitaarles samen met andere huisgenoten in een studentenhuis olv een huisgenote op 't conservatorium en tussendoor nog pogingen mondharmonica blue te laten klinken ('buigen') wil nog niet lukken. Bij al het muziekmaken was altijd één iets dat het echt leuk maakte: samen spelen! Dus fluit kon ik nog wel goed genoeg om eenvoudige duetten te kunnen spelen, gitaar was leuk met kinderen in de leefgroep en van piano waren de quatre mains een waar feest, want interactie.
    En de nieuwste liefde is dus de cello. Na een jaar les (muziekschool) ben ik in een gemengd ensemble beland, ook van de muziekschool. Dat ensemble bestaat nog steeds, speelt ook nog steeds en we zijn steeds meer op elkaar ingespeeld. Ik ben er helemaal ingegroeid, van gekluns in het begin tot nu als muzikant die een aardig steentje kan bijdragen als enige vaste bas instrument bespeler. We spelen diverse muziekstijlen en treden wel eens op in verzorgingshuizen, of een keer als begeleidorkestje van een volksdansvereniging.
    Mijn celloleraar organiseert af en toe samenspeelsessies met een aantal cellisten en dan spelen we meerstemmig mooie stukken die hij heeft uitgezocht voor ons. Erg leuk!
    Verder speel ik nog met een paar mensen heel erg klassieke stukken (Bononcini, Corelli, Sammartini, Bach enzo) in bezetting viool-hobo-dwarsfluit-cello. En tenslotte doe ik in Utrecht nog mee aan workshops latin-zigeuner-klezmer.
    Dit doen we als het zo uit komt, want ieder heeft ook nog wel andere dingen die ook nog gewoon moeten.
    Tot slot wil ik nog wel kwijt dat ik intussen alweer twee keer meegedaan heb met het cellofestival in Dordrecht.
    Dat ga ik volgende keer zeker weer doen, want het is mij beide keren zo goed bevallen. En leuk, op dit forum heb ik alweer een bekende getroffen met wie ik dit jaar van Dordrecht richting huis samen heb gereisd.
    Ik verheug mij op een leuke uitwisseling van alles wat met onze liefhebberij te maken heeft!

    groetjes,
    Marcelita
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Dag Marcelita,

    er is eigenlijk geen speciale plek of forum om je voor te stellen. Maar zoals je het hebt gedaan gaat prima toch?
    Dus ook van mij een hartelijk welkom!
     
  9. Cellolina

    Cellolina

    Lid geworden:
    20 jan 2015
    Berichten:
    96
    Ook ik ben nieuw lid hier! Veel meegelezen, al heel erg lang...en pasgeleden ben ik eindelijk begonnen met celloles. Wat is het ontzettend leuk, ik vind het fantastisch. Ik ben begonnen in cello time joggers met hulp van mijn leraar, dus over de meeste onderwerpen op dit forum kan ik echt nog niet meeschrijven...maar wel zo fair om me als 'stille meelezer' nu maar eens aan te melden!
     
    JanHut vindt dit leuk.
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Welkom Anijsblokje! (Wat sommige mensen voor gebruikersnaam kiezen! :( )
    Je registratie staat reacties nu niet meer in de weg. Dus in plaats van alleen maar meelezen, kunnen wij straks ook jouw bijdrage(n) meelezen.
    Veel plezier in het leren cellospelen.
     
  12. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Leuk dat je ons gezelschap van cellospelers komt versterken! We wisselen hier onze ervaringen uit, zoals je al gezien hebt, en zijn benieuwd naar jouw verdere ervaringen als beginner. We attenderen elkaar overigens ook op andere leuke dingen rondom strijkmuziek, zoals concerten en evenementen. En misschien heb jij wel een heel leuk/goed boek gelezen....dus doe lekker mee!
     
  13. Cellolina

    Cellolina

    Lid geworden:
    20 jan 2015
    Berichten:
    96
    Ik kan je niet blij maken met anijsmelk? Mijn eigen naam gebruiken voelde toch wat te riskant en ik kwam op niks beters - sorry!

    Bedankt voor het welkom. Mijn vragen zitten nog in de categorie 'wat voor hars gebruik je', 'welk stemapparaat', 'waarom strijk ik soms over mijn broek terwijl ik volgens mij goed zit' etc.. Met de meeste van deze vragen val ik mijn leraar lastig.
    Het is heerlijk om te merken wat voor sprongen je maakt met dagelijks oefenen. Ik had niet verwacht dat het zo snel normaal zou voelen, die cello en ik vraag me inmiddels ook af hoe ik ooit zonder cello heb gekund!
     
  14. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Dat laatste...dat kunnen er wel meer onder ons niet, denk ik, in ieder geval voor mijzelf sprekend.

    Voor de praktische dingen die je noemt, is je leraar ook verreweg de beste bron van info en instructie.
    Zelfs met het aanschaffen van een eigen cello en strijkstok, is de leraar toch de belangrijkste adviseur. Toch is het leuk om van elkaar nog tips te horen. Omdat het over een grote uitgave gaat, wil je weleens horen van het hoe&wat van andermans ervaringen. Goed, je hebt vast al meegelezen over keuzegedoe rond celli en strijkstokken. Verder is het ook fijn om zulke ervaringen kwijt te kunnen, want bij de meeste niet-muzikanten en daarbij nog strijkers, kun je met dit soort verhalen niet echt aankomen. De finesses van de keuze is voor hen gauw gezeur. Hier mag het:).
     
    Cellolina vindt dit leuk.
  15. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.441
    -> Wat een mooie slotzin!!
    -> Cellohars van Pirastro wordt veel gebruikt - een heel speciale is Kolstein (als je mooie klank zoekt). Op sommige web-sites vind je beschrijvingen van nieuwe ontwikkelingen in harsen.
    -> stemapparaat: liefst helemaal niet. De a met een stemvork en dan mooie kwinten vinden omlaag. Redelijke stemapparaatjes zijn er wel en voornamelijk geschikt voor het grovere werk (je oren doen de rest).
    -> strijken op je broek: misschien de cello iets te laag (ietsjes hoger op de pin zetten) of je bent geneigd schuin te strijken (opstreek naar beneden ipv wat verticaler).
    Onder andere onderwerpen kom je vanalles nog tegen over dit soort onderwerpen.
    Welkom en geniet ervan!
     
  16. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.540
    Waarom geen Cellolina van mijn part Blokkiehars,
    maar Anijsblokje dat is toch echt een beetje dwars,
    met zo'n naam breng je alle strijkers van de wijs,
    toch ben je meer dan welkom als blokje van anijs.

    Tobias.
     
    Marcelita, Oosterhof Vioolbouw en JanHut vinden dit leuk.
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ik zou gaan voor Cellolina!
     
  18. Cellolina

    Cellolina

    Lid geworden:
    20 jan 2015
    Berichten:
    96
    Dat is prima, het klinkt wel poëtisch....maar veranderen kan ik het niet!
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Zal ik eens kijken of ik dat voor je kan veranderen? Zodra dat is gelukt laat ik het je weten.
    We gaan dus voor Cellolina hè? Akkoord?
     
  20. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Wat is er nou mis met "anijsblokje" Tobias heet in het echt ook geen Tobias en Frits heet in het echt eigenlijk "@Hellfiredevilviolascratcher"
     
    Nuria vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina