Fabrieksviool speelklaar maken of viool huren?

Discussie in 'Viool' gestart door Celina, 16 jan 2018.

  1. Celina

    Celina

    Lid geworden:
    16 jan 2018
    Berichten:
    3
    Hallo allemaal!

    Na vier jaar viool te hebben gespeeld, op een gehuurde viool, heb ik vijf jaar lang niet meer gespeeld. Vorig jaar dacht ik het weer op te willen pakken dus kocht ik een goedkope fabieksviool van het merk Leonardo. Deze heb ik niet “speelklaar” laten maken (zelf heb ik geen idee hoe dat moet) en dus was het spelen erg onaangenaam: de stemknoppen draaiden alsmaar terug en na enkele minuten moest ik het instrument weer stemmen. Daarnaast klonk het geluid erg schel en gewoonweg niet mooi. Om deze redenen was ik de zin verloren om het instrument weer te bespelen.

    Sinds een tijdje nu heb ik weer zin om te spelen. Ik weet alleen niet of ik nu deze viool die ik nu heb, speelklaar moet laten maken (andere snaren etc.) of dat het beter is om een viool elders te huren om zo aangenamer te kunnen oefenen? Of misschien zijn er ook nog andere opties?

    Ik hoor het graag en alvast bedankt!

    Groeten, Celina
     
  2. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Celina, ik zou echt een viool gaan huren. Als die klank je niet aanstaat kun je ‘m omruilen. Je ervaart nu ook zelf dat een lelijke klank niet echt motiveert.
    De stemknoppen aan je fabrieksviool zullen vervangen moeten worden omdat deze niet goed passend te maken zijn. Geen idee wat dat kost? Misschien is het wel duurder dan je viool? (Ligt eraan wat die kostte)
     
  3. Celina

    Celina

    Lid geworden:
    16 jan 2018
    Berichten:
    3
    Dank voor de reactie! Ik zal even gaan rondkijken hoe veel de reparatie zal gaan kosten.
     
    Deanone vindt dit leuk.
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Chinese violen uit de onderkant van de markt (w.o. Leonardo) die je via internet koopt of bij een algemene muziekhandel zijn nooit speelklaar en vergen minimaal de volgende behandeling:
    - snaren eraf en in de prullenbak c.q het oud-ijzer
    - stapel er uit en corrigeren of vervangen
    - kam corrigeren of (meestal) vervangen
    - stemsleutels nalopen, bijwerken of in het ergste geval vervangen
    - toets inspecteren op de juiste langswelving en zonodig (en zo mogelijk) bijwerken
    - bovenzadel inspecteren en (meestal) bijwerken of vervangen
    - snarenhouder inspecteren, zonodig vervangen
    - snaren van een fatsoenlijk Europees of Noord Amerikaans merk monteren
    Daar is een vioolbouwer dan wel eventjes mee bezig.
    Vervolgens moet je dan afwachten of het instrument nog een klein beetje presteert.

    Wie al vier jaar speelt heeft intussen voldoende techniek om een eigen instrument te kunnen uitkiezen wanneer de portemonnee dat toelaat. Ga daarvoor naar een vioolbouwer. Veel bouwers verkopen ook goed speelklaar gemaakte niet al te dure instrumenten en hebben daarin ook keuze. Een alternatief is natuurlijk huren, maar doe dat ook bij een vioolbouwer die een mooie huurcollectie heeft. Schakel ook je docent in bij dit proces. Succes!
     
  5. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Wow ik wist niet dat er zoveel mankeerde aan zulke bouwpakketten.
    Lijkt erop dat je bijna een volledig andere viool gaat bouwen.

    Dus ik zou zeggen; fijn een viool gaan huren en genieten van een mooie klank.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Het zijn geen bouwpakketten. Het is de bedoeling dat er op gespeeld gaat worden.

    In de meeste gevallen klinken dit soort instrumenten van geen kant. Bovenblad meestal veel te dik in combinatie met een te dikke en/of te harde laklaag.
     
  7. Celina

    Celina

    Lid geworden:
    16 jan 2018
    Berichten:
    3
    Bedankt voor de uitgebreide reactie! Ik stel het erg op prijs. Een andere viool huren klinkt veel aantrekkelijker na dit advies.
     
  8. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Voor rond de vijf, zeshonderd euro koop je tegenwoordig een goede en goed afgestelde viool.
    Een dagje uit met het gezin kost dat ook.
     
  9. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Waar ga jij dan heen?!?!? En wat doe je dan allemaal?? Ammeneus, zoveel geld leg ik niet neer voor zomaar een dagje uit hoor....
     
  10. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Vast een duur forumuitje?
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Mwah, een gezin met vijf kinderen? Ga maar eens naar de Efteling en je woont in Bedum ( Gr.).
    Kost je een vermogen!
     
    Tobias vindt dit leuk.
  12. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Fout aangepakt, Frits.
    Allemaal muziekinstrumenten meenemen en de artiesteningang nemen....
    DSC03210_preview.jpeg
     
  13. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ja cool Irene!
    We gaan dit jaar (waarschijnlijk) weer. Jullie ook?
     
  14. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Tuurlijk! Is té leuk om over te slaan :)
     
    Deanone vindt dit leuk.
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Dat valt wel mee:
    • ik heb geen vijf kinderen
    • woon niet in Bedum
     
  16. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Waar het speelklaar maken van een Fabrieksviool al niet toe kan leiden. Fabrieksviool vind ik eigenlijk een rot woord. Atelierviool klinkt toch heel wat beter. Er zijn wel slechte en goedkope violen, maar er worden ook vele tienduizenden goede Atelierviolen gemaakt.

    Ik zou zeggen, heb je teveel geld koop dan een viool bij een vioolbouwer. Heb je niet teveel geld koop dan GEEN viool bij een vioolbouwer. Ik weet het dit is vloeken in de kerk, maar is schrijf het toch.
     
  17. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ah, dat heb je dan weer heel goed aangepakt.
     
    Oosterhof Vioolbouw vindt dit leuk.
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Dat dacht ik.
    Maar voor hen die dat niet hebben gedaan en in Bedum wonen, die zijn voor een bezoekje aan de Efteling zo'n €225,= kwijt (€35,50 pp) en aan reiskosten met de trein €253,= Komt nog parkeergeld en consumpties bij, want om alles mee te nemen heb je een pakezel nodig. Daar kun je dan toch beter een fatsoenlijke viool voor kopen. Voor zo'n €465,50 heb je dan tenminste wat.
     
    marloes s vindt dit leuk.
  19. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Geen parkeergeld als je met de trein gaat. De pakezel gaat mee het park in.
     
  20. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Voor een dagje Efteling kun je vaak ook nog wel meedoen aan acties, waardoor je aan stuk goedkopere kaartjes kunt komen. Goed, bij de boodschappen betaal je er toch een beetje aan mee, maar ook al degenen die geen zegeltjes hoeven.

    Maar goed, een keer géén dagje Efteling en je hebt al (bijna) een goede viool, dat is het punt dat Frits maakt.
    Een goede viool voor héél veel muzikale dagen! En als je het goed kunt, neem je met Irene de artiesteningang.:) Dan heb je nog eens slim geïnvesteerd ook!:D
     
    Muzirene en Oosterhof Vioolbouw vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina