En dat noem ik dus suggestie. De dure fles wijn, de dure viool, moeders kusje op het zere knietje, de vijl over de strijkstok, het een millimeter verplaatsen (of stiekem helemaal niet! )van de stapel door de vioolbouwer in aanwezigheid van de klant: de werking ervan berust op psychologie en heeft dus niks te maken met daadwerkelijk waarneembare verandering van de materie. Maar deze bijdrage is zoals gewoonlijk off-topic, dat heeft met de warmte en de vakantie te maken: eindelijk tijd voor reflexie. Nee, zelfreflexie komt ná de vakantie, in de tijd van de baas. Ik ga me nu inlezen, over Regina Strinassachi, da's andere koek.
"Zoals gewoonlijk"? Nee toch hoop ik? Ik neem even de taak van Willeke waar en laat het (= off topic zijn) toe, om te voorkomen dat er geen leven meer is in de 'brouwerij'. Een interessante stelling. Ik ga er eens aan rekenen en dan kom ik wel met een nieuw onderwerp. Of misschien beter: dat Geert met dit onderwerp komt? Bijvoorbeeld: verplaatsen van het zwaartepunt m.b.v. een stukje papier? Ik zie het wel.
Vertel mij dan eens wáár in onderstaand experiment sprake is van psychologie en/of suggestie? Dus: wat weerhoud je?
Een nieuw onderwerp van deze strekking voegt vanwege de reeds gegeven reacties zoals in post 58 en 63 niets toe. het ging mij er alleen maar om dat kleine wijzigingen mits met kennis en kunde gedaan wel degelijk effect kunnen hebben al snapt een leek niet onmiddelijk waarom. De stapel verplaatsen heeft effect op het geluid, maar ook de hoogte / dikte van de kam. En ik zou me daarom ook voor kunnen stellen dat een (kleine) aanpassing aan de stok wel effect kan hebben op bespeelbaarheid en niet alleen maar tussen de oren zit.
Dan zal ik het onderwerp zélf maar opstarten! Hier is het te vinden. Edit: link weer werkzaam gemaakt! Beheerder
over dit apparaatje betreffende een kam snijden;iets waar men de ronding van de voetjes mee kan schuren,als ik het goed begrijp??alhoewel ik met hetzelf snijden van de voetjes al aardig op weg ben..en alvast fijn paasweekend nog;
Dat zou dan zoiets moeten zijn: Is te verkrijgen bij ProArte in Antwerpen. Als bijlage hun catalogus.
Professionals hanteren voor het snijden van kammen het mes, schaaf of beitel en eventueel een schraapstaal, niet zo'n "Handig Apparaatje". Professionals kopen hun spullen dan doorgaans ook niet bij ProArte.
sorry;ik bedoelde frits,maar trouwens beste heer Boon,ik ben ook geen prof he,maar wat belet mij om een uitstekende kam na te streven?ik heb tijd en wil een kam maken die mag gezien worden...en pro arte verkoopt zoals ik zie wel heeel degelijk materiaal .
Op Youtube zij diverse video's van Duitse tot Chinese zelfs Arabische vioolbouwers of kamsnijders,ik koop ze heel goedkoop in per 10 stuks of zo uit China en dan experimeneren maar naar diverse modellen,en het valt best mee. Je kan schuurpapier,vijlen en natuurlijk speciale mesjes gebruiken,als je maar lol hebt.