fermate

Discussie in 'Musicologie' gestart door BAVS, 17 dec 2008.

  1. BAVS

    BAVS

    Lid geworden:
    17 dec 2008
    Berichten:
    1
    Een fermate boven een noot of een rustteken duidt aan dat de duur van die noot of rustteken moet worden verlengd. In de regel levert dit geen problemen op maar hoe moet in het onderhavige stuk de fermate worden geïnterpreteerd.

    Sonate opus 8 nr. 2 van J. Haydn, het deeltje trio in het menuetto. driekwarts maat)

    Daar komt twee keer de maat: noot (met fermate), rust, rust, voor met daarachter een herhalingsteken.
    Ons kwartet heeft verschillende inzichten in deze maat.

    De eerste keer houden de eerste en tweede viool de noot niet aan, want de piano en de cello spelen de noot en de twee rusten. In de herhaling houden de beide violen de fermate gewoon aan als drie tellen om dan meteen door te gaan naar de maat na het herhalingsteken.

    Een andere mening is: in beide keren de noot met de fermate, langer (ongeveer 1 tel) aanhouden en dan de twee rusten uittellen.

    Wat is de juiste manier? Kan iemand raad geven?
    Bij voorbaar dank BAVS
     
  2. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
    De noot dient langer gespeeld te worden, maar niet ten koste van de rust. Je krijgt dan en soort rubato waardoor de maat langer wordt. Een andere optie is om een stuk van de rust te pakken maar dan kloppen de rusten weer niet.
     
  3. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Leuk probleem. Ik zou het zo oplossen: in beide keren de noot met de fermate langer aanhouden en dan de twee rusten uittellen. De verlenging van de noot met de fermate mag willekeurig zijn. Dat hoeft dus niet 1 tel te zijn. :)
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Als ik dit probleem zou hebben zou ik op zoek gaan naar uitvoeringen zoals anderen het doen. Gewoon om eens te vergelijken. Dat zou via YouTube goed moeten lukken, maar met het opgegeven strijkkwartet opus 8 no 2, kom ik op dat medium geen enkele uitvoering tegen. Ik vraag me daarom af of de opgegeven aanduiding van het stuk wel correct is. :(

    Frits
     

Deel Deze Pagina