Als je toch even hier aan de bar hangt, kun je mooi even de beste tips en truuks vertellen over de viool(s) Ik had nog een viool als sier aan de muur hangen, best wel zonde eigenlijk vandaar dat ik me het bespelen van de viool eigen wil maken via deze weg, naar een muziekschool of leraar gaan heb ik geen tijd voor, leer het mezelf wel aan, ging met de gitaar perslot ook goed(s) de doelstelling is om minimaal 1 liedje te spelen, ben dan al tevreden(q) wie? (w)
zo 16 keer gelezen waar bij er nog niet 1 reactie van een vioolspeler komt, d'as knap (h) Ik vraag niet om priveles hoor, alleen een paar tips zodat ik niet de meestvoorkomende beginner fout maak, mijn dank is groot (w)
Dag Marinus, Die beginnersfouten, daar weet ik er wel een paar van! Viool te stijf vasthouden; viool te los vasthouden; stok te stijf vasthouden; stok te los vasthouden; te hard drukken op de snaren met de stok; niet hard genoeg drukken op de snaren met de stok; en ga zo nog maar een tijdje door! Het is gewoon een kwestie van voortdurend blijven zoeken, voelen en luisteren. En er gaat gewoon een heleboel tijd in zitten om te oefenen. Die tijd werpt de meeste vruchten af als er af en toe iemand meekijkt en meeluistert en je de weg wijst in de baaierd van houdingen en oefenliteratuur. Tis niet anders! Succes, Bart
Je kunt het ook anders benaderen: als je doel is om een liedje te spelen, speel dan een liedje, en je oren vertellen je de rest!
Het beste lijkt me toch om een je een goed handboek aan te schaffen. Ik kan je het het boek "principes van het vioolspel en het vioolonderwijs" door Ivan Galamian van harte aanbevelen. Daar staan heel wat aanwijzingen mèt duidelijke foto's over het wat en hoe. Verkrijgbaar bij Broekmans en van Poppel B.V.-Amsterdam. Eén minpuntje: niet goedkoop.
Jammer alleen dat de plaatjes niet geladen worden. (m) Anders had ik de link opgenomen bij violistenweb.nl. gr, Jan-Peter
Beste, eergisteren werden de plaatjes wel geladen en gisteren was de pagina onbereikbaar. Vandaag weer wel maar zonder plaatjes. Uitkijken wat het morgen wordt. Francis
beste, Vandagg, meer dan een half jaar later, ben ik nog eens naar die website gegaan en de plaatjes zijn nu wel degelijk ingeladen. francis
ff viool leren. ik speel al jaren piano, dus ben aardig thuis in de muziek. Ik kan ook wat op de gitaar tokkelen, blok- en altfluit spelen en heb jaren accordeon gespeeld. Piano heb ik geleerd toen ik jonger was. De andere instrumenten heb ik mezelf aangeleerd. Nu een viool gekocht en een lerares gezocht voor de techniek. Ik ben nu 3 maanden bezig. het is erg leuk, maar ik weet zeker, dat als ik er zelf aan begonnen was, ik het waarschijnlijk al had op gegeven. Nu ben ik niet een van de jongste. Als je jonger bent, kun je misschien meer. Ik hoop dat het je lukt om "ff" viool te leren spelen. Succes! groet, Yvonne
Allereerst hallo...!! Ik zou voor vioolspelen echt op les gaan. Bij viool kun je jezelf gauw wat fouts aanleren en daarna gaat afleren toch best wel een beetje lastig het vasthouden van de stok een mooie houding vingestanden polshouding daarvoor zou ik op les gaan. Maar het valt te proberen
Strijkstokkie, toch even opmerken dat, hoe goed je raadgevingen ook zijn bedoeld, de oproep van Marinus dateert van 2002. Misschien is hij intussen reeds een volleerd violist... Mvg, Johan
Een volleerd violist in 6 jaar zonder les? Kan ik me niet voorstellen. Trouwens, Marinus zegt dat het met gitaar ook goed ging, maar gitaar is veel makkelijker. Speel zelf ook gitaar en met 4 maanden speelde zo'n beetje alles wat ik na 2 jaar verwacht had, en veel beter dan nu na 4 maanden viool. Melanie
Melanie, dat was als grapje bedoeld Ik weet ook wel dat goed viool leren spelen zo'n 15 à 20 jaar duurt, en dan wel met een goede leermeester. Hoe gaat het verder met je vioolspel? Mvg, Johan
Goed viool leren spelen duurt 15 tot 20 jaar? Nee, echt niet! Als het na 3-4 jaar nog niet duidelijk is of het gaat lukken, zal het nooit wat worden. Echt waar, als iemand 15 jaar viool speelt en het dan pas een beetje kan (of denkt te kunnen), ben ik van mening dat het nooit iets wordt of geworden is! Hier komt zelfkennis om de hoek kijken: vergelijk het Idols-systeem! Dan over gitaar spelen: Je hebt gitaar spelen en GITAAR spelen. Omdat ik twee akoestische gitaren heb gebouwd heb ik me daarna bezig gehouden met het aanleren van het gitaarspel. Dus echt klassiek gitaar leren spelen (ik kan het nog niet goed hoor) en van bladmuziek. Na verloop van tijd is mij duidelijk geworden dat wat de streektechniek voor het vioolspel is, is het tokkelwerk voor de rechterhand. Mij is duidelijk geworden, dat een gitaar niet mijn instrument is. Verder is me eveneens duidelijk geworden dat met het aanleren van een vier- of vijftal akkoorden en met behulp van een capodaster, zowat iedere deun kan worden begeleid. Maar dat noem ik toch beslist geen gitaar spelen. Het hangt er dus maar vanaf welke definitie je wenst te gebruiken. Frits
Goed viool leren spelen vraagt een degelijke opleiding. Gewoonlijk is dat zo'n 10 jaar muziekschool en dan nog eens 5 jaar conservatorium. Natuurlijk zijn er heel goede amateurs die, zonder conservatoriumopleiding toch heel verdienstelijk viool spelen. Gelukkig weet je al heel vroeg of je talent hebt. Maar met "goed viool spelen" bedoel ik niet: het een beetje te kunnen, maar in staat zijn om het standaard repertoire op een, voor de kenner, genietbare wijze ten gehore te brengen. Alles hangt natuurlijk af van de norm die men stelt. Mvg, Johan
Hier in Nederland doen we er wat korter over, maar wij hebben dan ook geen Koningin Elisabeth concours! Frits
Je hebt gelijk. Een paar akkoorden zitten er zo in en kun je nou niet het echte gitaarspelen noemen. Ik bedoelde met die vier maanden ongeveer een stuk of 30 akkoorden waar je al heel wat mee kunt. Heb wel les gehad voor klassieke gitaar en hoewel ik viool nog steeds mooier vind kan ik toch niet zeggen dat gitaar niet "mijn instrument is". Eigenlijk mis ik bij mijn fluitspelen de snaren en bij mijn gitaarspelen de lange gestreken tonen. Viool is gewoon het ideale instrument als je niet kunt kiezen(keyboard niet meegeteld). @Johan: Het verveelt in ieder geval niet! Maar ik ga denk toch maar les nemen op de muziekschool samen met "Neeltjuh". Melanie PS
Ik denk dat de tijdsduur om "redelijk" te kunnen spelen voor iedereen heel verschillend kan zijn. Ik moet nu voor de 4de keer hetzelfde stukje herhalen. De laatste reden daarvan is nog steeds een paar vergissingen bij het noten lezen in het samenspel en het niet perfecte ritme. De klank, het "mooi" spelen is daarbij nog niet eens aan de orde, "dat komt later wel" hoor ik dan. Ik begon bv donderdag de 4de streek steeds te vroeg. Ik begon bij de 4de tel bij de E van driE te strijken en niet bij de V van Vier. Om de 1/16 noten en de hele noten in het juiste ritme te spelen kost mij dus heel veel tijd. Ik kan me voorstellen dat een ander zo'n stukje met meer ritmegevoel wel in 1 week kan spelen. Die vordert dan dus 4x zo snel als iemand als ik!