Fijnnervig Bovenblad

Discussie in 'Viool' gestart door Tobias, 1 sep 2013.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.542
    De Viool waarover ik laatst sprak de 7/8 Viool heeft een wat hoge klank dus klinkt wat scherper dan de anderen Violen, zou dit kunnen komen omdat hij iets kleiner van maat is.

    Nu is het wel zo dat deze Viool een zeer Fijnnervig bovenblad heeft, de jaarringen staan zeer dicht tegen elkaar aan dus het zou ook kunnen dat dit invloed op de klank heeft, en dat dit hem een wat hoger geluid geeft.
    Als dat zo is zou je dus de klank van een Viool kunnen beïnvloeden door een bovenblad te plaatsen met bredere of smallere jaarringen.

    Maar die wat hogere klank kan natuurlijk ook toeval zijn gewoon omdat de Viool zo is uitgevallen.
     
  2. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    779
    wat maakt de toon?

    houtsoort
    dichtheid van het hout
    patroon van de nerven (recht en gelijkmatig of kronkelig, ook de bredere nerven aan de zijkanten hebben invloed)
    welving van het blad
    dikte van het blad op bepaalde plekken.

    overige invloeden:

    kwaliteit en lengte van de zangbalk.
    kwaliteit en plek van de stapel
    kwaliteit en dikte van de kam

    naar mijn mening heeft het achterblad (mits de goede dikte) weinig invloed op de klank TENZIJ deze een stapelscheur heeft of andere scheur dan is de "body" van de viool weg en klinkt de viool meestal slap en dood.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.395
    Homepage:
    Het feit dat dit instrument een iets kortere corpus heeft zou gecompenseerd moeten zijn door een iets hogere welving of een iets hogere krans óf zelfs beide. Een zeer fijnnervig bovenblad heeft een grotere Modulus in de lengterichting dan een blad waarbij de nerven verder uit elkaar liggen. Dat betekent dat zo’n fijnnervig blad behoorlijk stug is in de lengte. Als er dan toch nog een redelijk spectrum uit moet komen ook in de lagere registers dient het blad een andere dikteverdeling te krijgen dan een ‘normaal’ blad. Het blad moet daarom dunner zijn dan de 'reguliere' bladen om ook bij de lagere frequenties in trilling te kunnen komen. Echter ook weer niet té dun om ongewenste Wolftonen te voorkomen! Verder zal de welving van invloed zijn op de mate van bewegingsvrijheid, de Modulus en ook op de richtstraling van het geluid.
    Het is dus niet zo dat een blad met de nerven verder uit elkaar ‘automatisch’ leidt tot een klank die de lagere frequenties beter weergeeft. Zo simpel is het helaas niet.
    De ‘wat hogere klank’ van uw 7/8-instrument moet worden toegeschreven aan een niet geheel uitgebalanceerde ontwerp c.q. bouwresultaat. Deze eigenschap behoort bij dit instrument. Uiteraard kan er mogelijk nog winst behaald worden door optimalisatie, dat kan ik van hieruit niet beoordelen.

    Hoewel het achterblad minder kritisch is voor wat betreft de invloed op de klank, zal ook die moeten zijn geoptimaliseerd. Een stapelscheur in een achterblad komt bijna nooit voor. Verder zullen die zaken die Chris noemt zoals een kam, zangbalk, de juiste stapelpositie en spanning alsmede een goed gesneden kam bij ieder instrument spelen, dus ook bij een 7/8. Die behoren bij een correcte bouw en afstelling van het gerede instrument.
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    5.020
    Homepage:
    Een stapelscheur in een achterblad komt toch echt vaker voor dan "bijna nooit". al is het gelukkig geen schering en inslag.
     

Deel Deze Pagina