Filmpje van een beginner

Discussie in 'Eigen werk' gestart door Helen, 25 apr 2009.

  1. Helen

    Helen

    Lid geworden:
    26 mrt 2008
    Berichten:
    17
    Na 13 maanden les heb ik besloten een filmpje van mij die viool speelt op youtube te zetten, wel een beetje vals :/ was een beetje spannend voor de camera spelen ;)

    &feature=channel_page

    Graag hoor ik graag op en/of aanmerkingen over hoe het beter kan.

    Groetjes
    Helen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Na slechts 13 maanden les vind ik het niet verkeerd. Zoals je zelf aangeeft moet je wat aan de zuiverheid werken, het is af en toe een beetje vals, maar ik vind het niet verkeerd na zo’n relatief korte periode.
    Natuurlijk nog flink studeren en aan de zuiverheid werken, heel veel succes.

    Remi
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Lang niet gek!
    V.w.b. de zuiverheid: het is al een hele pré dat je zelf merkt en hoort dat het niet helemaal zuiver is. Je hebt pas echt een probleem als je dat niet zou horen. Daarom denk ik, dat het in de loop van de tijd steeds zuiverder wordt.

    Wat me echter een beetje tegenvalt is de klank die je uit het instrument haalt na 13 maanden. Dat heeft niets te maken met de kwaliteit van het instrument. Naar mijn mening moet dat veel beter kunnen. Het lijkt wel alsof er te weinig druk van de stok op de snaren zit. De stok ‘pakt’ de snaren niet goed. Dat kan ook te maken hebben met het aangrijpingspunt van de haren en de snaren of de hoek waaronder je strijkt. De opname is een beetje donker en laat dat niet zien. Wanneer je goed luistert hoor je heel veel bijgeluiden, die niet van de omgeving afkomstig zijn maar van de snaren in combinatie met de beweging van de strijkstok. Er komt te weinig klank uit de snaar. Ik zou daar zeker aandacht aan besteden, want hoe eerder je die toonvorming te pakken hebt des te beter gaat alles klinken.

    Tenslotte vind ik het dapper dat je dit openbaar maakt, want iedereen kan je verrichtingen beluisteren en zien. Heel kwetsbaar dus.

    Succes en laat over een jaar maar weer eens een stuk horen! (eerder mag ook)

    Frits
     
  4. Carl

    Carl

    Lid geworden:
    9 nov 2008
    Berichten:
    43
    Helen, ik vind 't knap dat je na iets meer dan een jaar spelen al zo voor de dag komt. Wat me vooral opvalt is dat je een prettig ogende, ontspannen speelhouding hebt, lekker vrij beweegt; dat ziet er bij velen in een vergelijkbaar stadium vaak wat stijfjes en krampachtig uit, maar bij jou absoluut niet.

    Daarnaast heb je volgens mij zeker een muzikaal oor; ritmisch klopt het, je voelt 't karakter van 't menuet aan, en minstens zo belangrijk; je luistert goed naar de begeleiding, jullie spelen mooi samen!

    Ik denk dat wanneer je dit nu speelt en goed op de zuiverheid let, je hierin zeker vooruitgang boekt, want ook daar heb je wel 'oren' voor denk ik. Valt me op dat het vaak net iets te hoog is, dus misschien letten op de positie van je linkerhand?

    Wat streek betreft; je opname is wat donker, dus kan het niet helemaal goed zien, maar; het ziet er mooi ontspannen uit, rechterhand lijkt er ook goed uit te zien. Waar je denk ik op kunt letten is; op de bovenste helft wat meer naar voren strijken, het lijkt alsof je stok daar wat scheef gaat doordat je de slof te veel naar je toehaalt ; ik denk dat daarmee de klank (die trouwens best behoorlijk is vind ik) nog beter kan worden.
    Sta je wel eens voor de spiegel om te kijken of je recht strijkt?

    Nou nogmaal complimenten voor je spel, succes verder en laat nog 's wat horen over en tijdje!
     
  5. M.

    M. M.

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    110
    Dit is echt goed voor iemand die 13 maanden speelt!

    Je hebt talent! Je bent muzikaal en je hoort zelf dat het niet altijd helemaal zuiver is, dus je bezit een goed gehoor!

    Complimenten!
     
  6. doremifa

    doremifa

    Lid geworden:
    28 feb 2009
    Berichten:
    2
    Knap hoor ,na 13 maanden les.
    Je zegt dat het een beetje vals is, nou dat valt wel mee.Het is vooral de G(3e vinger D-snaar)die een tikkeltje hoog uitkomt . Veel toonladders studeren zou ik zeggen. En vooral doorgaan met vioolspelen,want je hebt er gevoel voor.
    Met vriendelijke groet,
    Liesbeth
     
  7. violonist

    violonist

    Lid geworden:
    21 mrt 2012
    Berichten:
    51
    Best goed hoor! Als ik op youtube kijk naar andere beginnelingen, dan kom je er heel goed van af.
    De G op de Dsnaar kan je controleren door de resonans van de losse Gsnaar.
    (zoals veel andere tonen resoneren op de losse snaren).
    Heel goed om direkt met voordrachtstukken te beginnen; naast je etudes natuurlijk.

    Peter.
     

Deel Deze Pagina