Fluiten met de viool

Discussie in 'Viool' gestart door Maurien Bart, 13 jan 2013.

  1. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Het fluiten met de viool is leuk, alleen 1 groot nadeel, je krijgt er plakvingers van (zit dichter bij de kam te spelen en dus komt er hars op de vingers)

    Als je dan weer normaal ga strijken ben je tevens aan het tokkelen door de plakvingers.
    Uiteraard als je dicht bij de kam blijft strijken zal ik daar minder last van hebben, maar misschien dat er andere tips voor zijn?

    Neem bijvoorbeeld het kerst nummer "Midden in de winter nacht".
    Als je daar de vogels bij laat fluiten op de A en E snaar zo dicht mogelijk bij de kam, klinkt echt tof ("elke vogel zingt zijn lied" Flautando vibrato/ Cantabile spelend)
    dan heb ik voor die herders te vieze plakkerige vingers.
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.354
    Homepage:
    Wat is dat dan "fluiten met de viool"?
     
  3. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Ja, Ik ben ook benieuwd wat daarmee bedoeld wordt.
     
  4. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Bedoel je flagioletten? Je vinger bv midden op de snaar leggen (niet indrukken) zodat de snaar aan beide kanten van die vinger gaat trillen en je ee soort hoge fluittoon krijgt?

    Je strijkstok gebruik je normaal gesproken alleen tussen de kam en de toets in. Je komt zelden met de stok boven de toets en dus zou daar ook niet veel hars moeten zitten.

    Misschien gebruik je ook te veel hars en/of maak je de viool en snaren niet genoeg schoon?

    En ja, als je in een hogere positie speelt moet je ok dichter bij de kam spelen.
     
  5. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Whistle= fluiten... sorry dat ik de term in het Nederlands heb vertaald.
     
  6. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Dat vind ik nergens iets waar ik wijzer van word op het net... schrijf je het zo?
    Flagioletten wat is dat??
     
  7. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Nee, sorry, het is flageolet.

    http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Flageolet_(speelwijze)
     
  8. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Ik zie het nu pas dat ik flageolet (whistle) helemaal verkeerd doe, je moet 2 vingers gebruiken op 1 snaar, de ene zachtjes op de snaar de andere hard duwend, om dan en zuivere noot te krijgen ben je nog wel even zoet, krijg er kramp van in mijn hand.

    Ik deed eerst met 1 vinger zacht op de snaar duwen.
    Als je dan hoog wil fluiten klinkt het zachtjes en niet helder.
     
  9. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Beste Maurien, flageoletten horen bij de hogeschool van het vioolspelen, Paganini schijnt er een meester in geweest te zijn. Ze worden vooral toegepast in bravoure-stukken. Eerst de kip maar eens uit het water halen! ;)
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.977
    Homepage:
    Of de klok van Arnemuiden! (maar die is al weer wat lastiger!)
     
  11. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Ja, snap ik, maar experimenteren vind ik leuk.
    En flageoletten is gewoon een leuk experiment denk ik.
    Ik heb niet het idee dat andere snaren effect hebben op de snaar die je wil laten fluiten. Kan het zijn dat je de snaar die je wil laten fluiten onder de voorste vinger net niet de toets moet laten raken?
    Ik heb het gevoel dat de afstand tussen beide vingers afhankelijk van de noot die je speelt. Afijn, misschien dat ik wat te hard van stapel loop en dat dit te hoog is gegrepen.

    Ik kan dan welles waar amper noten lezen, gevoel voor muziek heb ik wel.
    Als je een beetje dyslectisch ben haak je snel af met noten lezen, ik (ben 33 jaar) wil nu me over die noten angst heen zetten en gewoon leren noten lezen. Liedjes die ik kan zingen kan ik spelen (en worden soms meegezongen door mijn kinders) op de viool of op het keyboard, maar ik wil verder. En dat lukt me denk ik pas als ik redelijk noten kan lezen.

    Die kan ik ook spelen... makkie, al op de 1e dag dat ik een viool in handen had!! Gezellig hier....
     
  12. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Klinkt mij ook bekent als een glissando.
    Maar flagioletten kan ook.
    het zijn wel 2 totaal verschillende dingen.
     
  13. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Maurien, wat jij beschrijft is een kunstmatige flageolet. Die speel je met de 1e vinger de noot (bv een D op de A snaar in 3e positie met je 1e vinger) en dan met een gestrekte pink op dezelfde snaar leggen (niet indrukken zoals met je 1e vinger) om de flageolet te spelen.

    Alleen je vinger op de juiste plek op de snaar leggen (bv precies op de helft van de snaar) geeft een natuurlijke flageolet.

    Edit: de foto's bij het onderwerp stapel zetten heb ik even bekeken en het viel me op dat er erg veel hars op je snaren en op de viool en toets zit. Ik zou dit als ik jou was goed schoon maken (kan ook de klank ten goede komen) en misschien wat minder hars gebruiken. Ook zit er veel hars op de snaren op het deel boven de toets wat kan duiden op een verkeerde plek van strijken. De stok maakt contact met de snaren ongeveer halverwege de kam en toets. In hoge posities of wanneer je een scherpere klank wil strijk je wat meer bij de kam, wil je een wolliger geluid of heel zacht spelen, ga je meer richting de toets maar echt boven de toets strijken doe je zelden en daar zou dus eigenlijk geen hars moeten zitten.
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.354
    Homepage:
    Met gestrekte pink? Waarom zou dat moeten? Is niet per se nodig!
     
  15. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Klopt, je hebt helemaal gelijk. Ik heb afgelopen weken een stuk gespeeld met een aantal dubbelgrepen flageoletten (dus op 2 snaren) en dan heb je wel een gestrekte pink nodig om hem op beide snaren tegelijk te krijgen.
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.354
    Homepage:
    Je kunt hele toonladders spelen te beginnen op de G-snaar met de flageolet met de derde vinger, dan 1e vinger in de A (pos.I) en pink losjes op plek 4 (normaliter klinkt er dan een D). Daarna gewoon opschuiven tot en met Pos. III en dan hetzelfde verhaal voor de D-snaar. Dan de andere twee hogere snaren. Bij de E aangekomen helemaal doorgaan tot zo ver je maar wilt: Pos. IV t/m XV???
    Als dat allemaal lukt kun je er nog vibrato 'bovenop gooien'. Dan gaat het allemaal nog een beetje fraaier klinken.
     
  17. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    En dan kun je vervolgens op elke kermis in Nederland terecht, naast steile wand en vrouw met baard.
     
  18. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Ha ha, erg leuk.
    Ik sta daar ook, maar dan met mijn schilderijen (hobby) die veel meer opleveren als dat de hobby kost!

    Ik heb de hars verwijderd met Isopropyl en de stok met pluisvrij doekje schoongemaakt, ik dacht eigenlijk altijd dat de hars voor de grip zorgde, en dus voor het geluid. En dat het de haren een beetje beschermd tegen slijtage. Maar inderdaad, als er weinig hars op zit speelt het ook goed.
    Bedankt voor de tip, elk uur er nieuwe hars op doen is dus niet nodig.

    flageoletten toonladder op de G gaat nu goed, de D en A kan je niet bij omdat ik een constructie fout heb in mijn kam, dus ga vanavond weer wat knutselen.
    3 mm te hoog en verkeerd begrepen wat betreft schuine kant.

    De E fluit toon is mij wat te schel, dus moet ik weer Frits gelijk geven, mijn stapel staat nog steeds niet goed..
     

Deel Deze Pagina